Gå til innhold

Bare én av Haswell-seriene kan overklokkes


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg som trodde de kom til å ha det like bra som ivy-bridge.. :( Jaja, er gald jeg kjøpte før det kom på markedet, så har jeg en prosessor som kan overklokke en del.

Lenke til kommentar

Dette betyr 2 SKUs som kan overklokkes: 4770K som er 4 kjerner 8 tråder, og 4670K som er 4 kjerner 4 tråder.

Dette var vell som forventet ja.

 

Grunnen til at de utelukker TSX og vPro for K-serie CPUer er at de ikke vil at små bedrifter skal kjøpe K-serie forbrukerprosessorer og overklokke dem til lik ytelse som mye dyrere Xenon prosessorer for bruksområder hvor oppetid ikke er kritisk, og en krasj er plagsomt men ikke katastrofe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg mimrer bare tilbake til den tiden alle prosessorer kunne overklokkes mer eller mindre. Da overklokking var noe man kunne gjøre for å få ytelse som enten ikke eksisterte eller var langt utenfor økonomisk rekkevidde. Noen fine budsjettprosessorer kunne til og med doble ytelsen med high end luftkjøling. Prosessorer som kostet 1000 kr og løp i ring rundt de til 8000 kr.

 

Nå har overklokking blitt et fenomen for de med mye penger og monner ikke i nærheten så mye som det en gang gjorde. Ja, hvis man ikke tyr til ekstreme og kostbare kjøleanlegg da. Risikoen er lavere enn noen gang grunnet gode thermal throtteling-teknikker.

 

Jeg er glad AMD ikke er like aggressive på å blokkere for budsjettoverklokkerne. De gir enn så lenge litt av den gamle godfølelsen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Er det ikke en K-serie prosessor du har nå? Du kan enda overklokke Haswell så lenge man har en prosessor i K-serien.

 

Aha.. La ikke merke til det jeg..

Lenke til kommentar

Dette betyr 2 SKUs som kan overklokkes: 4770K som er 4 kjerner 8 tråder, og 4670K som er 4 kjerner 4 tråder.Dette var vell som forventet ja.Grunnen til at de utelukker TSX og vPro for K-serie CPUer er at de ikke vil at små bedrifter skal kjøpe K-serie forbrukerprosessorer og overklokke dem til lik ytelse som mye dyrere Xenon prosessorer for bruksområder hvor oppetid ikke er kritisk, og en krasj er plagsomt men ikke katastrofe.

Det er jo håpløst for entusiastforbrukerne, som gjerne er både de som kan ha bruk for virtualiseringsfunksjonalitet og de som vil overklokke.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo håpløst for entusiastforbrukerne, som gjerne er både de som kan ha bruk for virtualiseringsfunksjonalitet og de som vil overklokke.

Overklokkingsentusiaster kjører kun benchmarks og poster på nett uansett. K-serien er vel ment for gamers og slike benchmarkere som kanskje ikke er så interessert i å kjøre opp en komplett serverfarm på hjemmepcen. Hadde uansett kjøpt meg en K-serie og vært fornøyd.

Lenke til kommentar

Ikke mye du kan oppnå bare ved å øke base clock, men kombinert med økning av multiplier til max turbo, bør 4 GHz være mulig på 4770.

 

Test

Som denne artikkelen sier, så kan du ikke øke klokkefrekvensen 400MHz fra stock turbo, maksimale multiplier for 4770 er 35x og det skal godt gjøres å få til en 114 MHz base clock.

javel. da har tydligvis noe forandret seg. jeg har klokket min i7 860 2.8ghz, til over 4 ghz ved å kun øke bus clock.

Mener du stilte det samme spørsmålet rundt Ivy Bridge og Sandy Bridge også, mulig du blir gammel?

Lenke til kommentar

Som denne artikkelen sier, så kan du ikke øke klokkefrekvensen 400MHz fra stock turbo, maksimale multiplier for 4770 er 35x og det skal godt gjøres å få til en 114 MHz base clock.

 

Mener du stilte det samme spørsmålet rundt Ivy Bridge og Sandy Bridge også, mulig du blir gammel?

 

jeg har ikke stilt det spørsmålet før nei. men jeg skal være ærlig å si at jeg ikke er helt inn i det "nye" cpu greiene. min 860 har gjort en så god jobb at jeg ikke har trengt å tenke på cpu :)

 

når det er sagt så er det jo dumt at man ikke kan klokke ved å øke base/fsb clock. det har jo altid vært mulig, fram til nå i det siste tydligvis.

Endret av Blaz3r
Lenke til kommentar

når det er sagt så er det jo dumt at man ikke kan klokke ved å øke base/fsb clock. det har jo altid vært mulig, fram til nå i det siste tydligvis.

Sandy Bridge kan ikke overklokkes gjennom base clock, så det er 30 måneder gammelt "nytt" ;)

 

Jeg er forøvrig helt enig i at det er dumt, men jeg mener også at det er Intel vi bør klandre her.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Sandy Bridge kan ikke overklokkes gjennom base clock, så det er 30 måneder gammelt "nytt" ;)

 

Jeg er forøvrig helt enig i at det er dumt, men jeg mener også at det er Intel vi bør klandre her.

 

ja er vel intel som har gjort det med vilje for at folk skal kjøpe de K cpuene som er opplåste om jeg ikke tar feil.

 

ps. er sandy bridge 30 mnd gammel ? jaja tiden flyr, da har jeg en eldgammel cpu jeg da :p virker som vi trenger konkuranse i cpu markedet siden min gammle 860 fortsatt holder mål.

Endret av Blaz3r
Lenke til kommentar

Som denne artikkelen sier, så kan du ikke øke klokkefrekvensen 400MHz fra stock turbo, maksimale multiplier for 4770 er 35x og det skal godt gjøres å få til en 114 MHz base clock.

 

Mener du stilte det samme spørsmålet rundt Ivy Bridge og Sandy Bridge også, mulig du blir gammel?

 

Max Turbo er

39x for 4770 og

38x for 4670

ifølge den testen og ifølge intels spec.

4770

4670

 

Du kan ikke øke utover max turbo som du kunne på SB f.ex, med en del hovedkort.

 

Når det gjelder base clock ser det ut som det er veldig lite å gå på.

 

"Trotz Z87-Chipsatz sind wir bei unserer Haswell-CPU auf 39/39/39/39 limitiert und gewinnen maximal 100 bis 200 MHz im Mehrkernbetrieb."

 

Altså er de begrenset til 39x multiplier med alle kjerner aktive, på 4770.

Endret av Loke_h
Lenke til kommentar

Jeg bare refererer til hva de sier i testen.

Maksimal mulig overklokk uten å røre bclk, er begrenset av max turbo.

Så når de setter 39/39/39/39 for turbo, kan de kjøre 3,9 GHz med alle kjerner.

 

Default 37/38/39/39, skriver de.

Dette stemmer med deres konklusjon om at de maks klarer å hente ut 200 og 100 MHz ekstra ved å justere turbohastighet i bios.

 

Bclk kan justeres max 4-5% ifølge den artikkelen.

 

Dersom du kan sette turbo=39 for alle kjerner, er 4 GHz mulig.

På den annen side vil du være avhengig av rett hovedkort og forskjellen i ytelse vil være minimal.
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...