Gå til innhold

Piratene bruker mer på innhold enn vanlige folk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Langt i fra sjokerendes ja! Ser samme i mitt lit, har noen venner som ikke laster ned ting, det er værtfall veldig veldig sjeldent og de kjøper nesten ikke ting heller.

 

Ser jeg på meg som laster ned mye (mye er da relativt, hehe, mange her vill vel se på det som lite xD) bruker masse mer penger på å kjøpe filmer, tv serier, spill osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Overhodet ikke overraskende. Årsaken er selvsagt enkel, de som tar seg bryet med å laste ned ulovlig har jo en viss interesse for musikk/film/spill ti å begynne med, og vil derfor gjerne både kjøpe og skaffe til veie på andre måter. Det betyr fortsatt ikke at piratvirksomhet er ok, og en slik undersøkelse kan ikke benyttes av pirater for å framstå som noe bedre enn de faktisk er. At man gjør noe lovlig én dag betyr ikke at det er helt greit å gjøre som man vil den neste.

Endret av Dellers
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som sagt, ikke akkurat overraskende. Ser litt av meg selv i beskrivelsene over. Jeg laster ned mye, forsøker og gjør meg kjent med programmer, før jeg evt kjøper de som jeg vil ha og liker. Jeg må innrømme at jeg brukte Adobe Lightroom i over 1 år før jeg kjøpte lisens til programmet. Jeg kjøpte også windows 8 i introduksjonsperioden, da lisensen ikke kostet så mye. Jeg tror mange flere vil kjøpe lisenser/software hvis prisene senkes.

 

Jeg betaler også for Spotify premium, da dette er noe jeg liker, det er enkelt og rimelig. Dette er en tjeneste jeg håper vil vare og betaler derfor.

Jeg håper det kommer en tilsvarende tjeneste for filmer, og da snakker jeg ikke om Netflix og lignende, men tjenester der man får *rikelig* med nytt innhold og ikke bare gammelt rølp.

Leverandørene merker presset og noen har tatt grep og tilpasser seg forbrukerne. Det er nok disse som vil posisjonere seg videre i den digitale hverdagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig. tv og filmselskapene burde bare satt opp sine egne servere som leverer råstreamene mens netflix og andre program leverandører kan lage grensesnitte og formidle dette videre til sluttbruker uten noe form for begrensning av innholdet. da kan netflix betale on demand for stremingene mens slutt brukerene betaler en fast sum.

 

Hadde vi fått en tjeneste som leverte like mye innhold til en fornuftig pris så hadde piratkopiering av tv og film så si ikke eksistert lenger. hvertfall ikke i det westlige markedet.

 

for meg så kunne en fornuftig pris gjerne vært det dobbelte av det den er i dag hadde innholdet dekket alt jeg ønsker å se på .

Lenke til kommentar

Piratkopiering bør man ikke si er lov, men man bør heller ikke bruke store ressurser på å bekjempe det. Som undersøkelsen viser er det unge menn som primært gjør dette, og disse ender også opp som de største kjøperne jo eldre de blir. Piratkopiering er dermed god PR samlet sett på lang sikt. Det gjør at markedet vokser raskere og at man får større bredde i sjangere og artister som normalt aldri ville slått igjennom. Piratkopiering gjør også at det stimuleres til nye innovative løsninger som streaming. Streaming hadde ikke eksistert om det ikke var for piratkopiering... nå kobler unge menn seg til flere abonnementer hos flere streamingtjenester og blir på den måten mer lovlig.

 

De fleste som laster ned spill kjøper de spillene de liker og spiller ofte, mens nedlastningen mest fungerer for demo av spill man ikke har ønsket å kjøpe i utgangspunktet. Man prøver det en gang og finner ut at det ikke var noe. Bedre er det derimot om man likte spillet og så ender opp med å bli tilhenger av en f.eks. en franchise som man så kjøper masse av. Også her fører nye innovative løsninger til bedre nettbutikker og behovet for ekstra nedlastningpakker reduserer kopieringen. Jeg tror de som laster ned masse spill også eier flere spill en noen gang før.

 

Hva gjelder musikk bør mange artister prise seg lykkelig for at de i det hele tatt har en karriere takket være internett. Før hva det smale sjangere med få artister. I Norge hadde vi knapt noen artister. Internett og deling har gjort at mange som var flinke til å lage musikk plutselig slo igjennom og kunne gjøre en karriere. Flere av disse blir også hørt utenfor Norge og blir tilgjengelig for et globalt publikum. Da handler det først og fremst om at man blir lagt merke til.

 

Filmer er også slik at det er mye skvip, og med nye tjenester beveger man seg mer i den retningen. Filmentusiaster vil helst eie de beste filmene for samlingen sin. Mange ser på kino først og har en på harddisken etterpå.

 

Man må følge etter atferden og trendene, ikke motarbeide dem. Digitale rettighetshavere må tilpasse seg markedet, ikke diktere hvordan markedet skal se ut. Det er mye penger å tjene når man følger markedet og heller nær ut til et større publikum.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bare så synd undersøkelser som viser til slike tall ikke blir godtatt av musikk- og filmindustrien.Man ser akkurat det samme innen politikken i norge, der undersøkelser som ikke gagner den sittende regjering blir slått ned som tull og tøys.Makteliten ser bare hva de ønsker å se, alt annet er irrelevant.

Joda de blir "godtatt" og besvart med betalte kontra undersøkelser som "motbeviser" disse.

De må jo holde liv i advokat industrien de har skapt.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ganske tåpelig vinkling, vil jeg si.

Er man veldig interessert i noe, gir det mening at man kan finne på å bruke både lovlige og ulovlige midler for å få tak i dette.

Er man ikke interessert, er lovlige og ulovlige midler like uinteressante.

Hadde de som stjeler ikke stjålet, hadde de sannsynligvis brukt mer penger på å kjøpe.

At det skulle være noen annen signifikant relasjon mellom kjøp og tyveri hos de som stjeler, ser jeg ikke noe grunnlag for.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...