Gå til innhold

Ny 2,5-tommers harddisk setter kapasitetsrekord


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tviler sterkt på at hvilke som helst selvrespekterende pc-produsenter idag vil ha denne fremfor en mindre (kapasitetsmessig) men mye, mye raskere SSD i noe som helst sammenheng annet enn til NAS og ekstern HDD.

 

Ja for du får jo i dag nesten ikke tak i laptopper uten SSD. Og kundene på elkjøp klør seg i hodet og lurer på hvorfor den bærbare har like liten harddisk som for 5 år siden. :tease:

 

Jeg er enig i at SSD er kjekt, men SSD kommer nå også i enda mindre formfaktor, slik at en både kan ha SSD og en tradisjonell disk samtidig.

Lenke til kommentar

Ja for du får jo i dag nesten ikke tak i laptopper uten SSD. Og kundene på elkjøp klør seg i hodet og lurer på hvorfor den bærbare har like liten harddisk som for 5 år siden. :tease:Jeg er enig i at SSD er kjekt, men SSD kommer nå også i enda mindre formfaktor, slik at en både kan ha SSD og en tradisjonell disk samtidig.

 

Bare et tidsspørsmål før allslags skyer og billigere SSDer slår harddisker på kapasitet+metrisk volum vs pris.

Skjønner egentlig ikke hva man skal med HDD utvikling lenger, blir litt som å utvikle damplokomotiver - kan sikkert ha visse forbedringer, men man er liksom alrede i det 21'nd århundre.

Lenke til kommentar

Bare et tidsspørsmål før allslags skyer og billigere SSDer slår harddisker på kapasitet+metrisk volum vs pris.

Skjønner egentlig ikke hva man skal med HDD utvikling lenger, blir litt som å utvikle damplokomotiver - kan sikkert ha visse forbedringer, men man er liksom alrede i det 21'nd århundre.

 

 

Det er selvfølgelig ett tidsspørsmål, akkurat som alt annet, men SSDer er ikke i nærheten engang av å nå HDD på pris, selv etter LAANG tid uten nevneverdig prisnedgang sett i ett lengre perspektiv. Det burde ikke være vanskelig å skjønne at HDD fortsatt er nyttige.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig ett tidsspørsmål, akkurat som alt annet, men SSDer er ikke i nærheten engang av å nå HDD på pris, selv etter LAANG tid uten nevneverdig prisnedgang sett i ett lengre perspektiv. Det burde ikke være vanskelig å skjønne at HDD fortsatt er nyttige.AtW

 

Til vanlig bruk, for helt vanlige brukere som har bærbare datamaskiner til så å si "vanlige" ting, er SSD kapasitetsmessig mer enn nok og ytelsesmessig er de absolutt suverene over HDD. Alt annet kan tas med ekstern HDD eller nettsky.

 

Jeg skriver denne meldingen fra en Macbook Pro med SSD, og den er lynrask, og har både filmer, hele mussikksamlingen i seg, samt en mellomstor bildegalleri... pluss en egen partisjon for Win7. Og enda er det mye ledig plass. Rask som et oljet lyn!

I "spillmaskinen" min sitter en SSD på 256 GB, nesten full med spill for det meste, men enda har jeg ikke brukt de to HDD'ene i den til noe særlig.

Har en Mac Mini som HTPC oppgradert fra "fabrikkstandard" 500gb snurredisk som fikk den til å boote på minst 1 minutt til 128 GB SSD for OS... og den er så å si en helt ny maskin fra nå av, booter på ca 20 sek og alt går lynraskt. Resten er levert fra NAS og den har HDD.

 

Så nei, per dags dato ser jeg absolutt ingen vits til å bruke HDD, i alle fall ikke til bærbare datamaskiner. Forskjellen mellom en laptop med SSD og en tilsvarende maskin med HDD er såpass stor da det gjelder responstid og boot at å argumentere for HDD til slik bruk er helt meningsløst.

Lenke til kommentar

Artikkelen dreier seg om 2.5" HDD for bærbare maskiner, med mindre du ikke følger med. Og forresten, industrielle SSDer er alrede lansert.

Som jeg alrede har skrevet, alt har sin plass, og HDDens plass er ikke langt unna historiebøkene, men det finnes jo damplokomotiv-entusiaster så jeg kan godt skjønne at noen er interessert i å holde noe uten fremtid levende.

Lenke til kommentar

Artikkelen dreier seg om 2.5" HDD for bærbare maskiner, med mindre du ikke følger med. Og forresten, industrielle SSDer er alrede lansert.

Som jeg alrede har skrevet, alt har sin plass, og HDDens plass er ikke langt unna historiebøkene, men det finnes jo damplokomotiv-entusiaster så jeg kan godt skjønne at noen er interessert i å holde noe uten fremtid levende.

 

2,5 HDD brukes også i lagringssetup, ikke bare til bærbare.

 

Det er bare tøvete å si at den eneste grunnen til å HDD i dag er å "holde noe uten framtid levende", du kan jo gjerne kaste bort titusenvis for å få ordentlig kapasitet med SSD, aktører som har behov for større lagringsmengder vil neppe gjøre det.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...