Gå til innhold

Disse Macene får nye OS X Mavericks


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gratis eller koster det noe?Er fornøyd med fjelløven :)
Mountain Lion koster 140 kr, og jeg vil gjette på at Mavericks vil koste omtrent det samme. Dvs. under femtilappen for oppgradering av OS X for hver maskin for min del, noe som er latterlig billig. ;)

 

Hmmm har to mac maskiner hjemme, laste ned den også brenne den på skiva slik at begge pcene får den nye OSen?

Lenke til kommentar

Hmmm har to mac maskiner hjemme, laste ned den også brenne den på skiva slik at begge pcene får den nye OSen?

Jepp, du kan fritt installere på begge. Trenger ikke gå veien om DVD-brenning heller.

 

 

"If you've purchased OS X Lion or Mountain Lion from the Mac App Store, you're allowed to install it on all of your personal authorized Macs."

http://support.apple.com/kb/HT4854

Endret av Newton
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Mountain Lion koster 140 kr, og jeg vil gjette på at Mavericks vil koste omtrent det samme. Dvs. under femtilappen for oppgradering av OS X for hver maskin for min del, noe som er latterlig billig. ;)

Å måtte betale for servicepacker, det er latterlig...

Lenke til kommentar
Hmmm har to mac maskiner hjemme, laste ned den også brenne den på skiva slik at begge pcene får den nye OSen?
Jepp, du kan fritt installere på begge. Trenger ikke gå veien om DVD-brenning heller."If you've purchased OS X Lion or Mountain Lion from the Mac App Store, you're allowed to install it on all of your personal authorized Macs."http://support.apple.com/kb/HT4854

 

nice! takk for svaret!

Lenke til kommentar

Å måtte betale for servicepacker, det er latterlig...

Nok en gang. Det er mye mer nytt i Mountain Lion -> Mavericks en i noen servicepakke gitt ut i Windows.

 

Hvis du ikke er enig i dette kan du begynne med å fortelle hvilke servicepakker du snakker om, og hva som er inkludert.

Lenke til kommentar

Å måtte betale for servicepacker, det er latterlig...

Jepp, men det har ingen ting med denne tråden å gjøre lille trollegutt...servicepacks er en Windows-greie, så stikk heller over i nærmeste Windows-tråd og fortell folket der hvor latterlig du mener det er!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Å måtte betale for servicepacker, det er latterlig...
Jepp, men det har ingen ting med denne tråden å gjøre lille trollegutt...servicepacks er en Windows-greie, så stikk heller over i nærmeste Windows-tråd og fortell folket der hvor latterlig du mener det er!

Nå tar ikke Microsoft betalt for servicepakkene heller da. Men de tar seg godt betalt for operativsystemet.

Apples model er uten tvil den som er best. Her får man oppgradert fra forrige operativsystem for en hundrelapp og man kan bruke det på opptil 5 maskiner på hver Apple id.

Skulle Microsoft gjort det samme kunne du oppgradere alle husets pcer fra Xp til Vista for en hundrelapp. En ny hundrelapp fra Vista til W7 og enda en opp til W8.

Det blir 300kr imotsening til Microsofts sine 15 000kr!

 

 

 

Lenke til kommentar
Nå tar ikke Microsoft betalt for servicepakkene heller da. Men de tar seg godt betalt for operativsystemet. Apples model er uten tvil den som er best. Her får man oppgradert fra forrige operativsystem for en hundrelapp og man kan bruke det på opptil 5 maskiner på hver Apple id. Skulle Microsoft gjort det samme kunne du oppgradere alle husets pcer fra Xp til Vista for en hundrelapp. En ny hundrelapp fra Vista til W7 og enda en opp til W8. Det blir 300kr imotsening til Microsofts sine 15 000kr!

 

Nå er det jo strengt tatt liiiitt forskjell på OSX og Windows. Hvor fint går det å installere OSX på en laptop du en gang i tida kjøpte inn med Windows? Eller på fars Windows-stasjonære (eller Linux for den saks skyld)? Eller på en Multicom-laptop som du kjøper uten operativsystem?

 

Selv har jeg to maskiner med Windows 7; en stasjonær og en laptop. Strålende fornøyd. Ikke noe behov for mye fancy, nye funksjoner som jeg kanskje får bruk for en gang i skuddåret. På min Macbook har jeg Mountain Lion. Merker ikke noe mer glede over det enn Windows 7.

På min eldste laptop kjører jeg Windows XP på tolvte året nå. Ennå stødig som fjell, uten problemer, og uten behov for oppgradering. Jeg ser ingen behov for å at Microsoft skal gi ut oppgradert OS årlig slik Apple har gjort siste årene, og attpåtil ta seg betalt for det slik Apple gjør. All den tid både XP og Win7 gir meg absolutt alt jeg trenger, og det tilsynelatende i mange år til, er jeg strålende fornøyd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Nå tar ikke Microsoft betalt for servicepakkene heller da. Men de tar seg godt betalt for operativsystemet.

Apples model er uten tvil den som er best. Her får man oppgradert fra forrige operativsystem for en hundrelapp og man kan bruke det på opptil 5 maskiner på hver Apple id.

Skulle Microsoft gjort det samme kunne du oppgradere alle husets pcer fra Xp til Vista for en hundrelapp. En ny hundrelapp fra Vista til W7 og enda en opp til W8.

Det blir 300kr imotsening til Microsofts sine 15 000kr!

Servicepacken Snow Leopard kostet litt over tusen kroner. Før det så var de enda dyrere...

For de som ikke skjønner versjons nummerering og hva de betyr, kan lese her, eller ta en utdannelse som systemutvikler.

Lenke til kommentar

Servicepacken Snow Leopard kostet litt over tusen kroner. Før det så var de enda dyrere...

For de som ikke skjønner versjons nummerering og hva de betyr, kan lese her, eller ta en utdannelse som systemutvikler.

Er det den Wikipedia-artiklen du baserer det "servicepakke" tullet ditt på? Kanskje du heller burde ta en utdannelse som systemutvikler og innse at det finnes mange forskjellige måter å bruke versjonsnummer på.

Ta Linux som et eksempel. Det gikk man fra versjon 2.6.39 til 3.0 rett og slett bare for å feire 20 års jubileum for kjernen.

 

Det er forresten også "servicepakker" i OS X. I "Mountain Lion" er vi nå oppe i servicepakke 4 (10.8.4). I likhet med Microsoft så inneholder servicepakkene i OS X primært sikkerhetsfikser og bugfikser, men noen ganger også litt ny funksjonalitet.

 

Edit:

Hvis du leser din egen kilde så motsier de også deg:

Mac OS X has departed from this trend, in large part because "X" (the roman numeral for 10) is in the name of the product. As a result, all versions of OSX begin with the number 10. The first major release of OSX was given the version number 10.0, but the next major release was not 11.0. Instead, it was named version 10.1, followed by 10.2, 10.3, and so on for each subsequent major release (currently at 10.8).

In this system, the third digit (instead of the second digit) denotes a minor release, and a fourth digit (instead of the third digit) denotes bug-fix/revision releases. Because the first digit is always 10, and because the subsequent digits are not decimals, but incremental values, it is likely that a hypothetical 11th major version of OSX, should it exist, would be labeled "10.10" rather than "11.0".

http://en.wikipedia.org/wiki/Software_versioning#Apple_2

Endret av HKS
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jepp. Apple had their own twist.... Men det forandrer ikke det faktumet at OSX ikke er kommet i videre enn til versjon 9 av OSX. OS 11 er ikke kommet enda...

Lenke til kommentar

Jepp. Apple had their own twist.... Men det forandrer ikke det faktumet at OSX ikke er kommet i videre enn til versjon 9 av OSX. OS 11 er ikke kommet enda...

OG det spørs om det noen gang kommer til å komme. OS X er en sterk merkevare på lik linje med Windows.

 

OS X, whose X is the Roman numeral for 10 and is a prominent part of its brand identity, is built on technologies developed at NeXT between the second half of the 1980s and Apple's purchase of the company in late 1996. The 'X' is also used to emphasize the relatedness between OS X and UNIX.

http://en.wikipedia.org/wiki/OS_X

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...