Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor mye under "min" nivå på peilepinnen kan oljenivået være før motoren tar skade?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

For tre år siden skaffet jeg meg en brukt honda civic fra en hysterisk dame. Hun solgte den som delvis ødelagt, fordi hun hadde kjørt med tørr peilepinne og fått streng beskjed av bilmekaniker (som reiste ut til hennes hjemmeadresse da bilen var tom for olje) om at bilen nå ville bli ødelagt fordi motoren var kjørt uten olje. Derfor ville hun selge bilen for 10000. Mekanikeren hadde fylt opp olje til riktig nivå på peilepinnen forøvrig når jeg hentet bilen. Jeg kjøpte den egentlig som delebil, men fant raskt ut at den startet fint. Jeg byttet alle oljer og har nå hatt problemfri bil i 120 000 km/over 3 år. Var heldig der gitt.

 

Nå er det 15.000 km siden jeg bytta olje på den sist og nå ser jeg at bilen har brukt en del olje, da nivået har sunket fra over midt på mellom min og maks, til litt under min. Har bytta olje på den 6 ganger tidligere og aldri opplevd at den har brukt olje før. Jeg har nå bytta olje igjen og alt ser fint ut. Men lurer på:

 

Hvor mye kan egentlig oljenivå bevege seg under min merket før det blir trøbbel. Har bilfabrikantene lagt inn mye sikkerhetsmargin ifh til "min" merket på pinnen. Eller bør jeg bli alvorlig bekymra når nivå er under "min"?

 

Erfaringer på dette? Noen som har kjørt tom for olje? Hvordan så peilepinnen ut da i så fall? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal kunne komme godt under minimumsmerket før det er umiddelbar fare for at motoren blir øydelagt.

 

Før det blir heilt tørrt for olje vil nok også oljelampen og eventuell varsellyd slå seg på, dersom du då stopper med ein gong og ikkje kjøyrer vidare før du har fyllt på olje så skal det gå bra med motoren.

Sjølv med tom oljetank så er det fortsatt ein del olje rundt om kring i motoren.

 

Men eg vil på ingen måte anbefale at du konsekvent ligger under minimumsnivået.

Lenke til kommentar

Det er ikke oljenivået i seg selv som er avgjørende. Det er oljetrykket, og dette faller raskt hvis det blir for lite olje i bunnpanna slik at det suges luft i oljepumpen.

 

Det er likevel ikke noe fasitsvar på dette. Noen motorer kan nesten gå på oljedamp, mens andre havarerer fort med for lite oljetrykk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skal kunne komme godt under minimumsmerket før det er umiddelbar fare for at motoren blir øydelagt.

 

Før det blir heilt tørrt for olje vil nok også oljelampen og eventuell varsellyd slå seg på, dersom du då stopper med ein gong og ikkje kjøyrer vidare før du har fyllt på olje så skal det gå bra med motoren.

Sjølv med tom oljetank så er det fortsatt ein del olje rundt om kring i motoren.

 

Men eg vil på ingen måte anbefale at du konsekvent ligger under minimumsnivået.

 

Oljelampen (på subaru vel og merke) er kjent som game over lampen. Hvis den lyser så er det for sent, bare å åpne motoren og lommeboka :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Audien min trenger påfylling hver 1000 km på bykjøring, det sier seg da selv at jeg er ganske ofte på minimumsnivå.

 

Når bilen piper etterfyller jeg ved neste stopp, men mindre jeg er på langkjøring, da stopper jeg så snart som mulig.

 

Konklusjon: det varierer fra bil til bil.

Lenke til kommentar

Nyere biler har varsel om lavt oljenivå og ikke bare lavt oljetrykk, der går det fint å kjøre til lampa lavt nivå lyser men har man en motor der oljelampa bare er kobla opp mot en trykksensor er det fort en game over lampe som det er sagt over her.

Har man olje nok til at det er trykk i systemet takler motoren dette men når oljetrykket blir borte fordi oljepumpa suger luft, ja da har man trøbbel.

Så dersom Civicen din aldri lyste med oljelampa er du nok trygg, det du derimot opplever nå er nok at motoren begynner å bli slitt.

Dama som kjørte den tørr for olje spiste nok fort 100 - 200 000km av levetiden med det stuntet mens du nå har begynt å slite den ut ytterligere med reel kjøring.

Fyll på tykkere olje og se om forbruket går ned.

Du har i grunnen ikke så mange andre alternativer for den vil nok bare bruke mere og mere olje og da er det greit å gå over til tykkere olje.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ikke nødvendigvis. Jeg fikk varsellampe om lavt oljetrykk grunnet et gigantisk hull i bunnpanna takket være fin telehiv, eller teleaids som det mere liknet på.

 

Uansett, bilen ble tom mens jeg så på, og sto idiotisk til, så jeg MÅTTE starte den og flytte den 50 meter. Starta den uten olje, annet enn det som lå som en film på sylindervegger og i slanger og liknende, rygga bak, over på andre sida av veien og trilla ned bakken der jeg kunne stå trygt.

 

Fikk bilen hjem, bytta bunnpanne et par uker senere, fylt på olje, og den går like fint som før, om ikke litt stillere grunnet helt ny olje :)

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis. Jeg fikk varsellampe om lavt oljetrykk grunnet et gigantisk hull i bunnpanna takket være fin telehiv, eller teleaids som det mere liknet på.

 

Uansett, bilen ble tom mens jeg så på, og sto idiotisk til, så jeg MÅTTE starte den og flytte den 50 meter. Starta den uten olje, annet enn det som lå som en film på sylindervegger og i slanger og liknende, rygga bak, over på andre sida av veien og trilla ned bakken der jeg kunne stå trygt.

 

Fikk bilen hjem, bytta bunnpanne et par uker senere, fylt på olje, og den går like fint som før, om ikke litt stillere grunnet helt ny olje :)

Du har vært heldig, eller, sålenge man bare setter i gang bilen og slukker raskt unna for så å trille så skal det vel gå greit. Flaks og motor spilelr vel inn. Kan tenke meg at jo mer moderne og kompakt motoren er, jo verre er det å starte opp uten olje.

 

Correct me if im wrong :)

Lenke til kommentar

Vel, 03' S60 med motordesign fra midten av 90-tallet er vel ikke heelt avleggs.

 

Men var jo ikke lenge uansett, og det lå jo noe olje rundt omkring.

hehe, oppdaget selv en gang ved oljeskift på en sabb 8-10 båtmotor vel og merke. Skulle skifte oljen og når jeg skulle drenere så var det jaggu ikke mange dråpene som rant ut! Virker som om den bare har fungert på oljedampen den siste tiden :wow: når den hadde fått på ny olje så økte den turtallet noe raskere. 2 år siden og den fungerer helt utmerket den dag i dag :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...