Gå til innhold

World of Tanks-utvikleren fjerner alle «pay-to-win»-muligheter (Windows)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter at muligheten for å kjøpe gull-ammo for credits kom på banen, så kan ingen beskylde det for å være pay to win lenger.

Ja, premiumkonto gjør det lettere å tjene credits, men om du ikke har det så betyr det bare at du må kjøre en større andel av kampene i tier 1-8, hvor du er omtrent garantert å tjene credits i hver kamp uansett.

 

Problemet er heller at gullammo ødelegger balansen mellom tanks i spillet. Plutselig har mediums mulighet til å penetrere heavys foran. Dette, kombinert med det latterlige lasernøyaktige artilleriet, ødelegger spillet. Dette kommer de ALDRI til å fikse på.

Lenke til kommentar

Etter at gullammo ble en stadig større del av spillet har jeg ikke spilt mange rundene. Det er liten tvil om at det ødelegger balansen i spillet, og det er helt klart pay-to-win. Om betaling skjer med ekte penger eller tid spiller egentlig liten rolle. Det skaper en ubalanse mellom spillerne når flere fiser rundt med bedre ammo enn andre.

 

F2P-modellen er vanskelig å gjøre riktig. Jeg mister litt lyst til å spille når man kan betale for fordeler over andre spillere av noe slag. Et unntak kan være xp-boost, som ikke har noen direkte konsekvens per kamp. det samme gjelder til en viss grad også spill hvor man kan kjøpe mer plass og andre ting. Det viktige er hvordan det påvirker selve spillet det hvor det teller. I WoT per kamp, hvor gullammo gir åpenbare fordeler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er da lenge siden de endret det sånn at man kan kjøpe premium skudd for credits i stedet for gull, og i forrige patch endret de det sånn at man kan kjøpe premium consumables for credits også, samt at man får den samme platoonen uten premium account + kan lage tank company.

 

Hva er det de fjerner nå? Per i dag er det ingen elementer som kun kan kjøpes for gull bortsett fra premium account og 100% crew training/retraining/reset av skill...

Lenke til kommentar

WoT fronter F2P når dei fårsat har gull ammo som er natt og dag på noen tankser? husker selv når spillte for par månder siden med normal ammo på hetzer hadde jeg ikkje sjanse imot tiar 6-7 heavy, med gull ammo så gjekk det gjennom som ein kule på pakke smør...

 

skal ta dei seriøst når dei fjerner gull ammo vertfall...er nok hoved grunnen at blir sett som "p2w"

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
WoT fronter F2P når dei fårsat har gull ammo som er natt og dag på noen tankser? husker selv når spillte for par månder siden med normal ammo på hetzer hadde jeg ikkje sjanse imot tiar 6-7 heavy, med gull ammo så gjekk det gjennom som ein kule på pakke smør... skal ta dei seriøst når dei fjerner gull ammo vertfall...er nok hoved grunnen at blir sett som "p2w"

 

Som jeg nevnte i min forrige post, så kan gullammo, eller premium ammo, nå kjøpes for credits også. Det er altså mulig å kjøpe dem uten å noen gang ha brukt ekte penger på spillet. Det vil naturligvis være enklere å kjøpe mange av dem om man bruker premium account fordi man tjener mer, men det er i grunn relativt fair.

 

EDIT: Skriveleif

Endret av HaakonNordengen
Lenke til kommentar

Kommer en ny patch nå som forandrer mekanikken igjen og da blir gullammo bare et annet verktøy i skuffen, ikke et garantert vinn.

 

HEAT som er vanlig gullskudd på høyere tier vil bli elendig mot vogner som har luftlag mellom panserplater da ifølge den nye mekanikken så vil den tape penetrasjonsevnen 5% per 10 cm etter første treff. I praksis så betyr det at skjermene på f.eks E-100 vil ete opp HEAT mens vanlige skudd vil gå gjennom.

 

APCR som er gull på noen tanks, men vanlig primær ammo type på andre har også en ulempe med at den taper penetrasjonsevne over lange avstander i mye større grad enn vanlig AP.

 

Den verste exploiten med gullammo blir også fjernet med massiv nerf på haubitskanoner på tier 4-6 vogner. Like greit for min del, det var moro å gjøre mer skade enn resten av hele laget mitt til sammen i wolverine som hadde 105mm haubitskanon lada kun med gull, men er ferdig med det tullet nå.

 

 

Folk som klager over pay to win er som regel folk som ikke kan spillmekanikken ordentlig, for det er ikke så mange vogner der ute som krever gullammo for å spille bra. *host*T69*host*

Lenke til kommentar

Som jeg nevnte i min forrige post, så kan gullammo, eller premium ammo, nå kjøpes for credits også. Det er altså mulig å kjøpe dem uten å noen gang ha brukt ekte penger på spillet. Det vil naturligvis være enklere å kjøpe mange av dem om man bruker premium account fordi man tjener mer, men det er i grunn relativt fair.

 

EDIT: Skriveleif

 

Jeg er uenig. Dersom du skal bruke premium ammo, så må du i praksis ha premium account.

Dette fordi det emm. ikke er å komme utenom at en premium account-bruker betaler for en stor fordel i spillet.

Å "farme" credits på tier 5-6 for deretter å bruke fortjenesten på premium ammo er så tidkrevende at det i praksis ikke fungerer (dersom du da ikke har _kjøpt_ en tier 8 premium.) Derfor synes jeg premium ammo er pay to win.

 

Ellers er jeg helt enig i at balansen i spillet er ødelagt. Pansring har omtrent mistet sin betydning. Dersom jeg møter en tier 9 medium i min E-75, så vet jeg at han skifter til premium ammo. Dermed er vi like godt pansret- begge er sikret å skade den andre. Forskjellen er at en medium er langt mindre og raskere, noe som gir han en stor fordel-

Lenke til kommentar

Jeg er uenig. Dersom du skal bruke premium ammo, så må du i praksis ha premium account.

Dette fordi det emm. ikke er å komme utenom at en premium account-bruker betaler for en stor fordel i spillet.

Å "farme" credits på tier 5-6 for deretter å bruke fortjenesten på premium ammo er så tidkrevende at det i praksis ikke fungerer (dersom du da ikke har _kjøpt_ en tier 8 premium.) Derfor synes jeg premium ammo er pay to win.

 

Ellers er jeg helt enig i at balansen i spillet er ødelagt. Pansring har omtrent mistet sin betydning. Dersom jeg møter en tier 9 medium i min E-75, så vet jeg at han skifter til premium ammo. Dermed er vi like godt pansret- begge er sikret å skade den andre. Forskjellen er at en medium er langt mindre og raskere, noe som gir han en stor fordel-

 

Hvis du har tenkt til å kjøre rundt utelukkende med premium ammo så har du selvsagt ikke råd til mange rundene før du må ned i tier 5 og grinde en del. Hvis du derimot har med deg etpar som du bruker sparsomt så greier du det fint uten en premium konto.

 

Hele poenget med premium konto er jo nettopp det at du kan velge å betale litt penger for å slippe å kaste bort masse tid i tanks du ikke har lyst til å spille. Kjører du free må du legge ned mer tid, men du har mulighet til å få tak i alt det samme som de som betaler litt penger.

 

At du ikke gidder å betale noe som helst for et spill du tydeligvis spiller en del (siden du har T9 tanks) gjør ikke premium ammo for credits til et Pay2Win element. Hva skal de ellers tjene penger på? Hatter til tanksene?

 

Forøvrig er jeg en sterk motstander av premium ammo og hadde det vært opp til meg hadde jeg kastet dem ut av spillet alle som en. De eneste gangene jeg bruker dem er i Hetzer og KV2 for å slippe ut litt steam etter frustrerende runder, fordi jeg kan. Jeg hater det faktum at folk kan trykke på 2, og plutselig mister den stakkars treige tanksen min den ene fordelen den hadde.

Lenke til kommentar
WoT fronter F2P når dei fårsat har gull ammo som er natt og dag på noen tankser? husker selv når spillte for par månder siden med normal ammo på hetzer hadde jeg ikkje sjanse imot tiar 6-7 heavy, med gull ammo så gjekk det gjennom som ein kule på pakke smør... skal ta dei seriøst når dei fjerner gull ammo vertfall...er nok hoved grunnen at blir sett som "p2w"
Som jeg nevnte i min forrige post, så kan gullammo, eller premium ammo, nå kjøpes for credits også. Det er altså mulig å kjøpe dem uten å noen gang ha brukt ekte penger på spillet. Det vil naturligvis være enklere å kjøpe mange av dem om man bruker premium account fordi man tjener mer, men det er i grunn relativt fair.EDIT: Skriveleif

 

mitt poeng er ikkje om det er fair eller ikkje, poenget mitt er at det fårsat er muligheten og bruke penger som gir dem som bruker mer penger, trenger spille mye mindre

 

det tar betydlig mindre tid med og bruke ekte penger vs ingame penger

og pågrunn av det er ekstremt stor forsjell mellom 1 som bruker penger og 1 som ikkje bruker penger

 

så mer eller mindre dei ønsker og bli kalt "F2P" men fårsat ha "P2W" modelen

 

men skal ikkje klage siden det er litt bedre ein før men er mer personlig misliker alle form der "mer penger du bruker, støre fordeler for du" og denne gangen sparer du enorm mengde med tid om du bruker penger (du kan fort spare over 100 timer om du kjøper ein premium tank og grinder currency vs og spille opp fra tiar 1)

Endret av BonBattery
Lenke til kommentar

mitt poeng er ikkje om det er fair eller ikkje, poenget mitt er at det fårsat er muligheten og bruke penger som gir dem som bruker mer penger, trenger spille mye mindre

 

det tar betydlig mindre tid med og bruke ekte penger vs ingame penger

og pågrunn av det er ekstremt stor forsjell mellom 1 som bruker penger og 1 som ikkje bruker penger

 

så mer eller mindre dei ønsker og bli kalt "F2P" men fårsat ha "P2W" modelen

 

men skal ikkje klage siden det er litt bedre ein før men er mer personlig misliker alle form der "mer penger du bruker, støre fordeler for du" og denne gangen sparer du enorm mengde med tid om du bruker penger (du kan fort spare over 100 timer om du kjøper ein premium tank og grinder currency vs og spille opp fra tiar 1)

 

P2W innebærer at du får tilgang på innhold du kun får om du betaler ekte penger, slik som det var den gang gullammo kun kunne kjøpes for gull.

 

WoT har nå ingen elementer som er eksklusivt for de som betaler penger, og er dermed per definisjon Free2Play: Du får tilgang på alt som finnes av innhold uten å betale penger for det.

 

At det tar mindre tid hvis du bruker penger er jo det hele forretningsmodellen F2P bygger på. Som jeg sa tidligere, hvis de ikke skal tjene penger på dette, hvor skal pengene komme fra? Finnes det noe F2P spill som ikke gir deg muligheten til å betale for raskere progresjon? LoL f.eks lar deg også kjøpe premium abonnement.

 

Når det gjelder Premium tanks så er det klart at det går fortere å kjøpe seg en T8 premium tank enn å grinde til T8 på vanlig måte. Men denne premium tanksen kan du ikke researche noen andre tanks med. Den er kun for å tjene credits fortere. Dermed kan de ikke direkte sammenliknes. Dessuten er premium tanks generelt litt dårligere enn fullt oppgraderte tanks av samme klasse på samme tier. Dermed er heller ikke dette Pay2Win.

Lenke til kommentar

mitt poeng er ikkje om det er fair eller ikkje, poenget mitt er at det fårsat er muligheten og bruke penger som gir dem som bruker mer penger, trenger spille mye mindre det tar betydlig mindre tid med og bruke ekte penger vs ingame pengerog pågrunn av det er ekstremt stor forsjell mellom 1 som bruker penger og 1 som ikkje bruker penger

 

Selvfølgelig. Tid er penger. Du får et valg om du vil bruke tid eller penger. En som er arbeidsledig er nok rikere på tid, mens en med 8 timers jobb har mere penger å bruke.

 

Gullammo kan du kjøpe for credits, muligheten er der. Det er ingenting i spillet som gir deg en fordel i en enkel kamp over en som ikke brukte gull.

 

Jeg bruker penger på spillet for å spare tid og for å nyte spillet uten å tenke på kostnader og slikt. Om det er min kjære E50m, T62-A eller min nye favoritt Conqueror, så taper jeg ikke penger så lenge jeg ikke bommer hele tiden. Uansett den artigste vogna i spillet er Panzer 1C som er tier 3. Vil du ikke betale, spill med lave tier. Ingenting i livet er gratis.

Lenke til kommentar

At du ikke gidder å betale noe som helst for et spill du tydeligvis spiller en del (siden du har T9 tanks) gjør ikke premium ammo for credits til et Pay2Win element. Hva skal de ellers tjene penger på? Hatter til tanksene?

 

Kjære vene. Dette er en av grunnene til at jeg sjelden skriver på forumet lenger. Folk dikter opp hva du sier, for deretter å hamre løs på en.

Hvis du leser innlegget mitt en gang til, så ser du at jeg aldri nevnte om jeg hadde brukt penger på spillet. Jeg har faktisk kjøpt flere premium tanks, blant annet for å kunne tjene nok penger til å kjøpe andre tanks. Jeg har således bidratt til spillet og har ingen illusjoner om at WOT skal/burde være gratis.

 

 

Jeg skal forklare hvorfor jeg mener premium ammo er p2w. Du må selvsagt være uenig og komme med motargumenter. Vennligst da svar på det jeg faktisk skriver fremfor å finne på ting.

 

Tidligere kostet premium ammo gull og var således ren p2w.

 

Hvorfor det ikke har endret seg:

 

- Premium ammo koster mange credits.

- Derfor taper du masse credits dersom du bruker premium ammo uten å ha premium account.

- Dette medfører at over tid er det kun de som har premium account som skyter premium ammo regelmessig.

 

Dette gjør at premium ammo er pay to win, eller i det minste har klare p2w-trekk.

 

 

"Forøvrig er jeg en sterk motstander av premium ammo og hadde det vært opp til meg hadde jeg kastet dem ut av spillet alle som en."

 

 

Dette er jeg helt enig med deg i :)

Lenke til kommentar
Hvorfor er ikke den infoen å finne på WoT sine sider? Om de fjerner gull helt(eller har jeg lest artikkelen feil?) så er det en såpass stor endring at jeg vill trodd det stod på forsiden...

 

Du har nok misforstått. De fjerner kun det at det er ting man kun kan få tak i med gull.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...