Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Regler rundt kjøp og salg på nett


_tHokA_

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt det er en grense på hvor mye man kan tjene på salg i Norge uten å melde fra / skatte av det

 

Noen som vet noe mer om det?

 

La si jeg f.eks kjøper noe fra ebay, og vil selge det her i Norge. Hva slags regler må jeg som privat person uten firma forholde meg til? Er det en maks grense på det jeg "tjener" før jeg må melde fra / skatte av det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vell 40.000 som er maks-grensen for Frikort, og det gjelder vell uansett arbeid.

 

Frikort er for de som arbeider.. har du enkeltpersonsforetak så går du ikke under frikort (såvidt jeg vet) .. oppretter du ett AS så kan du ha deg selv som arbeidstaker og gå under frikortgrensa igjen..

 

 

Så det kommer vell ann på utførelsen.

Endret av Priim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I utganspunktet så må du skatte for all inntekt med mindre det foreligger eit unntak.

Eit av desse unntaka er vanligvis hobbyvirksomheit.

 

Men omfanget av vil være avgjerande, dersom hobbyen din er så lønnsom at det nærmer seg ei virksomheit så må du skatte for inntektene.

 

Etter som eg har forstått det så går skillet mellom hobby og jobb på om du totalt sett går i overskudd eller underskudd.

Dersom du går i underskudd så er det normalt sett hobby. Dersom du f.eks er maler så vil du nok bruke meir på pensler, maling og lerret enn du tjener på å selge maleri.

Dersom du går med overskudd så er det ein jobb.

 

Dersom du er i tvil så skal du oppgi inntekta du har hatt slik at skatteetaten kan avgjere om det er innanfor skattefri inntekt eller ikkje.

Lenke til kommentar

Ikke om du går i overskudd eller underskudd, men om virksomheten er egnet til å gå i overskudd/underskudd. Tradisjonelle hobbyvirksomheter kan gå i overskudd men er særdeles sjelden egnet til å gjøre det. Salgsvirksomhet, som TS ønsker å drive med, er generelt sett godt egnet til å gå med overskudd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Grensen er 50 000 NOK/12 mnd. og du kan lese mer om det i Merverdiavgiftsloven. Vær obs på at du må ta vare på alle salgskvitteringer uansett omfang.

 

Det er, dessverre, ingen gitt grense for hva som skiller en hobbyvirksomhet og en næringvirksomhet. Det bestemmes av ditt lokale skattekontoret. Det er ene og alene ditt eget ansvar å få utgreid hvorvidt det du gjør er en hobbyvirksomhet. (DET TAR SÅNN TID AT DET ER FAEN IKKE VERDT DET.) Holder du deg under 50 000 NOK per 12 mnd. og har alle kvitteringer i orden burde du kunne løse ev. problemer som skulle oppstå i ettertid.

 

Lovverket er fryktelig dårlig tilrettelagt for små hobbyvirksomheter. Vi faller liksom mellom to stoler, og all informasjon på offentlige nettsider er stort sett helt irrelevant. Informasjonen er ment for Olga Systue som ser for seg å omsette for minst 800 000 NOK første driftsår.

Endret av Aeyoun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Grensen på 50.000 har vel ingenting med skatteplikt å gjøre?

I utgangspunktet nei, men driver du først virksomhet i et slikt omfang at du må registrere deg i mva-registeret kommer du i alle fall ikke utenom at det er næringsvirksomhet du driver med. Det kan godt hende du vil bli ansett som skattepliktig ved en lavere omsetning, i og med at det er en skjønnsmessig vurdering...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...