Gå til innhold

I kveld får Netcom-kunder 4G på iPhone


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Betyr det at 3G-knappen forsvinner til fordel for kun mobildata og LTE?

 

I så fall tror jeg heller at jeg vil ha mulighet for å skru av/på 3g ved behov i stedet for LTE på 1800 mhz som jeg ikke har mye bruk for.

 

Mener du at har brukt for 4G / LTE på andre frekvenser? Eller ønsker du rett og slett å ha muligheten for å deaktivere 3G? Formuleringen din var noe uklar.

 

 

Da var iPonen oppdatert, men det står fremdeles 3G, og ikke 4G..

 

Sikker på at du har 4G / LTE støtte der du bor, og at dette har blitt konverter til å kjøre på 1800MHz enda?

Lenke til kommentar

Jeg som kun har 3G håper flest mulig hopper på 4G-bølgen slik at det blir bedre data-kapasitet på det "gamle" 3G-nettet;)

 

Det må da trekke mye strøm å drive å switche mellom 4G og 3/2G hver gang det kommer en samtale inn? Eller? Og må mobilen bytte ved sms(ikke iMessage) ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Sikker på at du har 4G / LTE støtte der du bor, og at dette har blitt konverter til å kjøre på 1800MHz enda?

 

Forsto det slik at Bergen hadde full dekning.

 

Må du skru på manuelt?

 

 

mUN146F.png

 

 

Jeg mener at jeg har mer behov for en aktiver 3G-knapp i settings enn jeg har for LTE på en frekvens som ikke er bygd ut der jeg bor.

 

Dersom det ikke finnes 4G der du bor, blir det nok byttet over til 3G. LTE knappen spiller ikke så stor rolle.

 

Får bare opp 3G for øyeblikket selv, og har aktivert LTE.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Du oppdaterer ved å navigere inn på mobildata siden i settings, da skal du få en forespørsel om å oppdatere operatørinnstillingene dine, detter ingen iOS oppdatering.

 

se der ja, fikk en oppdatering, mistet dekning i noen sekunder. Fikk derimot ikke 4G dekning etterpå.

Sjekket dekningskartet og det viser 4G i området (Stavanger)

testet også med speedtest.net sin app og fikk 6Mbit ned og 0.6 opp

Lenke til kommentar

 

 

mUN146F.png

 

 

 

 

Dersom det ikke finnes 4G der du bor, blir det nok byttet over til 3G. LTE knappen spiller ikke så stor rolle.

 

Får bare opp 3G for øyeblikket selv, og har aktivert LTE.

 

Du skjønner ikke hva jeg mener, men du linker til svaret jeg vil ha.

 

Når du oppdaterer carrierprofil så forsvinner muligheten til å manuelt velge mellom edge og 3g, noe som er veldig kjekt hvis man er på en plass hvor det konstant switcher mellom 1 bar 3g og edge.

 

I stedet må man velge mellom mobildata og LTE; og siden LTE kun finnes på 2600 her har jeg ikke noe bruk for det pr. dags dato. Da foretrekker jeg heller å kunne velge mellom Edge og 3G når jeg vil.

 

trrunde: Stavanger har bare LTE på 2600 MHz som de fleste andre storbyer i Norge. Dermed får du ikke LTE på din telefon da i5 kun støtter LTE på 1800mhz av de frekvensene vi benytter for LTE i Norge. LTE på 1800 finner du nesten bare i distriktene da GSM på 1800 ikke er utbygd der.

Endret av p-trus
Lenke til kommentar

Som sagt så betyr ikke nødvendigvis 4G dekning at det støttes av iPhone 5 da det kun er deler av Netcom sitt nett som kjører på 1800MHz frekvensen som støttes av iPhone 5, iPad Mini og iPad 4. Men Netcom, som Telenor legger vell opp brorparten av nette sitt over til 1800MHz da det rett og slett er mer nettbruk av iOS enheter enn andre enheter så markedet ligger jo stort sett der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klarer ikke finne noen måte å oppdatere dette på min iphone 5. Noen som kan forklare litt enklere?

 

Vil dette fungere på ipad mini?

 

Fant ut av det tror keg. Har nå en lte-valgmulighet i innstillingene. Men får fortsatt bare 3G-signal.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Jeg som kun har 3G håper flest mulig hopper på 4G-bølgen slik at det blir bedre data-kapasitet på det "gamle" 3G-nettet; (...)

 

 

Har ikke tenkt på det perspektivet der. Men jeg håper jo også at flest mulig får best mulig dekning over raskest mulig nett raskest mulig.

 

Ellers blir det gøy i (nær?) fremtid når alle nye telefoner støtter 4G over alle de viktigste frekvesene. Og når vi slipper å rote med nytt simkort, dekning, riktig frekvens, riktig mobil, instillinger etc...

 

 

Lenke til kommentar

Men Netcom, som Telenor legger vell opp brorparten av nette sitt over til 1800MHz da det rett og slett er mer nettbruk av iOS enheter enn andre enheter så markedet ligger jo stort sett der.

De kommer også til å legge til 1800MHz i byene etter hvert. 1800MHz gir mye bedre dekning innendørs enn hva 2600MHz gjør.

Lenke til kommentar

De kommer også til å legge til 1800MHz i byene etter hvert. 1800MHz gir mye bedre dekning innendørs enn hva 2600MHz gjør.

 

Er det noen som vet ca. når dette vil skje? Omlegging til 1800 mhz i byene altså. Og hvor lett/vanskelig det faktisk er å gjennomføre? Bor midt i Bergen sentrum, og har ikke et fnugg av 4G-dekning.

 

Utrolig irriterende, men kanskje det er en slags kosmisk karma ute å går, pleier vanligvis være motsatt.

 

Synes Netcom kunne spart seg fra den villedende markedsføringen de har drevet med også her. 4G på mobilen. Yay! Men 80% av befolkningen må kaste seg i bilen og kjøre uti skauen for å få dekning.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Vanskelig kan det vell neppe være i og med at Telenor har nesten hele sitt 4G-nett på 1800MHz i Oslo nå. Kan rekkevidden bli dårligere når flere aktører begynner å kjøre flere 4G-nett på samme frekvens, slik som det er med routere når det blir for mange som kjører på samme frekvens i det område eller er det såpass stort spektrum å ta av at dette ikke er noe reelt problem?

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...