Gå til innhold

Pentax frister med selvplukk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Med Q7 kan kjøperen rett og slett designe sitt eget kamera, ut fra totalt 120 mulige fargekombinasjoner.

Body: sølv

Grip: sort

Lens: sølv

Min smak! :thumbup:

 

I likhet med forgjenger Q10 har Q7en innebygget blits, som regelrett hopper ut av kameraet når den trengs. Rent praktisk kan dette være en fiffig funksjon, da avstanden til optikk og blits blir større og blitsskyggen dermed minskes.

Det er viktig å påpeke at blitsen ikke popper ut på eget initiativ annet enn i full automodus. Ellers så øker blitsskyggene jo lengre unna objektivets akse blitsen er. Det er fæle blitsfleksjoner i hud og øyne som reduseres når avstanden til blitsen øker. Redigert: Skygger fra objektivet blir også flyttet lengre ut mot siden så det blir lettere å kombinere vidvinkel med blits. (Skjønt blitsens lysvinkel må vel begrense hvor nyttig det er)

 

Det mest spennende med kameraet synes jeg er den større sensoren. Det har så vidt meg bekjent aldri vært gjort før på noe digitalt fotokamerasystem. Bare reduksjoner (Canon EF-s og Nikon DX).

 

Objektivet er så vidt meg bekjent det soleklart minste systemkameraobjektiv som finnes. Olympus sin lens mount cap veier til sammenligning nesten tre ganger så mye.

 

Pentax Q-serien er også de soleklart minste systemkameraene på markedet. Jeg kommer sikkert til å kjøpe 07 Mount shield lens og da vil kameraet med batteri, minnekort og objektiv veie 188 gram. Uten å ha sjekket vil jeg gjette på at nærmeste konkurrent veier over det dobbelte.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Denne brikkestørrelsen blir helt feil for meg. Her velger jeg heller iPhone.

Skal du krysse en fjord er det temmelig upraktisk å velge bil. Skal du til nordpolen er det temmelig upraktisk å pakke badebukse og sandaler. Skal du ringe, melde og surfe er det temmelig upraktisk å velge et kamera. Skal du ta bilder er det temmelig upraktisk å velge telefonapparat.

 

iPhone er først og fremst, som navnet indikerer, en telefon. Pentax Q7 er først og fremst/bare et kamera, men den gjør sine kamerating særdeles godt. Et kamera handler om mye mer enn bare brikkestørrelse. Bare for å nevne noe: betjening, innstillinger, objektivbytte, skikkelig blits, et vidt spenn av både ISO-verdier, lukkertider, blendere, etterbehandlingsmuligheter, stativfeste, batterikapasitet, responsivitet osv.

 

Kort sagt, er det telefon du trenger, kjøp telefon, ikke kamera.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er viktig å påpeke at blitsen ikke popper ut på eget initiativ annet enn i full automodus. Ellers så øker blitsskyggen jo lengre unna objektivets akse blitsen er. Det er fæle blitsfleksjoner i hud og øyne som reduseres når avstanden til blitsen øker.

 

Har presisert at det er sansynlighet for skygge fra objektivet som minskes. Det holdt tydeligvis ikke med tre triple espressoer da jeg skrev saken :hmm:

Lenke til kommentar

Bra Kjersti! Jeg retter litt på innlegget mitt i samme slengen.

 

SLRgear sier at veiledende pris på 07 Mount shield lens blir 80 dollar, noe som skulle bety ca 600 kr i Norge. (Erfaringsbasert 7,5x omregningsfaktor er lånt herfra)

 

Imaging resource sier at veil pris på Pentax Q7 blir 500$ (*7,5 = ca 3750 kr i Norge). Ca 100 $ lavere enn introprisen til forgjengeren Q10 og 250 $ lavere enn introprisen til Q.

 

Her er en liten oversikt over objektivutvalget og tilsvarende brennvidder i 35mm formatet.

 

post-3851-0-16511800-1371209853_thumb.png

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Denne brikkestørrelsen blir helt feil for meg. Her velger jeg heller iPhone.
Skal du krysse en fjord er det temmelig upraktisk å velge bil. Skal du til nordpolen er det temmelig upraktisk å pakke badebukse og sandaler. Skal du ringe, melde og surfe er det temmelig upraktisk å velge et kamera. Skal du ta bilder er det temmelig upraktisk å velge telefonapparat.iPhone er først og fremst, som navnet indikerer, en telefon. Pentax Q7 er først og fremst/bare et kamera, men den gjør sine kamerating særdeles godt. Et kamera handler om mye mer enn bare brikkestørrelse. Bare for å nevne noe: betjening, innstillinger, objektivbytte, skikkelig blits, et vidt spenn av både ISO-verdier, lukkertider, blendere, etterbehandlingsmuligheter, stativfeste, batterikapasitet, responsivitet osv.Kort sagt, er det telefon du trenger, kjøp telefon, ikke kamera.

 

Hehe, Med den logikken der regner jeg med at du også bruker en separat MP3-spiller.

 

Enig i det med forskjellige kamera til forskjellig bruk. Har selv havnet på tre forskjellige formater: Fullframe, M43 og iPhone. Synes de tre utfyller hverandre ganske godt. APS-C og slike kompakter som dette med bildebrikker på størrelse med en sukkerbit faller mellom flere stoler synes jeg.

Lenke til kommentar

For ordens skyld, jeg har brukt både dedikert mp3-spiller og innebygd mp3-spiller i telefonen tidligere år, men nå bruker jeg bare bilstereo og PC. Jeg er med på logikken din, men synes det er liten forskjell på telefoner og dedikerte mp3-spillere (nå mest i favør av telefonene faktisk), men Q og iPhone som kamera synes jeg det er himmel og hav forskjell på.

 

iPhone kan nok minne om et billig kompaktkamera i bruk, med unntak av ergonomi og zoom, men Q er et helt annet beist. Det er funksjonsmessig nært semipro dslr og har en byggekvalitet i nærheten av rammesøkerne fra Fujifilm og Leica. I hvert fall den originale Q med magnesiumchassi som jeg har. Jeg har prøvd kritikerroste gode kompaktkameraer som Panasonic LX7, Canon S100 og Sony RX100, men jeg synes ingen av de strekker helt til på kombinasjonen kompakthet, funksjonalitet eller byggekvalitet sammenlignet med Q. Det blir mye plast, romklang eller husmortilpassede knapper og menyer. Rå bildekvalitet i tester er nok omtrent sammenlignbar eller bedre hos noen av disse.

 

Nå har jeg ikke kjent på byggekvaliteten til Q10 eller Q7, men originale Q opplever jeg som oppe i Leica-M klassen, bare i mye mindre format og med menyer som jeg kjenner fra Pentax K-5. Antall og størrelse på knapper og hjul følger selvsagt kamerastørrelsen, men jeg synes den lille plassen på kamerahuset er brukt smart.

 

Det skal sies at jeg bruker telefonkamera jeg også, men det er som sagt et helt annet beist enn Pentax Q.

 

mFT, APS-C, FF og MF ligger innbyrdes temmelig nært hverandre og hva som er stol og hva som er mellom kan jo diskuteres. Jeg havnet på APS-C da jeg kjøpte stort kamera sist, delvis på grunn av pris på kamera og optikk. Det kan hende jeg går for FF neste gang jeg skal ha stort kamera men det er flere år inn i framtida for min del. Jeg hadde et mFT-kamera men det likte jeg ikke (klumpete plastic fantastic Olympus E-PL1 med skuffende bildekvalitet på støy og farger. 14-42-objektivet gjorde selvsagt ikke saken bedre og når en god manuell 50mm f/1,4 ikke kunne rette noe særlig på det, ga jeg det opp). Jeg lærte av det og fant ut at jeg ville ha mye større forskjell i crop-faktor fra APS-C, mye bedre menyer og mye bedre byggekvalitet. Q leverte varene.

 

Den høye crop-faktoren og pikseltettheten er faktisk noe av det som gjør Q til et godt komplementerende kamera til APS-C. Objektivene er ikke bare litt mindre som for mFT, men mye mindre. Med adapter og Tamron 90mm f/2,8 macro får jeg supertele i lommeformat. Makroforstørrelsen (inkl. cropfaktoren) er helt rå. Canons MP-e 1-5x macro koster til sammenligning nesten tre ganger mer enn jeg betalte for Q. Prøv å match teleegenskapene eller makroegenskapene med en iPhone. Som sagt, Q-serien er himmel og hav forskjell fra et telefonkamera.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

@Simen1 OK, skjønner hvordan du tenker. Vi har prioritert veldig forskjellig. Jeg har tenk som så at iPhone har jeg alltid med meg. Hvis jeg først skal ta med meg et ekstra kamera utover dette så må det bli noe som virkelig gir et løft i bildekvalitet ... Og Pentax Q er ikke akkurat noen vinner hvis du tar både sørrelse og bldekvalitet med i vurderingen og sammenlikner med alternativene, synes jeg. Se for eksempel her: http://camerasize.com/compact/#464.355,332,382.335,454,ga,t Alle disse alternativene vil jo være et løft i bildekvalitet, og noen er også mindre/eller mer avanserte. Men jeg sier ikke at Q ikke har noen fordeler også, slik som kraftig tele i ganske lite format. Det er mere "totalen" som ikke scorer høyt hos meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...