Gå til innhold

Fasttelefon-kutt vil gi bedre mobildekning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor måle 3G-dekningen spesfikt? Type teknologi deriblant båndbredde (som i stor grad er avhengig av bærefrekvens) bør tilpasses tettheten av brukere.

 

Lav båndbredde (lav bærefrekvens som GSM 850) gir stor dekningsradius, men takler lite trafikk.

Høy båndbredde (høy bærefrekvens som 4G/5G) gir liten dekningsradius, men takler mye trafikk.

 

Landet er sammensatt av områder med høy og lav folketetthet. Nettet bør tilpasses deretter. Det er meningsløst å for eksempel sette et mål om god GSM850-dekning i byene eller god 4G/5G-dekning i distriktene og på fjell og vidder.

Lenke til kommentar

4G kan jo bli et verdifullt tilskudd i distriktene Simen. Den vil duge som erstatning for ADSL hos mange. Når det gjelder rekkevidde og båndbredde så vil jo også de gamle analoge TV-frekvensene bli et verdifullt bidrag, spesielt der det er større avstander eller mye terreng. Det som er viktig er at flest mulig blir dyttet opp på de høyeste tilgjengelige frekvensene hvor cellestørrelse er minst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her jeg bor er det så mange steder med elendig mobildekning at det blir lenge til jeg kan kutte ut fasttelefonen. Men til gjengjeld er (internett)linjen så dårlig at jeg knapt kan bruke skype...

 

Både dårlig mobil dekning og treg internett, med andre ord? Luksus.

 

 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...