Gå til innhold

Revolusjonerende brikketeknologi fra Sun


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette kan jo bety at vi snart (<-relativt uttrykk ja!) kan få CPU'er med cashe i GB-klassen! eventuelt bare produsere CPU'er med RAM loddet på kortet. Håper denne teknologien blir lisensiert og viser seg kommersielt lønnsom også for x86.

Takk.8)

Da kan jeg si at jeg har været at CPU også blir loddet på hovedkortet (som i slot-tiden) og at dette sin hovedfuksjon vil vere mekanisk feste for kontakter og kjølere. Gidder ikke i kveld å spa frem........ :wink:

Lenke til kommentar
Dette kan jo bety at vi snart (<-relativt uttrykk ja!) kan få CPU'er med cashe i GB-klassen! eventuelt bare produsere CPU'er med RAM loddet på kortet. Håper denne teknologien blir lisensiert og viser seg kommersielt lønnsom også for x86.

Tjoho med et cache på 10GB vil CPUen bare bruke 10 sekunder på å oppfriske og lese data fra cache ;-)

 

Fra spøk til alvor: Det er bortkastet med så stort cache fordi fordelene med hensyn til tilgang på data lett blir spist opp av latencyen...

Lenke til kommentar

At Mr Anders nevner cashe er vel en forsnakkelse. Men la oss si det slik at det kan bli plass for mange DDR2 RAM-brikker hvis man tar bort DIMM socetene.

GPU er etter hvert blitt så kjøle-krevende at den fortjener mer stabil løsning enn et PCI-kort. (Hvor f.ex. Asus lodder dem er vel en ehh.. fortjenestesak)

På toppen av det hele har hovedkortprodusentene vært ute etter å sikre seg nok CPU (i tilfelle mangel). Da kan de likegodt lodde dei på de angjeldende kort som de vil "bundle" dem sammen med (og spare kostnadene med socet) :yes:

Lenke til kommentar

forsnakkelse og forsnakkelse... ny teknologi gir nye muligheter som naturlig nok medfører behov for nye løsninger. mao en må gjøre endringer i dagens arkitektur for fult ut å dra nytte av nyvinningene. at cashe håndtering blir gjort på samme måte i 2010 som i dag er ikke selvsagt. det er faktisk usannsynlig å anta det siden dagens arkitektur ikke lar seg skalere særlig bra til store mengder cashe. en ting er sikkert! det vi i dag kaller RAM må i fremtiden flyttes nærmere CPU for å oppnå lavere latency og høyere båndbredde (ruting via lange linjer på hovedkortet, som i dag, gir så høye kapasitanser at en må ha "trege" BJT trinn som også sluker strøm. med den nye teknologien fra SUN kan en antagelig benytte MOS transistorer siden det blir relativt lave kapasitanser på linjene mellom chipene). om RAM'en beholder navnet på veien vet jeg ikke, kanskje vil den bli referert til som L3 cashe. er vel markedsavdelingen som får siste stikk der...

 

I systemer som brukes til tyngre applikasjoner enn wørd og 3d spill kan en kanskje tenke seg et hurtigminne eksternt for CPU kortet, gjerne koblet til via fiber for å opprettholde båndbredde... nå fabler jeg riktignok en del fram i tid så jeg tar forbehold om at 640KB muligens ikke er nok :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...