Gå til innhold

Test: Garmin Nüvi 3597LMT, Nüvi 2497LMT og Nüvi 54LM


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utenom Smartphone link (noe jeg ikke har bruk for den dag i dag da jeg ikke har smartphone) er det verdt og legge par hundre kroner ekstra i en 3597 kontra fjoråretsmodell 3590? heller mer mot 3590 da jeg er litt misfornøyd med at garmin fjernet brukerstyrt dashboard (er det noe storn savn egentlig?), men igjen så er det veldig liten prisforskjell på modellene

Lenke til kommentar

Hvorfor kjøpe gps, når man har mobil?

 

Skjønner hva du mener. Jeg bruker selv også mobilen mye som GPS, og det er ikke mye jobb med å "rigge" den til. Det er bare å sette den rett i holderen egentlig... Men det er jo noen fordeler med en dedikert gps vs mobilgps. F.eks. når mobilen ringer når man navigerer, blir navigeringen brutt. Dedikerte GPS'er er nok også mer presise. Men ja, mobilnavigasjon har nok tatt over mye, og mer blir det nok.

Lenke til kommentar

Ja en vanlige gps er nok litt mer nøyaktig enn mobilgps. Men jeg syns det er herlig å koble til mobilen min via blutoothen min, så kommer navigasjonen direkte til steroen og skrur ner musikken jeg høre på automatisk så jeg faktisk høre ka hun sier:) nå jeg kjøre etter en vanlig gps, høre jeg ofte på musikk i bilen. Å nå damen i gps bjunner å snakke så høre jeg jo ingenting:p men fint vi har samme synspynkt at mobilnavigasjonen har tatt over mye. Mobilen har vel tatt over ganske mye i de siste årene så vi trengte andre enheter til for 2-3 år si.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Var glad i Garmin i gamle dager, men mine og andres erfaringer med Garmin gjør at jeg advarer folk mot å kjøpe Garmin. Selv om det er eldre modeller jeg har mest erfaring med, så er problemene like store på nye modeller.

 

For å starte med starten så solgte Garmin GPSer i starten med kun 2 GB lagringskapasitet. Når kartene i seg selv var på rundt 1,8 GB, GPSen selv skal ha sine filer osv så var det første man måtte gjøre å gå inn i mappene og slette mest mulig av bilder, språk, lydklipp osv men selv det var etter kort tid ikke nok så man måtte ut og kjøpe minnekort for å få plass til kartet.

 

Så kom jo ny trafikkmeldingsmottaker. Alle andre enn Garmin klarte å fikse det med ny firmware, men hos Garmin måtte man kjøpe ny mottaker.

 

Dette rakk man å gjøre i tide til at GPS sluttet å virke, fordi Garmin sendte ut GPSer med defekt GPS chip. Fikk da ny GPS, og da var FM senderen på plass. Den var disablet på forrige modell, en løgn om at den skulle enables med en firmwareoppdatering senere var, nettopp, en løgn.

 

Kartene VAR gode, men nå opplever jeg sjelden at kartene blir oppdaterte. Rapporterte bl.a om bokstavelig hundrevis av veier med feil postnummer, og fikk beskjed om å sende inn hundrevis av rapporter, en for hver vei. En livsfarlig feil hvor man guides til å kjøre en vei man ikke bør og kan kjøre vinterstid, var ikke nok til å bli sjekket ut...man lar isteden folk krasje og kjøre på folk.

 

Kartoppdateringsløsningene har variert fra å drive folk til selvmordets rand til OK. Å oppdatere kart bør være en enkel sak, men Garmin klusser det til så vannvittig at de f.eks lanserer oppdateringsløsninger som krasjer PCer eller medfører klipp og lim av filer og prosesser man bør ha 20-30 års IT erfaring på høyt nivå for å klare.

 

Så har man kundeservicen. Aner ikke hvilke stoffer de går på, eller hvor de finner de folkene men håpløshet tas til et nytt nivå i møte med dem. Jeg kan starte med at de ikke gidder å lese mailene man sender, men svarer i steden med generelle svar på ting man ikke spør om. Klager man på at kartoppdateringen ikke fungerer, er det helt normalt å få svar om at PCen må være påslått. Svarer man at PCen ER påslått, får man en mail tilbake en uke senere med at man må være tilkoblet internett. Skikkelig skikkelig håpløst.

 

Festene er forhåpentligvis bedre, de kan ihvertfall ikke bli verre. Tre sugekopper som alle er underdimensjonerte og generelt håpløse gjør at man ender med å legge den løst oppå dashbordet.

 

Kvaliteten på alt er også ille. Sigaretttennerpluggen har så få gjenger at tuppen skrur seg av om den ligger på gulvet. Det gjør det forsåvidt enklere å pusse vekk rust, siden alt metall ruster. MYE. Mulig rusten ikke ble lagt særlig vekt på siden ledningene har så dårlig kvalitet at lederne spretter ut etterhvert, men hey, en rull elektrikertape fikser det meste.

 

Kartene har også stadig feil med korte veistubber som bare stopper, og havner markøren inn på en slik så krasjer GPS. Da må den stå på til batteriet er utladet, før man kan få den igang igjen.

 

Kjøper man GPS så er det GPS man er intr. i. Vel, Garmin har litt mer åpent sinn rundt dette, og ser det som naturlig å bruke den som MP3 spiller, lydbokavspiller og annet fjas.

 

Så har vi skjermen. Jeg tenkte ikke så mye over hva plastskjerm betyr, men den er av typen man kanskje forventer å finne på et leketøy. Den er myk, sjokkerende myk, og hvert trykk gir etter på skjermen. Skjermen er lesbar i sollys, takk for det, men hverken skarp eller touchvennlig.

 

Av bugs som aldri er løst kan jeg nevne at selv om jeg slår av touchlydene, så er de på neste gang GPS er på. Skjermen beholder ikke zoomnivået, så neste gang GPS slås på får man ikke fotoboksvarslene før man igjen zoomer ned på et visst nivå.

 

Da er det som forventet at når ruten er tegnet opp og man kjører feil så forsvinenr ruten og man må selv gjette seg frem til man treffer den opptegnede ruten igjen.

 

Har en laaaang liste med punkter hvorfor man bør løpe vekk fra Garmin produkter, men om jeg var glad i å pine meg selv skulle jeg taklet det hadde Garmin ikke valgt satan sjøl som leverandør av kundeservice.

 

http://amplicate.com/hate/garmin?sort=featured

 

Uansett hva en kort test viser, hold dere LANGT unna Garmin om dere ønsker et problemfritt liv.

Lenke til kommentar

Kjøpte 3597 for et par uker siden til 1700kr+frakt.

Uten å ha brukt den nevneverdig (kjøpte den for tur til Tyskland neste helg) må jeg likevel si meg meget fornøyd.

 

Det er lekende lett å ta GPSen av holderen på vinduet. Laderen kobles til holderen og ikke direkte til enheten som på min gamle W250, hvor jeg måtte nermest bruke to hender for å løse den fra festet, og i tillegg koble fra laderen.

 

Originale (kvinne)stemmen skar meg i ørene så Homer Simpson sin stemme ble fort installert.

Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at mobilbasert navigering har tatt mye av markedsandelen til dedikerte løse GPS-løsninger. God navigeringsprogramvare til en smarttelefon er jo rimelig og sånn sett får man "lite for pengene" når man kjøper en dedikert GPS-løsning.

 

Men når jeg skal hjem, fisker jeg fram nøkkelen, låser opp, setter inn nøkkelen, starter bilen og starter å kjøre. Noe rituale med å lete fram telefonen og sette den i holderen og koble den til har jeg ikke innøvd og det ser jeg heller ikke noe poeng i å bruke tid på. De som vil det, får kose seg med det. Når jeg skal hjem er hele tankeprosessen på å få bilen i gang, ikke på å dille med mobilen.

Lenke til kommentar

"Se hvilken av Garmins modeller du bør ta med deg på ferie.» skriver dere.

 

I mange europeiske land - ganske så naturlige feriedestinasjoner - er disse enhetene enten ulovlige eller potensielt ulovlige. Kjører du inn i Nederland risikerer du en veldig solid bot, samt at enheten blir destruert. Forviller du deg inn i andre land uten å deaktivere alt av fartsmålingsvarsling lider du fort samme skjebne.

 

Og så fort du krysser grensa betaler du helt andre priser for datatilgangen. Heldigvis begrenset til 500,- i store deler av Europa, men det er jo penger det også - og så har du jo ikke en fullverdig enhet lengre med mindre du kjøper mer utenlandsdata.

 

Hele Smartphone Link systemet er, frem til EU får slutt på roaming-tilleggene, ikke noe du vil ha på en navigasjonsenhet til feriebruk. Til normal bruk er det derimot glimrende. Min rundt fire år gamle Garmin 1690 har innebygget datatilgang som fungerer i hele Europa for 400 kroner per år etter første året.

 

Håper det kommer litt flere store enheter etterhvert. Hovedenheten i bilen min er nå en TomTom Start 60, kun fordi det er den eneste 6-tommeren jeg har kommet over. 5 blir kjipt i en gammel Suburban.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

I utgangspunktet er det mange grunner til at en GPS er overlegen mobil:

 

01 -En GPS er gratis i bruk, etter at man har kjøpt kartet og forutsatt at man ikke bruker datatjenester.

02 -Kartene er ofte mer detaljerte og oppdaterte

03 -Veier kjøres opp slik at noen sjekker fysisk at kartet stemmer med terrenget

04 -Stort brukermiljø som bl.a utvikler oversikter over fotobokser som er enkle å legge til

05 -Annen skjermteknologi, som gjør den mer synlig i sollys

06 -Bedre festeløsning

07 -Frigjør mobiler slik at man kan ringe samtidig som man ser på kartet

08 -Tekniske løsninger slik at man f.eks kan velge om man er gående, kjører lastebil eller bil osv og dermed tilpasse rutevalget til hva man kan kjøre (bl.a med tanke på høydebegrensninger)

09 -Bedre GPS mottak

10 -Innebygget omfattende liste med navigasjon til parkering, minibank, apotek osv som er gull verdt på fremmede steder

11 -Oppkobling mot trafikkinfoløsninger som destia slik at man varsles om ulykker og blir guidet utenom.

12 -Ofte større lagringskapasitet, dvs om man smeller inn et kart på 3-4 GB på en GPS så er det greit siden det er det den skal brukes til. Gjør man det på en mobil kan man bruke lagringskapasitet som man ofte ønsker å bruke til andre ting. Mobiler kan ha minnekort, men ikke alle kartapper godtar det...og så kan GPSer også ha minnekort.

13 -Livstidsoppdatering av kart for en relativt lav sum.

14 -Tekst til tale, dvs at stedsnavn, veier osv uttales isteden for bare å vises.

15 -Støtte for egnos og waas som gir bedre nøyaktighet

 

I motsatt fall er det også noen ulemper:

 

1 -Henger etter med brukervennlighet, bl.a savnes kartoppdateringer over wifi

2 -Ofte dårlige festeløsninger til dashbordet

3 -Gammel teknologi, gir lav ytelse og kort batteritid sammenlignet med hva det burde vært

4 -Ulike systemer gjør kart og fotobokslister inkompatible med andre merker

5 -En ekstra enhet

6 -Dårlig skjermteknologi med lav oppløsning og dårlig respons

7 -Normalt innebygget batteri så man kan ikke ta med ekstrabatteri om man er på tur i skogen

8 -Dårlig software til pcer

Lenke til kommentar

Her var det mange tvilsame påstandar frå Ankh.

 

2. Apps på mobil brukar ofte same kartdata. Kan ta månader og år før endringar kjem med i kartet.

 

3. Delvis rett. Navteq og TeleAtlast kjøper data frå Kartverket. Kjem det mange klager på eit området så sender dei ut folk. Her i Norge er det så lagt eg veit Nokia som gjer den jobben for Navteq.

 

7. Snakke i telefon samtidig som ein har bruk for GPS er ikkje lurt. Då bør ein fokusere på trafikk og skilt.

 

8. Dette har også apps på mobiltelefonar

 

9. Direkte feil. Min Samsung Galaxy S3 slår min Garmin 3590LMT lett. Dette er mykje pga manglande GLONASS støtte frå Garmin på Nüvi serien. Eg kan sitje innandørs med telefonen å få GPS signal utan problem. Det klarar ikkje Nüvi'en. Telefonen er og mykje raskare å få lock.

 

10. Like bra på telefon om ein brukar same kartdata.

 

11. Mobil apps har også dette

 

12. Direkte feil. Med 64GB SD kort i telefonen har du plenty med plass. Gode apps kan bruke SD kort til å lagre kartdata.

Mange GPS'ar kan ikkje bruke store SD kort. Har vel vore maks 4GB.

 

13. Er på veg til mobil dette også. Her har du gratis data også om du ikkje må ha super detaljerte kart.

 

15. Ikkje så aktuelt på bakken. Er mest GPS i fly som har dette. Veit ikkje om eg har sett ein GPS for fjell- eller bilbruk som har dette.

 

 

Eg brukar kun min Garmin Nüvi når eg skal finne ei spesiell adresse. Og det er ikkje alltid at den eksisterer. Ellers brukar eg app på telefonen saman med fri data frå Openstreetmap.org.

 

Ser ofte folk som brukar dedikert GPS i bilen og hamnar heit på villspor.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Litt oppklaring:

 

2 -Her er det selvsagt variasjoner. Vet at garmin oppdaterer gpsene med nye kart ca. 4 ganger i året, dvs nye kart kommer hver 3. måned. Tok utgangspunkt i kart som lastes ned slik at man ikke bruker data. Navteq har vært størst på dette, men om mobiler bruker samme kart så blir det jo likt. Har sett endel varianter, hvor kartene er små, oppløsningen er lav osv. men det er mye å velge mellom.

 

3 -I gamle dager kjørte navteq opp veiene, mens teleatlas brukte det de fikk fra kartverket. Begge har sine fordeler og ulemper. Navteq ble regnet som mer presist og hadde flere småveier, teleatlas fikk oppdateringer raskere fordi de slapp å sende ut folk. Vet ikke om dette er forandret de siste årene, men tok utgangspunkt i at det var som det hadde vært.

 

7 -Av og til er det nødvendig. Opplever ofte at man har ganske skjulte innkjørsler, eller at parkeringsmuligheter må diskuteres med beboerne. Får vel også tlf fra folk som lurer på hvor man er, om man kan stoppe og handle på vei til hytta osv. Noen gpser har bluetooth tilkobling for mobiler.

 

8 -OK, tenkte vel mer på om man brukte google maps og lignende.

 

9 -Her er det ulike erfaringer. Har selv en eldre gps med en antenne man vipper opp, og den mottar bra, mens mobiler ofte ikke har mottatt f.eks innendørs. Dette vil variere mellom gpser og mobiler.

 

10 -Ja, om appen har det så selvsagt.

 

11 -Ikke sett dette til nå. Garmin ihvertfall krever egen destia tmc mottaker, så overrasket om det er innebygget på mobiler.

http://www.amobil.no/artikler/norsk_trafikkvarsel_paa_gps/56702

 

Signalene som mottas er imidlertid kryptert, slik at det ikke er en åpen tjeneste. Produsenter som ønsker å tilby denne funksjonen, må betale en avgift til Destia Traffic.

Både Tomtom, Mio og Garmin har begynt å betale denne avgiften.

 

Destia tmc mottakeren er en ganske stor klump til gpsene så skjønner ikke at det kan være innebygget i mobilene.

 

12 -Ikke alle GPS apper støtter minnekort, og uansett vil kartene konkurrere om plassen til alt annet man vil ha på mobilen. På en gps er det stort sett kun kartene som skal inn (+ gps firmware og div språk og ikoner) så plassen er ikke så kritisk.

 

Komlett dekning av f.eks vesteuropa er på under 2,5 GB så 4 GB er nok.

 

Garmin støtter opptil 8GB:

https://support.garmin.com/support/searchSupport/case.faces?caseId={a43e2650-1794-11e0-7efa-000000000000}

 

Tomtom støtter opptil 32 GB

http://discussions.tomtom.com/t5/GO-x00-x10-x20-x30-x40-x50-HOME/Memory-card-questions/td-p/25701

 

Punktet var uansett ment på de som har billigere mobiler med 4 GB ledig kapasitet fra starten, og når de har lagt inn div apper og musikk så har de knappe gigabyten ledig. Minnekort kan løse det, men da må appen støtte kart på minnekort noe som ikke er en selvfølge.

 

Iphone f.eks har heller ikke minnekort, sammen med en del andre mobiler.

http://www.tv2.no/underholdning/hjelperdeg/derfor-vinner-ikke-iphone-5-mobiltesten-3890507.html

 

13 -Ville vært en stor fordel når de kom.

 

15 -Alle gps til bil har det, ihvertfall hade de det. Eldre hadde en avhuking om man ville slå det av eller på, nyere har det alltid på.

http://snl.no/EGNOS

Før var waas/egnos støtte ett av de tingene man så etter, men nå er fokuset borte siden det er innebygget.

Vet ikke om mobiler har det elelr ei.

 

Generelt så kan man havne på villspor av flere årsaker. En ting er at mange ikke oppdaterer kartet.

Videre handler det om innstillinger. På GPSer kan man sette om man skal ha turen med best utsikt, lavest bensinforbruk, kortest kjøretid, kortest vei osv osv og sammen med innstillinger for om man kjører bil, motorsykkel, trailer, lastebil, er gående osv og i tilleg innstillinger som går på unngåelser (har man f.eks lagt inn at man ikke skal ta ferge osv).

 

Hvor man havner avgjøres av dette. Har selv et sted i nærområdet hvor fergen (som er kortest og raskest) slutter å gå tidlig på kvelden og må da ha den som unngåelse for å bli ledet riktig.

 

En annen sak jeg har brukt endel er å legge inn koordinater. Skal man besøke noen på en hytte, leser de av sin koordinatposisjon som jeg legger inn i min og blir da guidet til hytta. Campingplasser i sverige er også ofte registrert på koordinater, og har brukt det flere ganger.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...