Gå til innhold

Spørsmål vedr. månedsfestene


Anbefalte innlegg

Jeg lar meg imponere av mange av bildene i f.eks. Junifest-2013 og undres ofte, hvordan får de det til?

Som en lærevillig kar og som ønsker å lære mer, ser jeg på den informasjonen som er tilgjengelig, exif. Det forteller noe, men forteller det alt?

 

Er bildene etterbehandlet, er det brukt braketeringsteknikker etc?

Jeg vet ikke om det er vanlig å legge ved slik info., i korthet, hvis det er gjort?

 

For egen del synes jeg det har vært svært interessant og nyttig å vite noe om, for egen læring og innsikt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den største forskjellen når man sammenligner månedstrådene med en tilfeldig bildemappe på sin egen PC er at hvert bilde i månedstråden kan være utvalgt blant hundrevis eller tusenvis av bilder som ikke vises frem. Ser man på en tilfeldig bildemappe på PCen, dumpet ned fra minnekortet, så er det i hvert fall hos meg mye jeg ikke vil vise frem. Kanskje 50% som bør slettes ved første gjennomsyn, 40% som bare blir liggende, 10% jeg prøver å gjøre noe med, derav kanskje 1% jeg blir spesielt fornøyd med. Etter hvert som gigabytene flyr av sted så samler jeg de jeg er godt fornøyd med i en "superkonkurranse" der vinnerne havner i en egen mappe for mine årsbeste bilder. Nå har jeg ikke deltatt i månedstrådene, men det er fra den mappen jeg vil hente bilder dersom jeg skal begynne å delta.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spør hva fotografen har gjort med bildet du lurer på (både under opptaket, hva han eventuelt har tenkt rundt valgene han gjorde, samt etterbehandlingen), og du får helt sikkert svar.

 

Det er i hvert fall min erfaring. Jeg har ikke møtt mye til den gjengen av fotografer som på død og liv skal holde ting hemmelig ennå. Tvert imot ser mange ut til å ha notorisk skrivekløe.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke deltatt i månedstrådene, men det er fra den mappen jeg vil hente bilder dersom jeg skal begynne å delta.

Det er et fint arkiv for de faste bildetrådene; men dårlig strategi for festene som vi har ved jevne mellomrom. Ettersom vi skal ta bildene i den måneden som festen er i.

 

Men du har et godt poeng at vi viser det beste vi har tatt, ut i fra et større eller mindre antall bilder.

 

Det jeg merker, er jeg tar færre bilder nå, enn for et par år siden. Jeg tror det har med trening å gjøre, jeg er mer sikker på hvilke utsnitt jeg vil ha, og har en formening om hvilke brennvidder som passer før jeg tar bildet.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Ja, det er bare å spørre. Tror de fleste som er med her, er villige til å dele med andre om hva som er gjort.

Ja jeg vil gjerne spørre og kommentere. Men det kan lett bli gjentagende og "masete" fordi det gjelder flere bilder med de samme spørsmålene.

 

Som f.eks. ditt bilde nr. 11. Waiting for the train

Et flott bilde med stor dybde og klarhet, og siden jeg for en stund tilbake prøvde meg på fokusbraketering etter å ha sett noen Youtube-instruksjoner men hvor resultatet av mine forsøk dessverre ikke ble noe særlig, lurer jeg på om det er benyttet i dette bildet?

 

Og hvis det ikke er det, ville det gjort noen forskjell hvis du hadde gjort det? Jeg mener, dybden og skarpheten er jo der, etter mitt ringe skjønn.

Endret av fasst
Lenke til kommentar

..Tipper Tomsi ikke har brukt focus bracketing*) - det er simpelthen kombinasjonen vidvinkel og liten blender som gir mye dybdeskarphet. Prøv vidvinkel og/eller liten blender (gjerne begge!) hvis du vil ha mye dybdeskarphet. :)

 

 

 

 

*) Focus bracketing brukes typisk til å enten få flere skudd med forskjellig fokusplan så du kan velge det som har best fokus eller til å legge flere bilder oppå hverandre i Photoshop eller lignende så du får mest mulig i fokus.

Lenke til kommentar

*) Focus bracketing brukes typisk til å enten få flere skudd med forskjellig fokusplan så du kan velge det som har best fokus eller til å legge flere bilder oppå hverandre i Photoshop eller lignende så du får mest mulig i fokus.

 

er i alle fall det jeg prøvde på.
Lenke til kommentar

er i alle fall det jeg prøvde på.

Så tar du mange bilder og slår dem sammen i etterbehandlingen.

 

En enklere måte er å øke dybdeskarpheten på tradisjonelt vis - sørge for at det i forgrunnen ikke er så tett på, mens du bruker vidvinkel og liten blender - så får du mye dybdeskarphet og mye i fokus. Trykk inn nedblendingsknappen mens du kikker i søkeren - så ser du hvordan dybdeskarpheten blir på den valgte blenderen.

Les gjerne opp på hyperfokalavstand.

Lenke til kommentar

Ja jeg vil gjerne spørre og kommentere. Men det kan lett bli gjentagende og "masete" fordi det gjelder flere bilder med de samme spørsmålene.

Så lenge du spør i en høflig tone, så plager det ikke meg. Og det er vel repetisjon som må til for at ting skal sitte?

 

Som f.eks. ditt bilde nr. 11. Waiting for the train

Et flott bilde med stor dybde og klarhet, og siden jeg for en stund tilbake prøvde meg på fokusbraketering etter å ha sett noen Youtube-instruksjoner men hvor resultatet av mine forsøk dessverre ikke ble noe særlig, lurer jeg på om det er benyttet i dette bildet?

Dette er et bilde; ikke noe bracketing eller andre triks (som Trondster så riktig påpeker). Riktig valg av brennvidde og blender gjør mye her - jeg bruker µ-4/3, og brennvidden var 22mm - så det er mer en normal-brennvidde enn vidvinkel (tilsvarer ca 30mm på APS-C og 44mm på FF). f/8 gir veldig god dybdeskarphet på den brennvidden (På APSC, så burde man velge f/11, og FF f/!6). Og ettersom jeg fokuserte ca midt i bildet*, så fikk jeg både forgrunn og bakgrunn skarp.

 

Det hjelper selvsagt at vær- og lys-forhold spilte på lag, og at jeg brute et godt objektiv (Panasonic 12-35mm f/2.8 er en skarp glugge).

 

Overraskende lite som er gjort i etterbehandlingen (her har jeg brukt LR); justert opp eksponering og kontrast, og finjustert vha kurve-verktøyet.

 

*) Mange sier at man skal fokusere på 1/3 i bildet; min erfaring er at det er bedre å fokusre nærmere midten - da vil 1/3 av motivet ligge foran og 2/3 bak fokus-punkt. Noe som gir mest mulig dybdeskarphet ut i fra gitt blender.

 

Og hvis det ikke er det, ville det gjort noen forskjell hvis du hadde gjort det? Jeg mener, dybden og skarpheten er jo der, etter mitt ringe skjønn.

Jeg orker ikke å surre med bracketing; hverken når det gjelder eksponering eller fokus. Det er for mye styr, så jeg prøver å gjøre det riktig i kamera istedet. Så får jeg heller gå glipp av noen bilder når forholdene jobber mot meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...