Gå til innhold

Napster er tilbake


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det skal bli spennande å sjå om live-konserter og lydbøker vil være nok til å få dei store massane til å skifte selskap.

Live-konserter er spennande, men eg stiller meg i utganspunktet skeptisk til at dei klarer å live streame nok konserter til at forbrukerane synest dei får igjen noke for den tjenesta. Å streame ein og anna konsert vil nok ikkje være nok.

 

Lydbøker er også eit interesant tillegg, kanskje dette gjer tjenesta attraktiv også for dei som ikkje høyrer på nok musikk til å kunne forsvare eit spotify/wimp abonement?

 

 

Skal dei kuppe markedet så må dei nok konkurrere på pris, samt å ha støtte for å kunne konvertere f.eks spotify lister over til napster på ein enkel måte. Dersom dei ikkje klarer å tilby ein lavare pris så skal det mykje til folk flest dropper sine gammle spelelister for å starte på nytt i eit anna program som ingen andre bruker.

Lenke til kommentar

Prøvde en del artister, både musikere og forfattere, og fant forholdsvis store hull. Mulig jeg har snål smak, men enn så lenge er dette uinteressant for meg. Er enig med avataren om at nye tjenester sannsynligvis må måtte konkurrere på pris for å ha en sjanse, eventuelt gi oss noe helt nytt i tillegg.

Lenke til kommentar

Natt til i dag åpnet altså Napster slusene i blant annet Norge, Sverige og Danmark, og nå skal du ha tilgang til å strømme musikk gjennom klienten du kan laste ned fra Napster.com.

 

Mulig jeg er blind, men hvilken klient?

Jeg ser bare webgrensesnittet og Android/Apple apps tilgjengelig. Ingen PC-klient.

Lenke til kommentar

Musikktjenesten byr på 20 millioner låter, noe som er ganske likt de store rivalene på markedet. Brukere kan teste ut Napster i 30 dager, og etter denne prøveperioden koster det 99 kroner i måneden. Da får du tilgang til musikken på PC-en, smarttelefonen, nettbrettet og et par valgmuligheter til.

I en pressemelding skriver Napster at de skiller seg ut ved å tilby live-konserter og lydbøker i tillegg til det vanlige musikkarkivet. Ellers skal tjenesten by på intervjuer med artister, musikktips og gi mulighet til å dele spillelister i sosiale medier.

Vil det si at de i praksis har vesentlig færre låter enn andre eller at disse andre sporene kommer i tillegg?
Lenke til kommentar

"? Napster kommer til å være enda en spiller på et marked hvor det er veldig mange konkurrenter for øyeblikket. I bunn og grunn er det ikke plass til så mange konkurrerende tjenester, sier han til Ritzau."

Word!

Det er interessant at ingen gidder konkurrere på pris når det er så mange aktører. Er det noen som er billligere enn 99 kr for fullversjon?

Lenke til kommentar

Gidder seriøst ikke å betale 99,- i mnd for musikk når jeg betaler 79,- for tv-serier og filmer. Sist gang jeg sjekka så koster det litt mer å lage en film enn å lage en sang/musikkvideo

 

Synes ikke det er urimelig i det hele tatt. Det er fortsatt mye musikk som mangler, men personlig opplever jeg at de har det aller meste av de største artistene. Det er nå flere år siden jeg lastet ned musikk. Hadde Netflix hatt et mye større bibliotek, ville jeg også gladelig betalt mye mer for det. Ville også sluppet å laste ned resten av sesongene på tpb o.l. Men betaler selvfølgelig for Netflix nå også, det er ikke deres skyld at filmbransjen ikke ønsker å lisensiere ut rettighetene for komplette sesonger eller filmer...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At Sean Parker har hivd seg på Spotify suksessen overasker meg ikke. Han var jo hele tiden på leit etter noe som kunne fullføre det han selv mislyktes med (Napster). Han er først og fremst blitt en forretningsmann med god teft for hvor han kan tjene mye penger.

 

While working at The Founders Fund, Parker had been looking to invest in a company that could progress Napster’s music sharing mission legally.[4] In 2009 a friend showed him Spotify, a Swedish streaming music service, and Parker sent an email to Daniel Ek, Spotify’s founder.[41]

 

The pair traded emails, and in 2010 Parker invested $15 million in Spotify.[42][43] Parker, who currently serves on Spotify’s board, negotiated with Warner and Universal, and in July 2011, Spotify announced its U.S. launch.[44] At Facebook’s f8 conference, Parker announced a partnership between Facebook and Spotify, which allowed users to share their Spotify playlists on their Facebook profiles.[44][45]

 

Sean Parkers tilknytning til Spotify er også årsaken til at det tok så lang tid før Metallica ble med.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Har prøvd Napster i to dager nå, og er ikke veldig fornøyd. De har ikke et eget program man spiller fra, man må bruke nettspilleren. Siden deres er uvant og uoversiktlig. Du har ikke mulighet til å importere spillelister fra enten iTunes, Spotify eller Wimp.

 

Det med at de tilbyr lydbøker er vel litt «lureri», de tilbyr fire bøker, (hadde tenkt å finne ut hvilke, men i det jeg skulle sjekke så det ut som disse var fjernet) så med mindre dette tallet øker betraktelig er ikke dette noen grunn til å skaffe seg Napster fremfor Spotfy.

 

Napster, har som Spotfy, lagt opp til at man kan skal kunne følge venner og koble opp profilen til Spotify, men med mindre hele vennekretsen din har bestemt seg for å satse på Napster fungerer dette dårlig.

 

Napster fungerer sikkert strålende hvis du ikke har brukt noe annet før, men hvis du er vant til mange av de funksjonene Spotify tilbyr ville jeg holdt meg til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...