Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Min far er psykopat,er det flere der ute som har en psykopat i familien?


Anbefalte innlegg

Jeg er en voksen jente på 34 som har en far som er psykopat,jeg har hatt min første opplevelse av å snakke han i mot,etter 34 år klarte jeg endelig å ta igjen...har prøvd tidligere i livet men har ikke vært sterk nok etter alle år med nedtrykkelse og dominans. Dette har endt opp med at vi nå ikke er på talefot. Min far er 70 år,og bestefar til min datter på 7,og min mamma som lever med han er nå da så styrt av han at hun tar ikke kontakt med oss.

Har så lyst til å bare gi opp,la han få det som han vil men etter flere år med jobbing for å komme hit jeg er nå,sterk nok til å ta igjen vil jo det være bortkastet ........

 

Er det noen som er i samme situasjon??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har aldri vært i en lignende situasjon, men venner av familien har opplevd noe av det samme. Kan ikke du prøve å ta kontakt med din mamma istedenfor å vente på at hun skal ta kontakt med deg? Dere to kjenner ham jo best så om dere snakker sammen kommer dere sikkert fram til den beste løsningen. Jeg kjenner folk som har brutt kontakten med all familie for mange år siden. Om det skulle være for sent for forholdet mellom din pappa og deg trenger det ikke å være for sent for forholdet mellom din mamma og deg. Kommer hun seg først vekk fra ham kan de skilles. Og blir han voldelig så finnes det mange i det offentlige dere kan kontakte å få hjelp av. Datteren din er antagelig for liten til å sette seg inn i situasjonen og hjelpe til (jeg kjenner henne jo ikke, men antar det pga. alderen hennes) så det er du som må ta første steget. Foreslår at du prøver å kontakte din mamma. Kansje hun kan bo hos dere hvis hun ikke orker å bo med mannen sin lenger.

 

Hvordan vil du stemple ham som psykopat forresten? Så vidt jeg vet har det kun vært tatt tester på psykopater som sitter i fengsel og de må score en viss poengsum før de kan stemples som psykopater.

 

Velkommen til forumet forresten.

Lenke til kommentar

Psykopater endrer seg svært sjelden, men de kan nedjustere den psykopatiske oppførselen sin om du nedregulerer kontakten og kontakttiden. Dette må du selv vurdere i forhold til om det er verdt det for din del. I forhold til hvor mye innsats du har lagt ned i dette så synes jeg ikke du bør risikere å ta tilbakesteg i den tro at det skal skje en mirakuløs endring, for dette er dyptstikkende adferd i personen som det er vanskelig å få gjort noe med. Det beste er ofte å akseptere tapet, holde seg unna og bygge seg selv opp. Du har kommet langt, og det bør du ta vare på og bruke til å fortsette å utvikle deg. Det å gi opp er en del av den gamle måten du tenkte på før, og det trenger ikke være en del av hordan du vil være i framtiden. Hvis dette er det som er problematisk for deg kan du få støtte for det via terapi. Måten du tenker om deg selv er det som er viktig her. Bruk den styrken du har bygget opp til å leve det livet du vil ha. Det er hevn nok å kaste ut personen av livet sitt.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Har selv ikke kontakt med min egen far, men min mor er en sterk personlighet og har kontakt med meg uansett.

 

Gi det litt tid, la situasjonen kjølne litt.. hun vil sikkert savne deg og ha kontakt med deg, og da kan plutselig en kontrollerende mann ikke være så kontrollerende lenger.

 

Hvis mannen er så kontrollerende som hun sier er det jo mulig at mammaen aldri får til å ta kontakt av seg selv. Mener fortsatt det er bedre at hun selv skal ta kontakt med mammaen enn å vente på kontakt fra mammaen som aldri kommer.

Lenke til kommentar

Takk gode svar,skal ta meg en tur i tenke boksen. Godt å få andres mening,en blir ganske ensporet når man aldri får andre sine meninger. Dette er en situasjon som nesten ingen andre vet om. Min far er nemlig en som de fleste kjenner i mitt området,alle tror at han er verdens snilleste og beste pappa. Så derfor er det litt vanskelig.

 

Mine foreldre har vært gift i 50 år,ingen sjans for at mamma forlater min far. Så hun vil alltid ha det slik,men de har det nå godt på sitt vis. Selv om jeg er vandt til å høre hun klager over han...noe som også er slitsomt men godt at vi deler samme mening og forståelse rundt dette. Men dette er i sjeldene øyeblikk hvor hun klarer å se at han har disse psykopatiske trekkene.

 

Han har aldri blitt utredet men min lege samt 2 psykologer er veldig klare på at dette er en mann med mange psykopatiske trekk og personlighetsforstyrrelser.

 

Som en av dere skrev så har min far ikke feil,null empati,han er den eneste i verden som er fornuftig og smart,ingen andre er noe dugende.

Dette er jo tankegangen til en som har psykopatiske trekk...

Kunne ramset opp et helt liv med utrolige hendelser og opplevelser rundt min far men da kunne jeg like godt gitt ut en bok;)

 

Lenke til kommentar

Hvis mannen er så kontrollerende som hun sier er det jo mulig at mammaen aldri får til å ta kontakt av seg selv. Mener fortsatt det er bedre at hun selv skal ta kontakt med mammaen enn å vente på kontakt fra mammaen som aldri kommer.

 

Selvsagt kan hun ta kontakt med moren sin, men burde fremdeles vente til til kjølner litt. Er ikke snakk om å vente i ett par år, kanskje ett par uker.

 

TS, er familien din norsk eller utenlandsk? Jeg bare spør fordi veldig ofte så virker det som om utenlandske kvinner tar mer kontroll over mannen og familielivet og gjør det de ønsker og synes er rett selv om mannen er kontrollerende og psycho. Moren min er albansk.. :D

Lenke til kommentar

Selvsagt kan hun ta kontakt med moren sin, men burde fremdeles vente til til kjølner litt. Er ikke snakk om å vente i ett par år, kanskje ett par uker.

 

Hvis situasjonen er så ille som jeg får inntrykk av i åpningsinnlegget høres det ut som om det beste er at mammaen hennes kommer seg vekk fra mannen så fort som mulig.

Lenke til kommentar

 

 

Hvis situasjonen er så ille som jeg får inntrykk av i åpningsinnlegget høres det ut som om det beste er at mammaen hennes kommer seg vekk fra mannen så fort som mulig.

 

Ja det beste hadde jo vært det men det kommer aldri til å skje. Mange grunner til det. Mamma er av den typen som aldri ville reist fra pappa(selv om det hadde vært det beste)

 

Lenke til kommentar

Hvis situasjonen er så ille som jeg får inntrykk av i åpningsinnlegget høres det ut som om det beste er at mammaen hennes kommer seg vekk fra mannen så fort som mulig.

 

Selvsagt, men det å prøve å få henne til å forlate faren kan gjøre så moren hennes ønsker mindre kontakt med datteren sin. Man kan legge mye til rette, men hvis personen selv ikke ønsker å forandre livet sitt så er det veldig lite man kan gjøre dessverre, annet enn å bare stille opp og prøve å holde kontakten med kun den personen.

Lenke til kommentar

Nå kan jeg ikke snakke for andre, men jeg hadde i alle fall brutt alle bånd med en person som absolutt ville kontrollere meg og det for godt! Kjenner til eksempler i familier jeg kjenner. Har også lest om eksempler her på forumet, men da i en litt annen situasjon. Var flere av dem i tråden om å slå barna sine eller ikke. Men som sagt, en annen situasjon.

Lenke til kommentar

Det å leve med en psykopat blir en helt spesiell situasjon hvor du etterhvert blir så preget og nesten hjernevasket at det er vanskelig å kutte mønsteret. Alt det pappa sier er hun helt enig i,finnes selvfølgelig unntaks situasjoner. Hun har akseptert mange ting,sjalusi,dominans,manipulasjon,og alle hans trekk. Vet at siden han er slik han er så har de nesten ikke venner. Folk trekker seg unna når de blir godt kjent.

Dette er noe jeg kan snakke med mamma om i disse stundene jeg skrev tidligere,hun ser da at det er derfor folk trekker seg unna, p g a han.

Lenke til kommentar

Men for en uke siden kom jeg igjen opp i en krangel med foreldrene mine,de brøt en avtale vi hadde,lang historie men de brøt en viktig avtale. Og det var det mamma som startet. Vi skulle prøve å løse situasjonen men pappa kan ikke diskutere,fordi det er alltid alle andre som er gale og tar feil,det endte som alltid at jeg ble stemplet som en bortskjemt drittunge og var helt gal og han bare går ut av diskusjonen. En fredlig diskusjon hvor vi skulle finne en løsning. Mamma ville gjerne løse den men må bare følge pappa med til bilen og de dro,så vi er da som sagt ikke på talefot.

Får utrolig vondt av mamma og det er så tungt å se hun bare dilter etter den idioten....sorry ordbruken.

Lenke til kommentar

Som en av dere skrev så har min far ikke feil,null empati,han er den eneste i verden som er fornuftig og smart,ingen andre er noe dugende.

Dette er jo tankegangen til en som har psykopatiske trekk...

Kunne ramset opp et helt liv med utrolige hendelser og opplevelser rundt min far men da kunne jeg like godt gitt ut en bok;)

 

Jeg syns dette er gjennomgående blant mange i befolkningen.

 

Uansett så ønsker jeg deg lykke til på din vei, jeg håper du finner lykke og jeg håper du fokuserer på gleden av å være levende fremfor hva som kan være og hva som ikke er. Du har et liv, husk det.

Endret av Shrooms
Lenke til kommentar

Nå kan jeg ikke snakke for andre, men jeg hadde i alle fall brutt alle bånd med en person som absolutt ville kontrollere meg og det for godt! Kjenner til eksempler i familier jeg kjenner. Har også lest om eksempler her på forumet, men da i en litt annen situasjon. Var flere av dem i tråden om å slå barna sine eller ikke. Men som sagt, en annen situasjon.

 

Skjønner at du ville kuttet all kontakt,skulle ønske det var så lett men det er det ikke. Uansett så er det pappa og mamma det er snakk om....vanskelig!

Lenke til kommentar

 

 

Jeg syns dette er gjennomgående blant mange i befolkningen.

 

Uansett så ønsker jeg deg lykke til på din vei, jeg håper du finner lykke og jeg håper du fokuserer på gleden av å være levende fremfor hva som kan være og hva som ikke er. Du har et liv, husk det.

 

Tusen takk jeg skal ta med meg dine kloke ord...jeg har all lykke i livet med min lille familie på 3, det er de jeg lever for. Det sier jeg til meg selv hver dag...hvor gla jeg er som har min mann og min datter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...