Gå til innhold

Japan får smake 8K-oppløsning om tre år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Synes 4K er topp... skjønner ikke helt vitsen med 8K til folket. 4K er nok bra nok oppløsning til ett bra bilde med en høyde på 2 meter og da er det ikke så mye igjen av takhøyden hvis ikke TV-en skal stå på gulvet.

 

Basert på hvilken utregning mener du 4K er bra nok til 2 meters høyde? Det er hvor stor vinkel i synsfeltet vårt som teller, ikke høyden i seg selv.

 

AtW

Lenke til kommentar

Basert på avanserte utregninger i det imaginære plan som de fleste ikke forstår.... eller rett og slett på enkel matematikk. At hver piksel da blir under 1 mm og at bredden på bildet blir ca 3,5 meter.

 

Normal sitteavstand blir da så stor at man ikke klarer å se pikslene.... trodde slikt gikk på grunnleggende logikk.

 

Edit:

Skal også sies at jeg har sett 80-tommeren (kanskje det var 70") til Sharp på Elkjøp Tiller for en stund siden og på normal sitteavstand på den TV-en kunne man ikke se piksler og der er pikslene omtrent like store som en 2 meter høy 4K TV.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Basert på avanserte utregninger i det imaginære plan som de fleste ikke forstår.... eller rett og slett på enkel matematikk. At hver piksel da blir under 1 mm og at bredden på bildet blir ca 3,5 meter.

 

Normal sitteavstand blir da så stor at man ikke klarer å se pikslene.... trodde slikt gikk på grunnleggende logikk.

 

Edit:

Skal også sies at jeg har sett 80-tommeren (kanskje det var 70") til Sharp på Elkjøp Tiller for en stund siden og på normal sitteavstand på den TV-en kunne man ikke se piksler og der er pikslene omtrent like store som en 2 meter høy 4K TV.

 

Ok, la oss ta "grunnleggende logikk" da, på det øyet er aller best på så kan vi se endringer ned til 0,5 buesekund. Med 1mm pixler så vil da sitteavstanden måtte være 413 meter. Så det er ikke så enkelt og logisk som du framstiller det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Selvfølgelig... men for å ikke misforstå hverandre.

 

Å oppfatte forandringer å oppfatte størrelser er ikke helt det samme...

 

Hvis man her en strek som opptar 1,0 buesekund i bredde og den plutselig halveres så er jeg ikke i tvil om at det er mulig å oppfatte forandringene.

 

Det er ikke det samme som å se pikseler i samme bredd (og lengde)!

 

Håper du ser forskjellen!!!

 

Edit:

For å si det på en annen måte så tvielr jeg på noen vil sitte å irritere seg over dårlig oppløsning på ett 2 meter høyt bilde med 4K oppløsning.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Selvfølgelig... men for å ikke misforstå hverandre.

 

Å oppfatte forandringer å oppfatte størrelser er ikke helt det samme...

 

Hvis man her en strek som opptar 1,0 buesekund i bredde og den plutselig halveres så er jeg ikke i tvil om at det er mulig å oppfatte forandringene.

 

Det er ikke det samme som å se pikseler i samme bredd (og lengde)!

 

Håper du ser forskjellen!!!

 

Edit:

For å si det på en annen måte så tvielr jeg på noen vil sitte å irritere seg over dårlig oppløsning på ett 2 meter høyt bilde med 4K oppløsning.

 

ja, jeg ser forskjellen, men det betyr ikke at 4K er bra nok, det betyr bare at det er bar nok til mye, men ikke til synsinntrykkene der vi ser de minste detaljene. Og selv når man ser på pixler så må man ha en sitteavstand på nesten 6 meter for å ikke kunne se forskjell på 1mm-pixler

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...