Gå til innhold

Ti ting du kan bruke Google Glass til i fremtiden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med å faktisk være tilstede i øyeblikket sammen med andre mennesker uten alltid å la alle verdens datamaskiner komme imellom?

 

Jeg har klart meg uten smarttelefon så langt og jeg skal nok klare meg uten slike også. Og folk som har på seg slike gidder jeg nok ikke å snakke med om de ikke kan vie meg fem minutter av livet sitt.

 

Teknologi skal gjøre livet bedre. Ikke komme imellom mennesker.

Endret av omnomnomnivore
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med å faktisk være tilstede i øyeblikket sammen med andre mennesker uten alltid å la alle verdens datamaskiner komme imellom?Jeg har klart meg uten smarttelefon så langt og jeg skal nok klare meg uten slike også. Og folk som har på seg slike gidder jeg nok ikke å snakke med om de ikke kan vie meg fem minutter av livet sitt.Teknologi skal gjøre livet bedre. Ikke komme imellom mennesker.

Ikkje alltid det passar å bli med på ferie til f.eks. Argentina.

Klart ein klarar seg utan, ein klarar seg utan straum, ein klarar seg utan pc, det er ikkje nødvendig å ha, men det er ting som er greie å ha... Sjølv så synest eg ikkje det er negativt at teknologien går på fram, men det er jo meg då.

Lenke til kommentar

Hva med å faktisk være tilstede i øyeblikket sammen med andre mennesker uten alltid å la alle verdens datamaskiner komme imellom?

 

Jeg har klart meg uten smarttelefon så langt og jeg skal nok klare meg uten slike også. Og folk som har på seg slike gidder jeg nok ikke å snakke med om de ikke kan vie meg fem minutter av livet sitt.

 

Teknologi skal gjøre livet bedre. Ikke komme imellom mennesker.

Jeg vet ikke helt med deg, men jeg ser mange bruksområder der slik teknologi ikke kommer mellom mennesker. Eksempelet med gitarspillingen og det med GPS funksjon når man er ute og sykler er ting jeg gjerne kunne hatt, men som på ingen måte ødelegger menneskelig interaksjon.

Lenke til kommentar

Hva med å faktisk være tilstede i øyeblikket sammen med andre mennesker uten alltid å la alle verdens datamaskiner komme imellom?

 

Jeg har klart meg uten smarttelefon så langt og jeg skal nok klare meg uten slike også. Og folk som har på seg slike gidder jeg nok ikke å snakke med om de ikke kan vie meg fem minutter av livet sitt.

 

Teknologi skal gjøre livet bedre. Ikke komme imellom mennesker.

Ironisk nok skrevet på et online diksusjonsforum.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva med å faktisk være tilstede i øyeblikket sammen med andre mennesker uten alltid å la alle verdens datamaskiner komme imellom?Jeg har klart meg uten smarttelefon så langt og jeg skal nok klare meg uten slike også. Og folk som har på seg slike gidder jeg nok ikke å snakke med om de ikke kan vie meg fem minutter av livet sitt.Teknologi skal gjøre livet bedre. Ikke komme imellom mennesker.

 

Så la vera å kjøpa brillene da, det er vel ikkje så vanskeleg?

 

 

Lenke til kommentar

Ironisk nok skrevet på et online diksusjonsforum.

 

Jeg tror ikke ordet ironi betyr det du tror det betyr. Diskusjonsforumet lager ikke barriere mellom folk, det bringer dem sammen. Folk som sitter og taster gjennom en samtale gidder jeg ikke å snakke med. På samme måte blir det med disse. I tillegg vet man aldri når man blir filmet.

 

Så la vera å kjøpa brillene da, det er vel ikkje så vanskeleg?

 

Folk skal ikke trenge å gå i niqab for å være sikre på ikke å bli filmet 24/7.

Lenke til kommentar

 

Folk skal ikke trenge å gå i niqab for å være sikre på ikke å bli filmet 24/7.

 

Kor mange filmer folk 24/7?

Alle skal ikkje trenge å gå skuddsikker vest hele tiden, men alikevel blir folk drept. Å si at ein kan bli filmet 24/7 er omtrent som å si at ein mann kan på ka tid som helst komme bort og rane deg. Sjansen er enormt liten.

Lenke til kommentar

Hva med å faktisk være tilstede i øyeblikket sammen med andre mennesker uten alltid å la alle verdens datamaskiner komme imellom?Jeg har klart meg uten smarttelefon så langt og jeg skal nok klare meg uten slike også. Og folk som har på seg slike gidder jeg nok ikke å snakke med om de ikke kan vie meg fem minutter av livet sitt.Teknologi skal gjøre livet bedre. Ikke komme imellom mennesker.

 

Tja... Det er jo strengt tatt det Google også sier. De ønsker å flytte teknologien vekk, slik at du bare kan være opptatt av det du har lyst til, som de da mener er å være med venner, og å jobbe.

Hvis du ser Google I/O 2013, for eksempel, vil du se at de deler denne grunnleggende tanken med deg.

 

Det er helt greit at du sier du klarer deg uten smarttelefon, men hvorfor er det så annerledes å løpe rundt med en vanlig mobiltelefon? Da tar du deg også vekk fra de du er med, når du mottar en samtale fra en annen plass, for eksempel. Med en smarttelefon er det jo bare å ganske enkelt la være å bruke den noe mer enn du ellers ville gjort med din nåværende mobil.

Man trenger ikke akkurat strekke det så veldig langt, for å si at en smarttelefon i aller høyeste grad også gjør folk mer innen rekkevidde.

Men det virker som om du kanskje mener at å ringe er greit, men SMS er ikke? Og dersom jeg drar den videre, vil jeg tippe at du heller ikke synes Facebook-chatten er noe særlig? Eller MSN-lignende tjenester? Liker du kanskje ikke Facebook i det hele tatt?

Men det er ingen tvil om at du liker for eksempel dette forumet, det sier du jo at du synes er bra, og at det bringer folk sammen. Og med det, så vil jeg nok kanskje tro at du liker Facebook i hvert fall, da dette lar deg holde kontakt med folk i aller høyeste grad.

Jeg tipper også at du, som veldig mange andre, mener for eksempel at det å sende et håndskrevet brev til noen, er veldig bra, og veldig personelig.

 

Nå har jeg lagt en del føringer for hva jeg tror du mener ut i fra to poster du har skrevet her nå, så si gjerne ifra på alle punktene jeg tar feil, kanskje blir ikke mitt endelige spørsmål relevant i det hele tatt.

 

Jeg lurer nemlig på hvor forskjellen ligger, hvor går grensa? Fordi for meg er det veldig flytende imellom tekst og tale. Hva som gjør at teknologi holder mennesker ifra hverandre og bringer dem nærmere hverandre, og hva jeg har kommet fram til selv, er at det handler i veldig stor grad om hvordan man selv velger å ta imot teknologien (eller la være). Jeg tipper at du som person, ikke hadde latt hverken smarttelefon eller Google Glass kommet i veien for din interaksjon med medmennesker, men heller brukt det til å forbedre (eller ikke brukt i det hele tatt) en samtale, happening eller i det hele tatt.

 

Så hvor går grensa på teknologi som bringer folk nærmere, og stenger dem mer vekk fra hverandre? Svar gjerne enkeltvis på disse, hvis du har lyst til å ta deg tid :-)

 

Bil? Brev? Mail? Fasttelefon? Mobiltelefon? Klokke? Smarttelefon? Google Glass? Facebook? Chatterom? IRC? Telefonsamtale? Forum? SMS? Facebookchat? TV? Spillkonsoller?

 

Personlig kan jeg nemlig argumentere for og imot på samtlige av disse, men det vil til stadighet påvirke minst ett annet alternativ, som gjør at jeg ikke klarer sette noen grense, uten å være inkonsekvent minst en plass. Alle disse bringer folk nærmere, og lenger ifra hverandre, alt etter hvordan man bruker dem, slik jeg ser det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...