Gå til innhold

Så mye koster PC-en din per døgn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som thephreak nevner, et lite tillegg med måned og år hadde vært kjekt.

Ellers stemmer det ganske greit med hva jeg har regnet med ut til før.

Kjørte overvåking og måling av strømmen inn på psu en periode tidligere, og det er ikke så langt ifra hva kalkulatoren her viser.

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne at dere utvider kalkulatoren med flere faktorer. Blant annet:

- Hvor mange uker i året er varmen fra PCen overflødig med tanke på oppvarming?

- Hva er hovedoppvarmingskilden din? (Olje, ved, strøm, varmepumpe etc) og hvilken energipris betaler du for disse varmekildene?

 

Eksempel 1: Hvis man kjøper 40l vedsekker på bensinstasjonen for tilsvarende 130 øre/kWh og fyrer med PC-varme til 84 øre/kWh så vil PC-fyring være direkte lønnsomt, med en lønnsomhetsfaktor på 46 øre/kWh, i den delen av året varmen er nyttig til oppvarming. Resten av året blir PC-en en utgift på 84 øre/kWh.

 

Eksempel 2: Hvis man bruker varmepumpe med årsgjennomsnittlig COP=3 og betaler 84 øre/kWh så vil PC-fyring være ulønnsomt tilsvarende 56 øre/kWh. Dette må igjen ganges med kWh per døgn og antall døgn i året der varmen kommer til nytte. De varmeste ukene må nødvendigvis belastes med fulle 84 øre/kWh. Dere kan også legge inn et annet antall timer load på sommeren enn om vinteren.

 

Pris per måned og år er som nevnt ønskelig. Gjerne oppgitt i valgfri valuta: kroner etter skatt, kroner før skatt (inn med marginalskatteprosent), halvlitere, bitcoin, blurayfilmer, grandiosaer og antall nyeste topptelefoner.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Satte sånn effektmåler fra Clas Ohloson på server'n min. Den trakk vel rundt 220watt mener jeg å huske. Enkel og ganske så nøyaktig måte å måle på ;) Spillvarme bidrart til å varme huset om natten og når jeg er borte, så nettoprisen for å holde den gående er liten. Uansett verdt det ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for innspill! Slike kalkulatorer har veldig lang holdbarhet så lenge vi passer på å oppdatere tallgrunnlaget, så endringene dere spiller inn tas videre til teknikerne. Om vi får inn en komparativ oversikt over fyringskostnader er jeg dog noe usikker på, men kanskje det er noe til en helt egen kalkulator? ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne at dere utvider kalkulatoren med flere faktorer. Blant annet:

- Hvor mange uker i året er varmen fra PCen overflødig med tanke på oppvarming?

- Hva er hovedoppvarmingskilden din? (Olje, ved, strøm, varmepumpe etc) og hvilken energipris betaler du for disse varmekildene?

 

Eksempel 1: Hvis man kjøper 40l vedsekker på bensinstasjonen for tilsvarende 130 øre/kWh og fyrer med PC-varme til 84 øre/kWh så vil PC-fyring være direkte lønnsomt, med en lønnsomhetsfaktor på 46 øre/kWh, i den delen av året varmen er nyttig til oppvarming. Resten av året blir PC-en en utgift på 84 øre/kWh.

 

Eksempel 2: Hvis man bruker varmepumpe med årsgjennomsnittlig COP=3 og betaler 84 øre/kWh så vil PC-fyring være ulønnsomt tilsvarende 56 øre/kWh. Dette må igjen ganges med kWh per døgn og antall døgn i året der varmen kommer til nytte. De varmeste ukene må nødvendigvis belastes med fulle 84 øre/kWh. Dere kan også legge inn et annet antall timer load på sommeren enn om vinteren.

 

Pris per måned og år er som nevnt ønskelig. Gjerne oppgitt i valgfri valuta: kroner etter skatt, kroner før skatt (inn med marginalskatteprosent), halvlitere, bitcoin, blurayfilmer, grandiosaer og antall nyeste topptelefoner.

 

Det kunne ha blitt et genialt prosjekt som kunne mekkes sammen, om man bare begynnte å bygge på denne kalkulatoren. I første omgang, flere faktorer. Og for fremtiden, mer spesifikt strøm trekk for forskjellige modeller av forskjellig Hardware etter som at HW.no tester ut nye produkter som kommer ut på markedet.

Det hadde også vært meget bra og splitte hele kalkulatoren i 2, ettersom at det er mange faktorer en del folk ikke ser på som relevant.

 

Kunne også ha sett for meg at en Engelsk gennerell versjon av kalkulatoren kunne ha blitt MEGET populær om den lages riktig. Men det er et helt annet språk, en helt annen jobb.

Lenke til kommentar

Bra og informativ artikkel.

 

Skulle gjerne sett flere alternativer når det gjelder maskinvare. Jeg har et eldre E6400 oppsett med et 6600GT som filserver. Der har jeg 6 stk. HDD. og 5-6 120mm vifter. Dette er gjenbrukt maskinvare, med unntak av HDD/vifter.

 

Hva trekker mitt oppsett med lave belastninger 24/7, og hvor fort hadde jeg tjent inn å oppgradere til feks. et oppsett med laveffekt prosessor og integrert grafikk?

 

Sikkert mange som gjør som meg, gjenbruker gammelt "topputstyr" i servere, men hadde det lønt seg å heller kjøpe nytt?

Endret av madammim
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...