Gå til innhold

Se bildene fra innsiden av Facebooks servermekka


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva slags kapasitet har datasenteret?

 

FØRSTE avsnittet i artikkelen:

 

Facebook har i dag over 1,1 milliarder aktive medlemmer hver måned, medlemmer som høsten 2012 delte 2,5 millioner oppdateringer, 2,7 millioner likes og 300 millioner bilder ? data som tilsvarer 500 terabyte ? hvert eneste dag. I tillegg må systemene til Facebook kverne 105 terabyte med data hver eneste halvtime bare for å holde nyhetstrømmen din oppdatert.

 

 

Lenke til kommentar

FØRSTE avsnittet i artikkelen:

 

Facebook har i dag over 1,1 milliarder aktive medlemmer hver måned, medlemmer som høsten 2012 delte 2,5 millioner oppdateringer, 2,7 millioner likes og 300 millioner bilder ? data som tilsvarer 500 terabyte ? hvert eneste dag. I tillegg må systemene til Facebook kverne 105 terabyte med data hver eneste halvtime bare for å holde nyhetstrømmen din oppdatert.

 

NEI SERR?! Det viste jeg ikke..

 

De lister FACEBOOK sine totale KRAV som er noe helt annet en kapasiteten til DETTE ENE datasenteret.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Hva slags kapasitet har datasenteret?
FØRSTE avsnittet i artikkelen:Facebook har i dag over 1,1 milliarder aktive medlemmer hver måned, medlemmer som høsten 2012 delte 2,5 millioner oppdateringer, 2,7 millioner likes og 300 millioner bilder ? data som tilsvarer 500 terabyte ? hvert eneste dag. I tillegg må systemene til Facebook kverne 105 terabyte med data hver eneste halvtime bare for å holde nyhetstrømmen din oppdatert.

 

Sier ikke en dritt om kapasiteten, men behovet....

 

EDIT: Faen, litt for treig :p

Endret av Rattata12
Lenke til kommentar

Vel jeg prøver å gjette litt her jeg. 105 terra per halvtime som de kjører gjennom per dags dato. De har lagt veldig mye penger i dette og har nok beregnet at de trenger voldsomt mye mer kapasitet i forhold til smarttelefon bruk som øker sinnsykt mye disse dager. De har nok også tilrettelagt for litt utvidning av kapasitet etterhvert.

 

Jeg tror at de har minst 5 ganger mer kapasitet enn det de bruker i dag, kanskje 10. De har vel også lagt inn ett enormt utvidelsespotensiale. Jeg regner med at de fint klarer å 20 doble dagens bruk, med utvidelser av senteret.

 

Uansett så er dette ingenting i forhold til min Pentium 133 server hjemme :p

Lenke til kommentar

"Det sosiale nettstedet utnytter lave temperaturene til å dytte store mengder kald luft inn i serverutstyret. Når luften allerede er kald utenfor, senker det energibehovet betraktelig." Og pumper dem varme luften ut i et ellers kaldt klima.. Facebook er kilden til global oppvarming!!

Energi kan verken oppstå eller forsvinne helt av seg selv. Og uansett hadde den varmen kommet ut på en eller annen måte uansett :)

 

Alle husholdningene i et middels stort tettsted bruker nok mer energi og utskiller nok mer varme enn dette datasenteret. Og energien som dette datasenteret, og alle husholdninger bruker for å generere varme må tas fra et sted, så verdens energinivå (energi=varme) endrer seg ikke av den grunn.

Endret av Schwarzwald
  • Liker 2
Lenke til kommentar
"Det sosiale nettstedet utnytter lave temperaturene til å dytte store mengder kald luft inn i serverutstyret. Når luften allerede er kald utenfor, senker det energibehovet betraktelig." Og pumper dem varme luften ut i et ellers kaldt klima.. Facebook er kilden til global oppvarming!!
Energi kan verken oppstå eller forsvinne helt av seg selv. Og uansett hadde den varmen kommet ut på en eller annen måte uansett :)Alle husholdningene i et middels stort tettsted bruker nok mer energi og utskiller nok mer varme enn dette datasenteret. Og energien som dette datasenteret, og alle husholdninger bruker for å generere varme må tas fra et sted, så verdens energinivå endrer seg ikke av den grunn.

 

Det var forsøk på humor :) står jo i artikkelen rett under min quote at varmen brukes til å varme opp kontorene også..

Lenke til kommentar

Slikt skjer aldri i Norge.

 

Ingen giganter vil flytte til et så dyrt land og med så inkompetente ISP'er.

 

Har vel vært flere forsøk, bare folkan våres som var for treig i ræva til å sette igang. Vi har jo olje, vi treng å satse på noe annet...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...