Gå til innhold

SLI og CrossFireX


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan si meg enig i at det ikke er optimalt for spillopplevelsen å kjøre CF.

 

Kjører selv to overklokkede 6950 med bios mod til 6970, og merker lett i BF3 og andre spill at spesielt ved panorering av bildet blir det tearing og "hakking". Selv med vsync på og stabilt 60fps.

Er litt kjedelig når jeg så ser på skjermen til en kompis som kjører singel 6970 og omtrent samme maskin som meg at det går helt flytende der :p

Endret av Mats E.
Lenke til kommentar

"Fra vår ende besto blindingen i at vi ga Tangedal disse instruksjonene, og så skred til verks for å sette opp testmaskinen. Når denne var satt sammen og gjemt bort, installerte vi de nyeste driverne, og satte spillet til riktige innstillinger. Til slutt gikk vi på plass igjen, og sendte ham beskjed om at oppsett nummer én var klart til bruk."

 

Kudos for å la dere inspirere av dobbel-blindede forsøk, men hvem var det som gav Tangedal beskjed om at oppsettet var klart, og hvordan ble beskjeden gitt? Slik dere beskriver det, får jeg inntrykk av at dere selv ba ham om å komme inn etter å ha satt opp maskinen, og da er det ikke dobbel blinding. ;)

Lenke til kommentar

Dere burde hentet inn en pro-gamer og sett hans reaksjoner også, men morsom artikkel som bekrefter hva jeg har sagt i flere år: SLI og CFX er ikke optimalt. Også interessant er det at han mente at 690 og 7990 var like dårlige, ettersom flere tester påstår at Nvidia ikke sliter like mye med dette som AMD.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Flott og for min del veldig aktuell test!

 

Har selv benyttet SLI i en årrekke, alt fra to stykk 9800 GX2 i quad-SLI til GTX 690 som jeg benytter i dag. Jeg kan trygt si at mitt neste kort kommer til å være singelkjerne inntil jeg med 100% sikkerhet blir overbevist om at problemene med ustabil fps og microstuttering er historie.

 

Hadde dog likt å se at dere utførte testen på flere spill, og da spesielt de som ikke er så mainstream. SLI er avhengig av gode profiler/drivere for å fungere, og disse blir gjerne prioritert for spill som er populære. Dette gjenspeiler seg i at spill som havner litt utenom ofte oppleves med enda større problemer. I en hel del spill får jeg en mer stabil ytelse ved å deaktivere en av kjernene på kortet mitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener det varier veldig i forskjellige CF/SLI oppsett. Jeg har selv hatt HD5970 en stund som hadde problemer med CF og det funket ikke i alle spill heller.

Nå ganske nylig brukte jeg 2stk GTx 260 i en ca 4 ukers periode. Det gikk helt flytende, med 60FPS i det aller fleste spill og merket absolutt ingen ting til SLI problemer der.

Lenke til kommentar

Hvilken konfigurasjon av GTX 650-kortene hadde dere? Var det referansemodellen eller det overklokkede som var "master" (tenker på det som dytter bildet til skjermen)? Jeg innbiller meg at det beste oppsettet er det der det svakeste kortet dytter bildet ut til skjermen. Det virker som det er synkronisering av framebuffer som er årsaken til microstuttering, så da tenker jeg at hvis det kjappeste kortet får litt bedre tid til å jobbe, kanskje bildet blir bygget opp korrekt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken konfigurasjon av GTX 650-kortene hadde dere? Var det referansemodellen eller det overklokkede som var "master" (tenker på det som dytter bildet til skjermen)? Jeg innbiller meg at det beste oppsettet er det der det svakeste kortet dytter bildet ut til skjermen. Det virker som det er synkronisering av framebuffer som er årsaken til microstuttering, så da tenker jeg at hvis det kjappeste kortet får litt bedre tid til å jobbe, kanskje bildet blir bygget opp korrekt?

 

Skjermen var koblet i Asus-kortet :)

Lenke til kommentar

Jeg har - bank i bordet - aldri opplevd microstuttering eller noe annet problem med SLI eller to kjerner. Jeg har hatt et 4870X2 med to kjerner, GTX 580 SLI og GTX 670 SLI. Null problemer whatsoever.

 

Det er ikke alle som klarer å se det :)

 

Samme som ikke alle hører forskjell på et anlegg til 10k og et til 50k

Ikke alle ser forksjell på bilde kvaliteten på en tv til 10k og en til 30k OSV

 

men det betyr ikke at det ikke er forskjell :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Burde dere ikke kryssjekke med tiden det tar å rendre et bilde samt jevnheten i bildeflyten og ikke antall FPS som kun sier hvor mange bilder man har i løpet av et sekund og lite om hvor jevnt eller når i løpet av det sekundet den største bildebolken leveres. For et mennesk er et sekund bortimot den minste tidsenheten vi greier å holde noenlunde styr på, men på elektronikk-nivå målt i mili-eller nanosekunder kan man få store ujevnheter selv om det skjer i løpet av et sekund.

 

Denne gangen leverte dere faktisk en halveis grei test selv om dere mangler 10-15-20 sider med metodikk, teori, praksis, utførelse og grafer i forhold til andre nettsteder som har omtalt dette temaet. I allefall et lite skritt i riktig retning.

 

Min oppfatning er at det gir en bedre spillopplevelse med étt single-GPU grafikkort til 1500 kr og oppover og jeg rister på hodet over folk som bruker titusener få multi-GPU-oppsett til spillbruk. Ja, det er kanskje gøy, fett, kult og alt det der, men hvorfor burke mer enn nødvendig for å få en dårligere opplevelse. Når det gjelder PC-utstyr lønner det seg å kjøpe det utstyret som er "just-right" og heller investere resten av pengene i noe som holder seg i verdi. Jeg har nå kjøpt PC-komponenter i ca 20 år og det må være snakk om mange hundre tusen kroner. En som har samlet pinball-maskiner i 20 år kan selge samlingen for hundretusener eller millioner mens jeg sitter igjen med en masse skrot. Dette var selvsagt noe jeg tenkte på da jeg var tenåring og datainteressen var stor. Ikke bruk 30-50k på en PC dersom dere kommer i mål med en til 12k. 12k over 2-3 år er fornuftig selv om verdien går mot null, 30-50k er ikke det med mindre det er en spesiell bruk hvor det er absolutt påkrevd.

 

Bittert å mangle penger til innskudd på hus eller leilighet dersom man ikke har nok fingre på hendene til å telle antall overdimmensjonerte PC-er man har kjøpt i tiden fra man er 15-40 år. Jeg sier ikke at folk skal sitte der med en svak PC, men betal nå ikke 20k for 20% ekstra ytelse med mindre dere har millioner på konto og >=1,5 millioner i årslønn.

Endret av BadCat
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Løsningen er jo så klart å ha 2 kraftige skjermkort, så har man det beste uansett?

 

Jeg vil også anta at man opplever problemet i mye større grad når man er under 60FPS, da vil jo kortene jobbe på spreng og jeg anser det som naturlig at det er en kjip opplevelse uansett.

Vil ikke dette da endre seg radikalt når man kommer opp i minimum 60 fps og gj.snitt på 90?

 

 

De verdiene som er testet her er jo uansett lite interessante, 45fps liksom - hallo :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere burde hentet inn en pro-gamer og sett hans reaksjoner også, men morsom artikkel som bekrefter hva jeg har sagt i flere år: SLI og CFX er ikke optimalt. Også interessant er det at han mente at 690 og 7990 var like dårlige, ettersom flere tester påstår at Nvidia ikke sliter like mye med dette som AMD.

 

var jo kun dobbelkjerne skjermkort som ikke fungerer som "du" har sagt lenge. men 650ti i sli med 2 separate kort fungerte jo like bra som et single Titan. så du har delvis rett og delvis feil da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Løsningen er jo så klart å ha 2 kraftige skjermkort, så har man det beste uansett?

 

Jeg vil også anta at man opplever problemet i mye større grad når man er under 60FPS, da vil jo kortene jobbe på spreng og jeg anser det som naturlig at det er en kjip opplevelse uansett.

Vil ikke dette da endre seg radikalt når man kommer opp i minimum 60 fps og gj.snitt på 90?

 

 

De verdiene som er testet her er jo uansett lite interessante, 45fps liksom - hallo :)

 

er ingenting galt med 45fps, så lenge bildeflyten er stabil, dvs, lite eller ingenting av tearing/micro stuttering. kommer jo klart frem i denne artikelen at når det kommer til sli, så er ikke fps alt.

Lenke til kommentar

Trodde Microstuttering var noe som tilhører fortiden. Nvidias nye drivere har jo et stort fokus på det, og AMD brukere kan jo bruke RadeonPro (http://www.radeonpro.info/) om de opplever det.

 

Ikke optimalt om man vil ha max FPS ut av det, men teknologiene i bruk for å fjerne det er gode:

http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-hd-7990-devil13-7970-x2,3329-10.html

http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-hd-7990-devil13-7970-x2,3329-11.html

 

Har personlig et 690, og aldri opplevd microstuttering, men ser tearing i noen spill uten v-sync.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...