Gå til innhold

Slik kuttet vi størrelsen på Windows 8 med 7,4 GB (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En liten digresjon i forhold til at prisen på SSD har gått den riktige veien i det siste. Det stemmer ikke i følge HWs prishistorikk på Intel 335 240GB. Pris i Oktober 2012: kr 1317,- pris i juni 2013: 1409,- Dette stemmer med mitt eget inntrykk av at prisen på SSD har faktisk gått feil vei i det siste.

Lenke til kommentar

Man burde vel egentlig også påpekt et par småting :

 

Systemgjennopprettning kan med hell flyttes til en annen HD , dette burde være med i artikkelen siden det kan være svært nyttig om man har en fet lagringsdisk i tillegg til SSD'en.

 

Og man bør huske på at systemgjennopprettning ikke er det samme som Backup , så man burde kanskje ha et eget avsnitt i artikkelen om hvordan man kan ha sikker backup av viktig data enten manuelt eller ved bruk av Software.

 

Sidevekslingsfilen er jeg også skeptisk til å fjerne, jeg har 16Gb med minne og med de automatiske innstillingene til Windows 8 ligger Sidevekslingsfilen på omtrent 2Gb - 3Gb , det man kan gjøre her er også det samme som med systemgjennopprettning , man flytter den til en annen Snurredisk og setter av alt fra 2-3Gb opp mot eventuelt 8Gb ( som er det jeg hadde anbefalt på et 32bits system).

 

Har man en bærbar hadde jeg personlig ikke fjernet dvalemodusen da den er kjekt å ha for å ha følelsen av et kjapt system.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Fjern gjerne hibernate, og sett en fast pagefile på 200mb (ikke uten).

Men ikke slå av system restore om du ikke anser deg selv som en windows power user som

kan løse installasjons feil , editere win registret , klare selv å fjerne virus/trojanere eller unngå å få slike. Alle andre har nytte av system restore om slike ting oppstår. Jeg har sikkert svart/lest 100 vis av poster i min tid på forumet hvor windows'n til brukeren er korrupt og smartingen har vært smart (trodde han) å slått av system restore.

 

Et tips jeg savner av dere i fb med slanking av windows partisjonen på ssd er å kjøre ntfs compression på windows mapper.

Det har med ssd disker så og si ingenting å si på ytelsen, men sparer deg for mye plass.

 

 

Lenke til kommentar

Problemet med win7 og win8 er den rabiat voksende WinSXS-mappa, som man ikke kan rense opp på noen saklig måte.

 

AtW

http://social.technet.microsoft.com/Forums/windowsserver/en-US/e76deb00-1ab4-4a91-8b8f-31bdb977b87a/how-to-cleanup-winsxs-directory-on-w2k8-64-bit

 

Most of the files in the various Windows folders are really just hard links to the same files you are seeing when looking at winsxs. The files really don't take up space in the winsxs and one of the other folders, it only lives once on the drive. But if you look at the folders individually the numbers appear larger than the total disk space consumed

Men det er irriterende . Som de andre nevner med at sp ikke får lov å installeres grunnet summerte size fra links.

 

Du vet vel at links kan få det til å se ut som plass er okkupert mens det faktisk ikke er det ikkesant ?

 

Lenke til kommentar

Syar: Jeg ser på den uttalelsen som tøv, om det linker til filer i en annen mappe, så har det ingen relevans, plassen er brukt opp selv om det formelt sett ligger i en annen mappe. Eller mener vedkommende at filene faktisk ikke tar plass noe sted? Windoes bare låser av plass på disk uten at det trengs? Om sistnevnte er jo MS totalt inkompetente.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

ATW . Tøv til det du selv sier.

En link i winsxs sub mappe på en fil rapporteres til os at den opptar size på f.eks 100MB.

Filen ligger et annet sted enn selve linken hvor den også rapporterer at den opptar 100MB.

Rapportert til os for 1.stk fil pluss en link er da 200MB ( eks properties på hele winsxs mappen)..

 

Teit , ja , men sånn er det.

 

Men dette visste du sikkert ....

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Et tips jeg savner av dere i fb med slanking av windows partisjonen på ssd er å kjøre ntfs compression på windows mapper.Det har med ssd disker så og si ingenting å si på ytelsen, men sparer deg for mye plass.

 

Flott tips!

Skal se om jeg får oppdatert guiden senere, da det hadde gått i glemmeboka. Det går dog noe ut over ytelsen til SSD-en, men ytelsestapet kan minimeres med en god CPU. Det kan heller ikke anbefales for laptop-brukere, da strømforbruket går opp. Ved kompresjon brukes også flere skrive-sykluser som kan bidra til å senke levetiden for SSD-en.

 

Men poenget med denne guiden er jo å hjelpe de som virkelig er i «beita» for plass!

 

 

Lenke til kommentar

ATW . Tøv til det du selv sier.

En link i winsxs sub mappe på en fil rapporteres til os at den opptar size på f.eks 100MB.

Filen ligger et annet sted enn selve linken hvor den også rapporterer at den opptar 100MB.

Rapportert til os for 1.stk fil pluss en link er da 200MB ( eks properties på hele winsxs mappen)..

 

Teit , ja , men sånn er det.

 

Men dette visste du sikkert ....

plassen forsvinner. Den er ikke brukbar for andre program. Prøver du å si at windows låser vekk 200 meg plass for en 100 meg fil, bare fordi den har en link? AtW
Lenke til kommentar

TreeSize Free kan man bruke til å se hva som tar mest plass

Det der er bare en 30-dagers prøveutgave. Jeg liker mye bedre Spacemonger 1.4 (nest nederste nedlastingsknapp) selv om den er litt gammel. Ikke bare er den evig gratis, men gir i hvert fall meg et bedre visuelt inntrykk av kapasiteten på disker, i mapper og undermapper.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
TreeSize Free kan man bruke til å se hva som tar mest plass
Det der er bare en 30-dagers prøveutgave. Jeg liker mye bedre Spacemonger 1.4 selv om den er litt gammel. Ikke bare er den evig gratis, men gir i hvert fall meg et bedre visuelt inntrykk av kapasiteten på disker, i mapper og undermapper.

 

Likte også Spacemonger, men husk nå for all del å trykke på "custom" under alle valg, da programmet fortvilt prøver å bli både søkemotor, hjemmeside pluss laste ned noe annet crap, noe jeg absolutt hater ved alle applikasjoner som prøver.. (ref jævla Java og Ask) :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

plassen forsvinner. Den er ikke brukbar for andre program. Prøver du å si at windows låser vekk 200 meg plass for en 100 meg fil, bare fordi den har en link? AtW

Ja.

Det er kjent issue med links.Er samme problem i linux også.

Altså det er count av disk usage som teller link samme måte som en fil.Plassen er ikke "tatt".

Servicepack installasjon på en windows 2008 server f.eks blir nektet da installeren "tror" basert på disk usage count at for lite plass ledig.

Det er noe som bla diskuteres i den tråden hos micfosoft forum du avviste meg med tøv om isted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...