Gå til innhold

- Operatørene lurer forbrukerne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"? Bruksmønsteret har endret seg kraftig de siste årene. Det som ble ansett som «fri bruk» av data for kort tid siden, er «fort brukt opp» i dag. Mobiloperatører kan derfor ikke markedsføre fri bruk av data, dersom bruken faktisk ikke er ubegrenset, forklarer Nergård videre."

 

Takk og lov, endelig noen som har forstått det. Synes av og til at Forbrukerrådet kan være i overkant pirkete, men akkurat i dette tilfellet treffer de spikeren på hodet.

 

Forhåpentligvis fører ikke dette bare til at de endrer markedsføringen, men også at de velger å innføre virkelig ubegrenset data i ett av abonnemwntene sine. Kan godt betale for det.

 

Jeg tenker at dersom man kjøper noe hvor de sier at det er ubegrenset bruk, så burde vel også det være tilfellet?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Dette her er jo helt absurd! 6gb data er fri bruk... ferdig! hastigheten reduseres, men kostnaden øker ikke! man kan fortsatt bruke det... Ja! det er treig men farsken! forbrukerrådet kan man egentlig klare seg uten! tøvete og bry seg om det.. fri bruk av min, sms og mms er jo på ca 24000 av hver... det bør no holde!!! dermed, fri bruk! enig med operatørene her!

Lenke til kommentar

Dette her er jo helt absurd! 6gb data er fri bruk... ferdig! hastigheten reduseres, men kostnaden øker ikke! man kan fortsatt bruke det... Ja! det er treig men farsken! forbrukerrådet kan man egentlig klare seg uten! tøvete og bry seg om det.. fri bruk av min, sms og mms er jo på ca 24000 av hver... det bør no holde!!! dermed, fri bruk! enig med operatørene her!

 

Uansett hvordan du vrir og vender på det er 6gb ikke fri bruk i og med at abonnementet har en har en begrensning. Det er vel akkurat det som er essensen her i og med at det ikke opplyses i reklamen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Dette her er jo helt absurd! 6gb data er fri bruk... ferdig! hastigheten reduseres, men kostnaden øker ikke! man kan fortsatt bruke det... Ja! det er treig men farsken! forbrukerrådet kan man egentlig klare seg uten! tøvete og bry seg om det.. fri bruk av min, sms og mms er jo på ca 24000 av hver... det bør no holde!!! dermed, fri bruk! enig med operatørene her!

 

I dagens Netflix-tider (og andre lignende tjenester) er ikke 6 GB fri bruk. 6 GB er ikke engang to filmer på Netflix! I praksis er det derfor tydelig at bruken virkelig ikke er fri.

 

"Fri bruk" antyder at man kan bruke nettet så mye man vil, så lenge man vi, til det man ønsker å bruke det til.

 

At hastigheten etterhvert blir redusert til helt latterlig lave hastigheter innebærer at mange, om ikke alle, av disse bruksområdene man betaler for ikke er mulige lenger. Bare å surfe VG på 64 kbits per sekund er uutholdelig. Man kan glemme å høre musikk gjennom spotify, se videoer på youtube og selvsagt se film gjennom tjenester som Netflix, eller hjemmeprogramvare som Plex. Hva skal man så med denne "frie bruken" etter at hastigheten er satt ned?

 

Behold for all del de abonnementene dere har i dag, til samme priser. Men skift navn på "fri bruk"-abonnementene, og innfør heller et ubegrenset data-abonnement (UBEGRENSET). Dette tror jeg mange ville være villig til å betale for.

Endret av Jakoozie
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg tenker nå litt slik: Om man ikke skjønner at "fri bruk" kan inneholde begrensninger, kanskje man ikke er moden nok for mobil? Fint at forbrukerombudet passer på, men det får være grenser.

 

På en annen side, 6gb burde ikke betegnes som fri bruk, selv om man har begrenset hastighet etter dette.

 

 

Lenke til kommentar

Nå har vel hvert fall Netcom endret på sin markedsføring, og reklamerer ikke lenger for fribruk av data, så får vi se om de andre operatørene hopper etter.

 

Vi får se da om det får folk i bedre humør - for det har faktisk ikke endret på noen ting, bare markedsføringen. Man har fortsatt de samme vilkårene.

 

Og for de som drømmer om virkelig fri bruk uten hastighets begrensningen må nok vente en god stund. Kan ikke se for meg noe annet enn at det vil kreve relativt store og dyre oppgraderinger i nettverkene. Kanskje om noen år?

Endret av Real-Madrid
Lenke til kommentar

I dagens Netflix-tider (og andre lignende tjenester) er ikke 6 GB fri bruk. 6 GB er ikke engang to filmer på Netflix! I praksis er det derfor tydelig at bruken virkelig ikke er fri.

 

"Fri bruk" antyder at man kan bruke nettet så mye man vil, så lenge man vi, til det man ønsker å bruke det til.

 

At hastigheten etterhvert blir redusert til helt latterlig lave hastigheter innebærer at mange, om ikke alle, av disse bruksområdene man betaler for ikke er mulige lenger. Bare å surfe VG på 64 kbits per sekund er uutholdelig. Man kan glemme å høre musikk gjennom spotify, se videoer på youtube og selvsagt se film gjennom tjenester som Netflix, eller hjemmeprogramvare som Plex. Hva skal man så med denne "frie bruken" etter at hastigheten er satt ned?

 

Behold for all del de abonnementene dere har i dag, til samme priser. Men skift navn på "fri bruk"-abonnementene, og innfør heller et ubegrenset data-abonnement (UBEGRENSET). Dette tror jeg mange ville være villig til å betale for.

 

Så lenge de ikke skriver "fri bruk med 3G-hastigheter" ser jeg ikke helt problemet. Det blir litt som å klage på at bredbånd ikke har fri bruk fordi du kan ikke laste ned mer enn f.eks 1.6 terabyte per måned (med 5Mbit/s nedlasting).

Endret av purity
Lenke til kommentar

Är det inte jävligt enkelt? Operatörerna påstår att för de allra flesta så håller det med 5gb. Varför inte sätta det fritt så får de se om det fungerar?

 

Det är inte fri bruk om jag måste hålla igen med förbruket. Är själv aktiv användare av NHL och NFL, och där ryker 5gb efter ett par matcher. I tillägg kommer Wimp och en del Netflix.......

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg synes det er helt på trynet at noen faktisk mener at det er greit å si fri bruk til et abonnement som ikke er fri bruk. Som en her sier: med fri bruk, slik det er i dag, kan man se 2-4 filmer på netflix, eller hvor som helst, og så er det slutt. Man får ikke sett mer film etter de struper linja.

 

Med 2 unger på hyttetur/camping er det en dag det.

 

Og hva skal man kalle skikkelig fri bruk da?

 

Hvis du leaser en bil, med fri km. Hvor mye kan du kjøre da?

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Telenor begrenser også 4G hastigheten på sine bedriftsabonnement (muligens også privat abo).

Slik at om man har abo med 1 GB data inkludert, får man faktisk ikke mer enn 6mbit pr sekund hastighet!

Og har man abo med 200 MB data inkludert, får man bare 3 mbit hastighet!

 

Altså: For å få full 4G hastighet, må man ha en av de større datapakkene.

Lenke til kommentar

Telenor begrenser også 4G hastigheten på sine bedriftsabonnement (muligens også privat abo).

Slik at om man har abo med 1 GB data inkludert, får man faktisk ikke mer enn 6mbit pr sekund hastighet!

Og har man abo med 200 MB data inkludert, får man bare 3 mbit hastighet!

 

Altså: For å få full 4G hastighet, må man ha en av de større datapakkene.

Dette står det jo om når en bestiller?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...