Gå til innhold

Les disse 6 tipsene før du kjøper skjermkort (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er forskjellen mellom 30" og 24" skjerm når en skal spille? Krever det mer ytelse av en 30"?

 

Meget stor. Det er nesten dobbelt så mange pixler på en 30" skjerm sammenliknet med en 24".

Oppløsningen er 2560*1600(30") = 4096000 altså 4 megapixler

På en 24" er det 1920*1200(eller 1080p) = 2304000 altså 2.3 megapixler

 

Det sier seg selv at det blir en del tyngre å spille. Alt går, men du må ha et bedre skjermkort for at det skal bli flyt i spillet. Om det ser bedre ut? Nja, men opplevelsen av å spille på en så stor skjerm er jo bare fett. Men kostnaden er stor. Skjermen er sikkert rundt 7-8000 pluss at du må ha et skjermkort som kan drive skiten, et kort til 1500 spenn holder ikke for å si det sånn, ikke hvis du ikke vil kjøre alt på medium og lavt. Uansett hva testene til folk sier så er det mer til en spillopplevelse enn det. Hakking utgår for min del, men lommeboken kjenner det for å si det sånn ;)

Lenke til kommentar

Står det ingenting om i artikkelen. Får vel en 30" på 1920x1080 også. Så da lurer jeg på hva forskjellen blir ved samme oppløsning.

 

Dette kan jo fort misforståes:

 

"Skal du imidlertid spille på en diger 30-tommers PC-skjerm, eller en rask spillskjerm med 120 Hz oppdateringshastighet, må du regne med å bla opp tusenlapper for å få et godt nok skjermkort."

Endret av otl
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Samme oppløsning=samme ytelse såfremt hertz (HZ) er den samme. HZ drar ikke ned ytelsen men gjør at du kan spille med høyere fps, noe du sikkert vil dersom du valgte en skjerm med høyere HZ.

 

På punkt 1 kunne dere odt ha nevnt Nvidia sin PhysX som begynner å bli viktigere i spill. Det går helt fint an og spille uten PhysX ved å deaktivere det i spill, men i spill som Metro last light der det brukes mye PhysX angrer jeg lit på at jeg ikke gikk for Nvidia når jeg valgte skjermkort. Har hatt tre generasjoner med AMD nå. Og jeg begynner å vippe over på Nvidia igjen.

 

Ellers så var jeg oppmerksom på resten av punktene så denne artikkelen bidro ikke med så mye nytte for meg.

 

Lenke til kommentar

Dette er en artikkel som jeg føler egentlig ikke fortjener ekstra stempelet :

 

*Den mangler å være litt mer presis :

 

*Sli / Crossfire : Har du bra nok strømforsyning til å kunne kjøre 2x / 3x? Her burde man definitivt forklart litt mer om hvor lett det er å gjøre feil. Det er også relevant til "overklokking" som så vidt nevnes senere.

 

*Overklokking : Igjen blir dette litt overflatisk (noe som er forståelig ) , her burde man jo også nevne at noen kort er langt bedre egnet til overklokking pga valget av komponenter (Mosfets , Vrm , kjøleløsning ) og at det ikke bare er å kjøpe i forhold til pris.

 

*Hva du får med skjermkortene : Noen skjermkort selges med et eller flere spill, i flere tilfeller kommer fort dette opp i en tusenlapp eller mer i merverdi , her kan man fort se at noen få fps i forskjell ikke nødvendigvis betyr at det er det beste kjøpet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Et lite innspill til å være forsiktige med overklokking av skjermkort:

 

Det er svært vanskelig å ødelegge et skjermkort ved å overklokke med software i windows. Skjermkortene har innebygde sperrer som selv stopper når man overklokker for langt. Dette gjør det nesten umulig å ødelegge et skjermkort nå i disse dager. Man får som regel "driver stopped working" eller at bildet fryser.

Hvis man er så heldig å klarer å ødelegge skjermkortet med overklokking med software, så får man nytt på reklamasjon/garanti. Voltmodding av skjermkort og kanskje modding av bios blir litt anneledes, og kan føre til at skjermkortet tar kvelden. Selv biosmodding gjør lite skade pga. sperrene i selve hardwaren på skjermkorta.

 

Happy overclocking :D

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Punkt 5 er synsing!

For de som lurer på hva som man trenger å gjøre eller ikke kan lese følgende artikkel. Der jeg har hoppet rett til konklusjonen.

http://www.anandtech.com/show/6934/choosing-a-gaming-cpu-single-multigpu-at-1440p/9

Hardware ligger ofte litt for langt mot kanten av populisme og forenklinger, omtrent som Illustrert vitenskap. Jeg leser hva de skriver, men å abonnere gjør jeg ikke. Jeg trenger mer enn det de 29kr kan gi per måned.

 

Lenke til kommentar

Samme oppløsning=samme ytelse såfremt hertz (HZ) er den samme. HZ drar ikke ned ytelsen men gjør at du kan spille med høyere fps, noe du sikkert vil dersom du valgte en skjerm med høyere HZ.

 

På punkt 1 kunne dere odt ha nevnt Nvidia sin PhysX som begynner å bli viktigere i spill. Det går helt fint an og spille uten PhysX ved å deaktivere det i spill, men i spill som Metro last light der det brukes mye PhysX angrer jeg lit på at jeg ikke gikk for Nvidia når jeg valgte skjermkort. Har hatt tre generasjoner med AMD nå. Og jeg begynner å vippe over på Nvidia igjen.

 

Ellers så var jeg oppmerksom på resten av punktene så denne artikkelen bidro ikke med så mye nytte for meg.

 

Hertz skal ALLTID skrives med stor H og liten z. Når man ikke snakker om et bestemt tall så sier man også at frekvensen er den samme, ikke at hertzen er den samme, hertzen er høy, hertzen synker osv. Hz er en SI-enhet for en svingning/hendelse per sekund og vil aldri stige, synke, være lik andre hertzer osv, det vil attlid være en svingning/hendelse per sekund. Du får Heinric Hertz til å snu seg i graven :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et lite innspill til å være forsiktige med overklokking av skjermkort:

 

Det er svært vanskelig å ødelegge et skjermkort ved å overklokke med software i windows. Skjermkortene har innebygde sperrer som selv stopper når man overklokker for langt. Dette gjør det nesten umulig å ødelegge et skjermkort nå i disse dager. Man får som regel "driver stopped working" eller at bildet fryser.

Hvis man er så heldig å klarer å ødelegge skjermkortet med overklokking med software, så får man nytt på reklamasjon/garanti. Voltmodding av skjermkort og kanskje modding av bios blir litt anneledes, og kan føre til at skjermkortet tar kvelden. Selv biosmodding gjør lite skade pga. sperrene i selve hardwaren på skjermkorta.

 

Happy overclocking :D

 

Man kan få korrupt teksturminne over tid. Hvis man først skal heve temperaturen på et grafikkort kan man gjøre det i forbindelse med å senke turtallet på viften isteden for å tenke at mest mulig kraft er best. Nok kraft med lavt støynivå er best til spilling med mindre formålet er å på et bakrom ha en tallknusingsrigg med mest mulig kraft.

Lenke til kommentar

Hertz skal ALLTID skrives med stor H og liten z. Når man ikke snakker om et bestemt tall så sier man også at frekvensen er den samme, ikke at hertzen er den samme, hertzen er høy, hertzen synker osv. Hz er en SI-enhet for en svingning/hendelse per sekund og vil aldri stige, synke, være lik andre hertzer osv, det vil attlid være en svingning/hendelse per sekund. Du får Heinric Hertz til å snu seg i graven :p

'

Huff, det var vel ingen som skjønte hva jeg skrev med alle disse feilene.

Lenke til kommentar
Hva er forskjellen mellom 30" og 24" skjerm når en skal spille? Krever det mer ytelse av en 30"?
Meget stor. Det er nesten dobbelt så mange pixler på en 30" skjerm sammenliknet med en 24". Oppløsningen er 2560*1600(30") = 4096000 altså 4 megapixlerPå en 24" er det 1920*1200(eller 1080p) = 2304000 altså 2.3 megapixlerDet sier seg selv at det blir en del tyngre å spille. Alt går, men du må ha et bedre skjermkort for at det skal bli flyt i spillet. Om det ser bedre ut? Nja, men opplevelsen av å spille på en så stor skjerm er jo bare fett. Men kostnaden er stor. Skjermen er sikkert rundt 7-8000 pluss at du må ha et skjermkort som kan drive skiten, et kort til 1500 spenn holder ikke for å si det sånn, ikke hvis du ikke vil kjøre alt på medium og lavt. Uansett hva testene til folk sier så er det mer til en spillopplevelse enn det. Hakking utgår for min del, men lommeboken kjenner det for å si det sånn ;)

 

Dette har ingen verdens ting med størrelsen på en skjerm og gjøre.

Du snakker om oppløsning, som naturligvis krever mer ytelse av et skjermkort,

men bare fordi at en skjerm er 24" eller 42" (som jeg spiller på, fra pc`n på stua)

betyr ikke at oppløsningen automatisk blir høyere.

Kortet mitt betalte jeg 1790,- for, for snart to år siden, og det drar fortsatt nyere spill, uten problemer. Oppløsningen er 1080p, altså "2.3 mpx" som du kaller det,

det meste står på high, eller mer, og det er fin flyt.

Det trengs ikke en skjerm til 8000,- og et skjermkort til like mye for å "dra skiten",

det er bare tull. Følg lommeboka eller budsjettet man har, så kommer man som regel langt.

Slik villleding som du kommer med skremmer jo bort folk til konsoller,

og som pc-gamer i de siste 20 år vil jeg ikke ha noe av det.

"Testene til folk" sier mer enn deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Føler nesten ikkje denne passer til HW Ekstra, da Ekstra er rettet mot betalande, og da hjerne noken som er GODT over gjennonsnittet interessert i hardware ol. Denne artikkelen er meir retta mote gameren som trenger eit nytt skjermkort men ikkje veit forskjellen på pcie og agp (litt overdrevet)

For min del synest eg ikkje denne passer inn i Ekstra, men kan vere delte meininger her også selfølgelig.

 

Men tror de fleste som betaler for Ekstra veit kva dei skal ha som neste skjermkort, enten det er AMD eller Nvidia, og heller bryr seg om pris / ytelse / drivere(?)

Lenke til kommentar

På punkt 1 kunne dere odt ha nevnt Nvidia sin PhysX som begynner å bli viktigere i spill. Det går helt fint an og spille uten PhysX ved å deaktivere det i spill, men i spill som Metro last light der det brukes mye PhysX angrer jeg lit på at jeg ikke gikk for Nvidia når jeg valgte skjermkort. Har hatt tre generasjoner med AMD nå. Og jeg begynner å vippe over på Nvidia igjen.

PhysX blir jo stadig mindre brukt, og grunnen til det er fordi det er så vannvittig begrenset hva du kan gjøre med det. Det morsomme med PhysX er at det er ingen fysikkmotor, men det blir likevel ansett som en :p

Cryengine 3 kan gjøre alt det PhysX gjør med lavere ytelseskostnad og høyere grafikkkvalitet, og Frostbite 2 er faktisk mer avansert på enkelte områder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...