Gå til innhold

Samsung har lansert Galaxy S4-kompaktkamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som jeg forventet, relativt tykt, dårlig lysstyrke og liten bildesensor.

 

Den oppgitte tykkelsen på 15,4 mm virket urealistisk i forhold til bildet så jeg tok meg den frihet å måle tykkelsen med lengden som kjent målestokk. Her er resultatet:

 

post-3851-0-57494200-1371037324_thumb.jpg

 

Jeg har andre ønsker for kameradelen i telefonen enn det de viser frem her.

 

 

Her er mine ønsker:

Dobbelt kamera på samme side, tilsvarende ca 20mm vidvinkel og ca 60mm tele*

3x trinnløs digital zoom (beskjæring uten oppskalering) for begge kameraene*

Stor sensor (som i PV808)

12-16 Mp

4:3-format

Stabilisator

Lyssterk optikk ca f/2 for begge kameraer

Flere dedikerte knapper og hjul for kamerainnstillinger

Innstillingsmuligheter som high end kompaktkamera

Råformat (for etterjustering av blant annet hvitbalanse)

Stativfeste

Snap on filter

FullHD video med 60 fps uten lineskipping

Timelapsfunksjon

Panoramafunksjon

Bilkamerafunksjon (g-kraft-aktivert og GPS-pos/hastighet tekst i filmen)

 

* Jeg får vel begrunne disse valgene. Dette gjør det mulig å bruke lyssterk optikk, relativt stor sensor og samtidig unngå at telefonen blir veldig tykk. Hadde jeg valgt optisk zoom måtte jeg takket farvel til disse designvalgene og det vil jeg ikke. Jeg vil heller ha digital zoom, enn en tykk telefon med dårlig kamera på grunn av lysstyrke og sensorstørrelse. Optisk zoom er ikke verdt så mye at jeg er villig til å ofre det.

 

 

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

"...eller et kompaktkamera med innebygget mobiltelefon, om du vil."Kan du faktisk ringe med den? Er det bekreftet?

 

Samsung skriver i pressemeldingen: "Lurer du på hvorvidt du skal bytte telefon eller satse på et nytt kamera? Nå slipper du å velge. I dag presenteres Samsung Galaxy S4 zoom, en helt ny hybrid der smarttelefonen møter kompaktkameraet.". Engelsk pressemelding her: http://www.samsungmobilepress.com/2013/06/12/Samsung-Introduces-the-GALAXY-S4-zoom---the-first-smartphone-to-offer-10x-optical-zoom,-for-perfect-picture-taking-1

 

Så, ja - du kan ringe med den. Men om den er spesielt funksjonell som mobiltelefon, det vet vi ikke før vi har fått testet den.

Lenke til kommentar

Hadde litt is i magen i forhold til kjøp av S4 når jeg hørte om denne, men nå er det ingen tvil: det blir vanlig S4. Denne er mer et kamera enn en mobil, spesielt mtp. størrelsen. Jeg hadde håpt noe noe ala mikro-optikk som man finner i undervannskamera fra diverse produsenter, som ikke økte telefonens størrelse i like stor grad som dette.

 

På en annen side har du antageligvis et fullverdig kamera her, men jeg skulle helst sett at de tilsatt en spiseskje mindre kamera i denne oppskriften, og erstattet den med en spiseskje telefon.

Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden går de til 10x zoom på første forsøk? Ville tro at 3-5x zoom kombinert med økt brikkestørrelse kunne gitt en mye bedre kombinasjon av størrelse/pålitelighet/bildekvalitet.

 

Enig!

3-4x zoom burde holde greitt på en mobil for de fleste. Men så er jo ikke S4 Zoom en mobil da, mer ett kamera med mobilfunksjonalitet...

 

Uansett er jeg mer tilhenger av Nokia`s måte å løse zoom på vha stor bildebrikke og zoom innenfor den, det gir eks. ca 4x zoom på Nokia 808.

Fysiske mål og vekt holdes mye lavere samt att det er ett lukket system som ikke er ømfindtlig for ytre påvirkning, mekanisk zoom på en mobil er veldig utsatt for støt/støv osv.

Nokia sluttet med mekanisk zoom på sine mobiler for 5-6 år siden, det er klart det var en grunn for de gjorde nettopp det!

 

Jeg så nettopp noen testbilder av 808 vs S4 zoom og der ser det ut som om att 808 tar de beste bildene såvidt jeg kunne se...

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Bryr meg svært lite om utseende eller "design" som det kalles. men denne var litt i tykkeste grad. ikke forstår meg feil, jeg vill heller har noen mm mer i tykkelsen om jeg da få ut byttbar batteri, minnekortleser osv. men denne her går for langt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Dette er seriøst noe av det styggeste jeg har sett..

 

De kunne da i det minste tatt seg bryet meg å plassere logoen og knappene horisontalt og symmetrisk så den ser normal ut.. hjelpe meg hva er det designerne har tenkt på..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...