Gå til innhold

Guide: Disse mobilene stråler mest


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er imponerende at i den lange listen av Samsung telefoner så har den dårligste mobilen SAR-verdi på 1.02, resten ligger godt under dette.

Men betyr da dette at Samsung-telefoner har dårligere fremkommelighet i områder med svake signaler fra basestasjonene? Kunne vært interessant å vite, spesielt for meg som bruker mobilen ofte ute i distriktet.

Lenke til kommentar

Men betyr da dette at Samsung-telefoner har dårligere fremkommelighet i områder med svake signaler fra basestasjonene? Kunne vært interessant å vite, spesielt for meg som bruker mobilen ofte ute i distriktet.

Vet ikke hvor mye det har å si, men de fleste Samsung-telefoner har jo plast-deksel. Dette gjør vel kanskje at svakere signal kreves enn f.eks iPhone for å få god dekning. Husker selv hvor mye dårligere signalet ble på S3-en min da jeg byttet plasten med et metalldeksel

Lenke til kommentar
Det er imponerende at i den lange listen av Samsung telefoner så har den dårligste mobilen SAR-verdi på 1.02, resten ligger godt under dette.
Men betyr da dette at Samsung-telefoner har dårligere fremkommelighet i områder med svake signaler fra basestasjonene? Kunne vært interessant å vite, spesielt for meg som bruker mobilen ofte ute i distriktet.

 

Dette vet jeg ikke, men det kan jo tenkes at det er forskjell på hvorvidt antennen er konstruert slik at signalet stråler ut fra baksiden av telefonen eller ikke - altså vekk fra hodet. SAR-målingene gjøres ved å plassere telefonen mot en modell av et hode, og så sitter det en måler inne i dette "hodet". Om signalstyrken er kraftigere på utsiden av telefonen enn på den siden som vender mot hodet, vil du ikke kunne se det på disse tallene.

 

Fant forresten en video som viser måling av SAR:

Endret av lekanger
Lenke til kommentar
Det er imponerende at i den lange listen av Samsung telefoner så har den dårligste mobilen SAR-verdi på 1.02, resten ligger godt under dette.
Men betyr da dette at Samsung-telefoner har dårligere fremkommelighet i områder med svake signaler fra basestasjonene? Kunne vært interessant å vite, spesielt for meg som bruker mobilen ofte ute i distriktet.

 

Nei, S4 scorer bedre en iPhone 5, HTC One og Xperia Z på vår test av dekning under dårlige forhold.

 

Lenke til kommentar

Hvem bryr seg? Folk som bekymrer seg for dette bør gå tilbake til naturfagen å sjekke hva ikke-ioniserende stråling er for noe.

 

Jepp, mikrobølger er ikke-ioniserende. (Strålingen har for lav energi til å ionisere et atom eller molekyl). Likevel KAN det tenkes at det muligens er en effekt ved SVÆRT LANG tids eksponering. (Eller ville du putta hånda inn i en mikrobølgovn som står på?). Personlig tror jeg effekten ikke eksisterer eller er svært liten da det ikke er en pandemi av kreft bladt ivrige mobilbrukere.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...