Gå til innhold

? Haswell vil gi 50 prosent lengre batteritid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er helt motsatt. Jeg kommer til å gå for en bærbar med 15" skjerm og en ULT (15W) eller ULX (10W) prosessor. Den regner jeg med vil ha all ytelse jeg kunne tenke meg til vanlig applikasjonsbruk, og grafikk kraftig nok til å spille de fleste spill på reduserte innstillinger. :)

 

Utbyttet jeg får igjen er lang batteritid, lite varme, lite støy og en tynn maskin. Skjermkort trengs naturligvis heller ikke med Intel Iris HD grafikk.

 

OBS: Den bærbare må ha IPS-skjerm og fyldige høyttalere, samt stilrent design (helst aluminium og minimalistisk).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

jeg vil ha mer ytelse... ikke strømsparing...

Forøvrig gjelder denne store reduksjonen i strømbruk kun når prosessoren ikke er i bruk. Ved bruk er nedgangen i strømforbruk betydelig mindre, men ytelsen er også noe opp. Så alt i alt har har du fått begge deler.

 

Du får vel ikke mer ytelse uten strømsparing? mindre strøm = mindre varme

Det er godt mulig å få mer ytelse uten å redusere strømbruken eller varmeutviklingen.

Lenke til kommentar

Nei, strømsparing trenger ikke å ha noe med å sette ned Hastigheten på Cpu :

 

*Lavere produksjonsprosses betyr som regel samme "hastighet" til lavere strømforbruk.

*Nyere teknologi som gjenvinner strømmen kan gi en betydelig % sparelse i strømforbruket, feks Resonant Mesh design gir vel en plass mellom 15 til 30% mulig besparrelse.

 

Hastigheten på en Cpu trenger ikke nødvendigvis å ha så mye med ytelsen heller å gjøre, en Barton fra 2003 på 2.8Ghz vil ikke yte like bra om man sammenligner med en kjerne i dag på 2.8Ghz.

Lenke til kommentar
mindre strøm = mindre varme

 

Som igjen betyr mer guffe på ovnene om vinteren...

Jeg ser hva de prøver å gjøre for laptops (lengre batteritid = flott), men en slik "grønn" tankegang for en skikkelig desktop, i et hus, om vinteren...jeg tror ikke det er noe å bespare i det lange løp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jeg vil ha mer ytelse... ikke strømsparing...
Du får vel ikke mer ytelse uten strømsparing? mindre strøm = mindre varme
Strømsparing har jo normalt med at man setter ned hastighten på CPUen som igjen gir dårligerere ytelseMan sparer på batterier men også på ytelsen

 

Det er en måte å spare strøm på ja, men det som Intel gjør er å få mindre varmeutvikling uten å senke hastighet på CPU. Dermed kan man få høyere hastighet uten at det blir for varmt.

Lenke til kommentar

Som igjen betyr mer guffe på ovnene om vinteren...

Jeg ser hva de prøver å gjøre for laptops (lengre batteritid = flott), men en slik "grønn" tankegang for en skikkelig desktop, i et hus, om vinteren...jeg tror ikke det er noe å bespare i det lange løp.

 

Isolering!

En godt isolert leilighet / hus kan faktisk være såpass besparende at det skal svært lite til for å varme det opp , i noen tilfeller er det kanskje nok med kun tven og de som bor der for at tempen skal bli høy.

 

Man kan også se på det annerledes, jo mindre "Watt" cpu'en behøver jo større "overklokkingspotensiale" har den ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som igjen betyr mer guffe på ovnene om vinteren...

Jeg ser hva de prøver å gjøre for laptops (lengre batteritid = flott), men en slik "grønn" tankegang for en skikkelig desktop, i et hus, om vinteren...jeg tror ikke det er noe å bespare i det lange løp.

Nå er det jo ikke et overveldende flertall av prosessorer som står i hus om vinteren akkurat.

Lenke til kommentar

*Lavere produksjonsprosses betyr som regel samme "hastighet" til lavere strømforbruk

 

Jeg vil heller ha høyere hastighet på samme strømforbruk. Og det plager meg ikke om strømforbruket går litt opp så lenge kjøleløsningene er effektive og stillegående.

 

Er for galt om framskritt innen ytelse skal gå på bekostning av klima- og strømsparingshysteriet. Ser selvsagt fordelen med dette på laptop/tablet-siden og ønsker det velkommen der, men for desktop tror jeg de fleste både forventer og ønsker full spiker og litt til.

Lenke til kommentar

Strømsparing handler om å redusere hastigheter når det ikke er behov for de.

 

- Fyrer du i ovnen hele året fordi du trenger varmen om vinteren?

- Har du murstein på gasspedalen hele tida og lar bilen stå og ruse på tomgang når du skal en snartur innom butikken?

- Har du stereoanlegget på maks volum hele tida, fordi du kunne komme til å trenge det en eller annen gang?

- Lar du prosessoren stå på full guffe hele tida, også når du skal en tur på do eller bare skal betale noen regninger i nettbanken?

 

Sparing handler om å ikke kjøre på full guffe når det ikke er behov for det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg er helt motsatt. Jeg kommer til å gå for en bærbar med 15" skjerm og en ULT (15W) eller ULX (10W) prosessor. Den regner jeg med vil ha all ytelse jeg kunne tenke meg til vanlig applikasjonsbruk, og grafikk kraftig nok til å spille de fleste spill på reduserte innstillinger. :)Utbyttet jeg får igjen er lang batteritid, lite varme, lite støy og en tynn maskin. Skjermkort trengs naturligvis heller ikke med Intel Iris HD grafikk.OBS: Den bærbare må ha IPS-skjerm og fyldige høyttalere, samt stilrent design (helst aluminium og minimalistisk).

 

Jeg er på lignende tanker som deg. Kunne tenkt meg noe lignende Samsung 900X4C, men med Haswell CPU/IGP og 802.11ac WiFi...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk at makseffekten er en helt annen sak (og bare en brøkdel av regnestykket de bruker for batteritid). Makseffekten til mange av prosessormodellene øker fra Ivy bridge til Haswell. 77 -> 84W for mange av desktop-modellene. Bærbarmodellene står i ro på maks TDP, men nominell TDP øker for en del modeller fra 45 til 47W og 55 til 57 Watt.

Lenke til kommentar

 

 

Som igjen betyr mer guffe på ovnene om vinteren...

Jeg ser hva de prøver å gjøre for laptops (lengre batteritid = flott), men en slik "grønn" tankegang for en skikkelig desktop, i et hus, om vinteren...jeg tror ikke det er noe å bespare i det lange løp.

Du - det bor faktisk folk i andre steder i verden hvor man er avhengig av aircondition.

Da får man dobbel effekt i spart strøm av at ting som nyere pcer og andre elektiske artikler etterhvert avgir mindre varme. Apparatene bruker mindre strøm og aircondition bruker mindre.

 

Lenke til kommentar

Strømsparing handler om å redusere hastigheter når det ikke er behov for de.

 

- Fyrer du i ovnen hele året fordi du trenger varmen om vinteren?

- Har du murstein på gasspedalen hele tida og lar bilen stå og ruse på tomgang når du skal en snartur innom butikken?

- Har du stereoanlegget på maks volum hele tida, fordi du kunne komme til å trenge det en eller annen gang?

- Lar du prosessoren stå på full guffe hele tida, også når du skal en tur på do eller bare skal betale noen regninger i nettbanken?

 

Sparing handler om å ikke kjøre på full guffe når det ikke er behov for det.

 

Når det ikke er behov .

Nå kan det virke som enkelt må kjøre pcen på full guffe mesteparten av tiden .

Da vil man jo ikke få noen besparelse av det .

 

Nå de snakker om redusere strømforbruket til det halve så fik jeg ikke med meg hva de sammenligner det opp mot .

Uansett så er nok 50% bare yretste konsekvens.

Allerede i dag kan man jo redusere forbruket ganske mye hvis man gjør det på riktig måte.

 

derfor høres også 50% vel optimistisk ut

Lenke til kommentar

Riktig. Man får ingen besparelse dersom man kjører prosessoren på full guffe hele tiden. Men hvor mange gjør egentlig det? Kjenner du noen personlig eller vet om noen som har et sånt bruksmønster på sine bærbare eller stasjonære hjemmemaskiner? Haswell er riktignok også myntet på "lette" servere med 1 sokkel LGA1150. Jeg tror ikke det blir mye konstant tallknusing på de heller.

 

Ps. Forbruket senkes ikke med 50%, det senkes bare med ca 33%. 50% økt batteritid betyr 3/2 batteritid, altså 2/3 forbruk.

 

De sammenligner med forrige generasjon prosessorer i samme segment, Ivy bridge.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...