Gå til innhold

Sniktitt: Nokia Lumia 925


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Støttes ikke i Windows Phone 8… Det er vell også hovedgrunnen til at denne fremdeles kjører identisk maskinvare med fjorårets Windows Phone 8 modeller, nemlig Qualcomm S4 "Krait" SoC og med tanke på at denne ikke kommer før slutten av året så er spesifikasjonene noe skralle til å være en "toppmodell", syntes nå hvertfall jeg.

 

Når sant skal sies så er jo Windows Phone godt optimalisert mot maskinvaren, og alle modeller jeg har testet med Qualcomm S4 "Krait" (Nokia Lumia 920, HTC Phone 8X og Samsung Ativ S) så flyter det jo som kniv i varmt smør, men det kunne hatt godt av litt nyere maskinvare for enkelte applikasjoner kan ha litt lang oppstartstid og det er jo bare positivt om utviklere har litt friskere maskinvare å leke seg med, samtidig så får vell denne som Lumia 920 før den en prislapp som ligger tett oppunder modeller som iPhone 5, Galaxy S4 og HTC One.

 

Absolutt en fristende alternativ for alle som syntes Lumia 920 ble i det litt for massive laget, selv håper jeg de har kommet med bedre DAC og effektforsterker for her var Lumia 920 begredelige saker og ble kraftig forbigått av både Ativ S og Phone 8X som gjorde at jeg personlig foretrakk Ativ S over Lumia 920. De overeksponerte fargene til AMOLED passer faktisk ganske bra til dette "Modern UI" temaet til Microsoft så at de nå har gått for AMOLED kan være positivt, men det foreligger jo ingen informasjon om det er snakk om pentile eller full RGB.

 

 

Hovedutfordringen til Nokia og Microsoft er å skaffe seg flere markedsandeler så de blir mer aktuelle i markedet og kan få med seg flere utviklere, for per i dag så går ting i et begredelig tempo og Microsoft selv må begynne å sparke seg selv litt i ræva og få på plass helt elementære ting som mangler i Windows Phone for her er det enkelte ting som overrasket meg voldsomt at ikke var på plass allerede, det jeg kommer på i forbifarten er ting som separat volumjustering (når jeg hører på musikk og gjerne ønsker 10 / 30 på volumkontroller, så betyr ikke det at jeg ønsker å redusere alle former for volum på telefonen ned til 10 / 30.), bedre varslingssystem (her virker det nesten som det er utelukkende Microsoft sine egne applikasjoner som har et halvveis fungerende varslingssystem, endel av tredjepart applikasjonene mine ser ikke ut til å kunne varsle meg på noen god måte i det hele tatt), bedre multitasking / kjøring av applikasjoner i bakgrunnen (jeg fikk ikke til å kjøre verken Facebook eller Skype i bakgrunnen, så fort jeg lukket applikasjonen så ville jeg ikke få beskjed om noe skjedde på verken Facebook eller Skype lengre), få på plass helt basic støtte for diverse avspilling, jeg kunne ikke se på NRK NETT-TV rett på tv.nrk.no, noe jeg kan på alt fra Symbian OS, iOS til Android disse dager og toppen av kransekaka var at jeg ikke engang kunne spille av nettradio i MP3 format via nettleseren noe jeg har kunne de siste 5årene uansett hvilken telefon jeg har brukt.

 

Ingen applikasjoner ser ut til å kunne integrere mot Microsoft sin Office-pakke på telefonen heller, så det å åpne opp Office-dokumenter igjennom tredjepart applikasjoner som G-Drive gikk rett og slett ikke, så jeg måtte gå til skrittet å putte min Google Drive mappe i SkyDrive mappen min på den stasjonære og dermed åpne office dokumentene igjennom Google Drive via SkyDrive.. Og Excel applikasjoner er utrolig uoversiktlig på mobilskjermer da den har samme fenomenet som sine desktopbrødre i at felter som inneholder for mye tekst i forhold til hva som kan vises blir automatisk vist som #### og det er ganske mange felt som blir for små når det er skalert til en mobilskjerm...

 

 

Ellers så elsker jeg GUIet og navigeringen, jeg syntes optimaliseringen virker veldig gjennomført og alt flyter kjempebra men det er ganske så mange gigantiske hull i funksjonaliteten og støtten fra tredjepart er fremdeles ganske så begredelig fremdeles.

Lenke til kommentar

Støttes ikke i Windows Phone 8… Det er vell også hovedgrunnen til at denne fremdeles kjører identisk maskinvare med fjorårets Windows Phone 8 modeller, nemlig Qualcomm S4 "Krait" SoC og med tanke på at denne ikke kommer før slutten av året så er spesifikasjonene noe skralle til å være en "toppmodell", syntes nå hvertfall jeg.

 

Når sant skal sies så er jo Windows Phone godt optimalisert mot maskinvaren, og alle modeller jeg har testet med Qualcomm S4 "Krait" (Nokia Lumia 920, HTC Phone 8X og Samsung Ativ S) så flyter det jo som kniv i varmt smør, men det kunne hatt godt av litt nyere maskinvare for enkelte applikasjoner kan ha litt lang oppstartstid og det er jo bare positivt om utviklere har litt friskere maskinvare å leke seg med, samtidig så får vell denne som Lumia 920 før den en prislapp som ligger tett oppunder modeller som iPhone 5, Galaxy S4 og HTC One.

 

Ellers så elsker jeg GUIet og navigeringen, jeg syntes optimaliseringen virker veldig gjennomført og alt flyter kjempebra men det er ganske så mange gigantiske hull i funksjonaliteten og støtten fra tredjepart er fremdeles ganske så begredelig fremdeles.

 

Xperia Z kjører strengt tatt også S4, men den har toppmodellen med fire kjerner og en generasjon nyere GPU. Jeg synes likevel det er skuffende å se at windows phone 8 ser ut til å ligge akkurat like langt bak android når det gjelder ytelse som windows phone 7 gjorde.

 

Etter min mening var microsoft bare for sent ute med windows phone. Da det ble lansert var både iOS og android etablert og hadde fått nok iterasjoner til at de kunne sies å være ganske komplette platformer. Microsoft har måttet sloss mot to veletablerte OS med et helt nytt system hvor de måtte fikse egne mangler. Da må de ha noen ordentlig store fordeler fremfor konkurrentene, og det synes jeg ikke de har klart å skape. Vel er det bra optimalisert, men når du ser på konkurrentene i dag er det ikke mye lagg der heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@RamGuy: takk for at du retter oppmerksomheten mot ett av de sentrale ankepunktene ved Windows Phone: en rekke bagatellmessige feil som trekker brukeropplevelsen ned, og i visse tilfeller gjør OS'et ubrukelig. Se også her:https://www.diskusjon.no/index.php?app=blog&module=display&section=blog&blogid=1402

 

Se også her? Altså, vi skal se på at du klager på en billigtelefon. Det er noe som heter at man får det man betaler for, det samme gjelder også mobiltelefoner. Man må kjøpe etter sitt eget brukermønster og sine egne krav, om man ikke gjør det hjelper det lite å klage ut i evigheten i ettertid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

jeg kunne ikke se på NRK NETT-TV rett på tv.nrk.no, noe jeg kan på alt fra Symbian OS, iOS til Android disse dager og toppen av kransekaka var at jeg ikke engang kunne spille av nettradio i MP3 format via nettleseren noe jeg har kunne de siste 5årene uansett hvilken telefon jeg har brukt.

TV.nrk.no fungerer hos meg, på min Lumia 920.

Jeg vet ikke hvilket format NRK bruker på radio.nrk.no, men det fungerer også hos meg. Podcaster i MP3 format har jeg alltid, siden WP7, kunne spille av rett i nettleseren.

 

Lenke til kommentar

Merkelige greier, fungerte ikke for meg på Ativ S når jeg skulle se en cupkamp live via NRK på nett, og når jeg forsøkte å i det minste få inn 1fm sin radiokommentering så fungerte verken normalversjonen eller den alternative mobilversjonen av sendinga i nettleseren på Ativ S.

 

 

Videre så må jeg gi denne Windows Phone Sync applikasjonen litt pepper, den skal liksom gjøre det enkelt å få overført iTunes biblioteket over på en Windows Phone 8 telefon, og den gir et inntrykk av at det er såre enkelt men når jeg skal spille av de overførte sangene så fikk jeg bare en klassisk Microsoft feilmelding bestående av 0x000092728 osv som gir meg null og niks av relevant informasjon. Skjønte jo fort at problemet var at mitt bibliotek var i ALAC format og at Windows Phone 8 ikke støtter det, men det burde man vell strengt tatt ha fått beskjed om underveis og ikke via en kryptisk feilmelding når man først forsøker å spille av sangene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liker ikke at den ikke kommer før i fjerde kvartal. Det er en evighet unna (i mobilverden). Denne mobilen er akkurat konkuransedyktig nå, men å betale 4500 kr for disse specsene nærmere juletider vil sitte et stykke inne hos meg.

 

Med unntak av kameraet, så er alt liksom "OK" ved Lumia 925, men ikke stort mer. OK design, OK dimensjoner, OK oppløsning, OK prosessor, OK(ish) internminne osv. Om jeg så ender opp med å kjøpe den, er det i mangel på bedre alternativer med WP8.

Lenke til kommentar

Selv synes jeg L925 er trist og grå som resten av dagens mobiler, og kjipt med alu. Foretrekker plast av flere årsaker. Nokia har relansert seg som noe fresht og annerledes med kombinasjonen WP8 og fargerike telefoner. Denne er bare én i mengden.

 

NRK nett-tv fungerer fint på WP8, btw. Gjort det en stund nå.

Lenke til kommentar

Selv synes jeg L925 er trist og grå som resten av dagens mobiler, og kjipt med alu. Foretrekker plast av flere årsaker. Nokia har relansert seg som noe fresht og annerledes med kombinasjonen WP8 og fargerike telefoner. Denne er bare én i mengden.NRK nett-tv fungerer fint på WP8, btw. Gjort det en stund nå.

 

Den svarte versjonen er ikke så gale syntes jeg, men jeg er enig i at de øvrige utgavene er ganske kjipe. De kunne godt fortsatt i den fargerike Lumia-tradisjonen.

Lenke til kommentar

jeg har prøvd 920 og likte godt win8 i begynnelsen, men så var det slutt for min del, dårlig app marked med dårlig utvalg, mange små irritasjons ting som trakk meg over til samsung galaxy note2 og jeg har ikke angret en eneste gang siden. Så min mening er at nokia og windows/microsoft er et par år for sent ute de har allerede tapt mot de to gigantene ios og android.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Da Nokia lanserte Lumia 920 skrøt selskapet betydelig av at LCD IPS-skjermen skulle være bedre og kjappere enn andre mobilskjermer i markedet' date=' med sin konstante oppdateringsfrekvens på 60 bilder i sekundet.[/quote']

 

Her har dere misforstått. De påsto at skjermen hadde lavere responstid enn andre konkurenter. Akkurat som at gamer skjermer har 2 ms responstid i steden for 8ms. Dette fører til mindre "ghosting" og kortere forsinkelse mellom finger og det som skjer på skjermen. Har ingenting med oppdateringsfrekvens.

Endret av Kirchhoff
Lenke til kommentar

Nokia 925 er nå prisatt til kr 5362.- toppmodellprising er det tydeligvis. Men hvor mange er villig til å betale såpass for denne som egentlig er en midrange tlf?

 

Hvorfor er det midrange? Er jo Nokias nye toppmodell (sett bort i fra lagringsplass). Er iphone midrange også da? Heldigvis er ikke pris / BOM faktoren viktig for hvilke dings folk kjøper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...