Gå til innhold

Test: Cooler Master Eisberg 240L Prestige


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Swiftech H220 er også "modulær" (Den har i tillegg mulighet for PWM styring).

 

Et annet moment som trekker ned, og som gjør at vi må ta de termiske egenskapene med en klype salt, er at vi ble nødt til å benytte en annen type kjølepasta enn den som fulgte med for å oppnå et realistisk resultat.

Smått underlig bruk av ordet "realistisk". Dere kunne bytta ut viftene med noen Delta'er også dersom lavere temp's var målet, men det blir ikke mer realistisk av den grunn. Jeg tror vel "ønskelig" hadde vært et bedre ord å benytte.

 

Den indre diameteren skal for øvrig være hele åtte millimeter, som gir kjølevæsken betydelig mer plass å bevege seg på enn i Corsair-løsningene vi har testet til nå.

 

Hvilket har lite betydning, om noe i det hele tatt, for prestanda. "Vannet" går bare hurtigere når slangene har mindre diameter. Det er så trangt igjennom cpu blokka at dette punktet vil uansett være stedet med høyest motstand ved beregning av krav til pumpetrykk.

 

Det ville vært veldig interessant om noen sjekket opp, i praksis, hvordan disse settene skal/kan utvides. Er det snakk om proprietære deler eller kan standard blokker/slanger/rads benyttes ? Hvordan byttes "kjølevæsken" (dvs hvor knotete blir dette uten res) ? Hvordan takler pumpa flere blokker ?

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Dette er noe vi ser på som et ubetinget gode, ettersom vannkjøling på mange måter er overlegent det du får fra den vanlige luftbaserte kjøleren.

 

Dette gjelder desverre ikke for flertallet av lukkede vannkjølingssystemer.

 

Dersom du, som oss, har en Intel LGA 1156-sokkel

 

Dere har vel strengt tatt 1155 :)

 

Et annet moment som trekker ned, og som gjør at vi må ta de termiske egenskapene med en klype salt, er at vi ble nødt til å benytte en annen type kjølepasta enn den som fulgte med for å oppnå et realistisk resultat.

 

Når det er 2 grader som skiller den "beste" kjølepastaen og en dæsj med majones tviler jeg på at dette har noe å si. Vil heller tro det var remonteringen som utgjorde forskjellen.

Endret av DuraN
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vindu i kjøleblokken.. kult ?? Nei...

Det er ingenting å se.. Hadde vannkjøling èn gang helt til et slikt pvc vindu sprakk og vann begynte å renne nedover skjermkort lydkort nettverkskort og tv kort.. ( dette er en stund siden )

Hele pcn måtte byttes.. aldri mer vannkjøling !!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vindu i kjøleblokken.. kult ?? Nei...

Det er ingenting å se.. Hadde vannkjøling èn gang helt til et slikt pvc vindu sprakk og vann begynte å renne nedover skjermkort lydkort nettverkskort og tv kort.. ( dette er en stund siden )

Hele pcn måtte byttes.. aldri mer vannkjøling !!

 

Det betyr at du gjorde noe feil. Har aldri hatt lekasje jeg ikke vet at var min feil. Faktisk har jeg ikke hørt om noen som har fått det uten at de selv er skylda eller med ferdigsett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det ville vært veldig interessant om noen sjekket opp, i praksis, hvordan disse settene skal/kan utvides. Er det snakk om proprietære deler eller kan standard blokker/slanger/rads benyttes ? Hvordan byttes "kjølevæsken" (dvs hvor knotete blir dette uten res) ? Hvordan takler pumpa flere blokker ?

Hmm, jeg trodde jeg hadde skrevet det i teksten et sted; tydeligvis ikke. Cooler Master har i alle fall brukt tyske Alphacool som samarbeidspartner, så alt av deres 11/8-utstyr kan brukes; det samme gjelder da alt annet som passer med dette.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hva som er poenget med å teste vannkjøling uten å overklokke prosessoren. Jeg har ihvertfall aldri hørt om noen som har kjøpt vannkjøling i et system som ikke er overklokket.

 

Jeg har en 3770k som kjører på 4,6GHz med 1.275 volt. Da snakker vi varmeutvikling ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Cooler Master har i alle fall brukt tyske Alphacool som samarbeidspartner, så alt av deres 11/8-utstyr kan brukes; det samme gjelder da alt annet som passer med dette.

Aha.... Så det du sier er at radiatoren er en Alphacool NexXxoS ST30 variant med standard G 1/4 koblinger, kompresjonsnimpler og 11/8 slange til pumpa. Mulig pumpa da er en Alphacool DC-LT Keramik med plexitop og res'et som alphcool leverer. Interessant.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Skjønner ikke helt hva som er poenget med å teste vannkjøling uten å overklokke prosessoren. Jeg har ihvertfall aldri hørt om noen som har kjøpt vannkjøling i et system som ikke er overklokket.

Vannkjøling kan benyttes til økt ytelse (klokking) og/eller senking av støynivået.

 

Personlig ser jeg ikke helt vitsen om ikke skjermkortet også er med i loop'en. Det er først da en får fullt utbytte av radiator(er) og lav-rpm vifter (mht lydnivå).

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hva som er poenget med å teste vannkjøling uten å overklokke prosessoren. Jeg har ihvertfall aldri hørt om noen som har kjøpt vannkjøling i et system som ikke er overklokket.
Vannkjøling kan benyttes til økt ytelse (klokking) og/eller senking av støynivået.Personlig ser jeg ikke helt vitsen om ikke skjermkortet også er med i loop'en. Det er først da en får fullt utbytte av radiator(er) og lav-rpm vifter (mht lydnivå).

Tja, har man kun ett skjermkort i maskinen, og dette i tillegg ikke er et überwattmonster, blåser skjermkortviften mesteparten av GPU-varmen rett ut av kabinettet. Det lille som blir igjen blåses ua t radiatorviften i et single 120mm-oppsett monternt ved en av vifteplassene bak i som er satt opp til å blåse "varm" luft ut. Gjør at jeg kun trenger en enkelt 120mm vifte i front for å blåse inn luft. Rimelig stille. Gir 74C under folding på en i7 2700K klokket til 4,4GHz, husker ikke Vcore i farten, nesten uten hørbar støy. Kunne prioritert lavere temp, men synes det er greit nok.

 

Lufttemp. i kassen ligger på passelige 29C.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Tja, har man kun ett skjermkort i maskinen, og dette i tillegg ikke er et überwattmonster, blåser skjermkortviften mesteparten av GPU-varmen rett ut av kabinettet.

Har aldri vært borti noen skjermkort som er "stille nok" når det blir kjørt litt hardt. Seff. kan man montere et passivt ett, men da er jo ytelsen deretter. Noe av poenget når en benytter vann er, etter min mening, å få flest mulig vifter på lavt turtall. Det er vel en smakssak.

Lenke til kommentar

Neida, det beste er helt klart GPUen med i skjermkortsløyfen. Men akkurat når jeg spiller, er det med headset og litt støy fra skjermkortet er ikke så farlig. Viktigere for mitt bruk at CPUen kan stå og knekke nøtter uten at det høres. Jeg er lysten på nytt oppsett meg CPU og GPU på samme sløyfe når jeg kjøper nytt skjermkort, men det er jo penger som ellers kunne gått til bedre skjermkort, da.. :p

Lenke til kommentar
Har aldri vært borti noen skjermkort som er "stille nok" når det blir kjørt litt hardt. Seff. kan man montere et passivt ett, men da er jo ytelsen deretter. Noe av poenget når en benytter vann er, etter min mening, å få flest mulig vifter på lavt turtall. Det er vel en smakssak.

 

Jeg har et Asus GTX 680 DirectCu II TOP og jeg kan ikke si at jeg hører det kortet under spilling. Jeg bruker ikke hodetelefoner når jeg sitter ved pc'en :)

 

Gikk fra Noctua NH-D14 til NZXT Kraken X60 fordi Noctua'en ikke hang med i svingene ved høy overklokking med dertil høyere spenning. Lydnivået er (subjektivt) omtrent det samme, men temperaturene har falt med ca 15 grader.

 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg er lysten på nytt oppsett meg CPU og GPU på samme sløyfe når jeg kjøper nytt skjermkort, men det er jo penger som ellers kunne gått til bedre skjermkort, da.. :p

Joda, det koster litt. Du kan jo imidlertid (ofte) kjøpe den billigste modellen av den typen kort du ønsker siden du skal bytte kjøling uansett. Det hjelper iallefall noe.

Jeg har et Asus GTX 680 DirectCu II TOP og jeg kan ikke si at jeg hører det kortet under spilling.

Om du hadde stoppet GPU viftene mens du holdt på er jeg rimelig sikker på at du hadde lagt merke til det. Det er imidlertid klart at ulike kort har ulik "annoyance factor", litt ettersom hvilken "tone" viftene produserer. Noen er har lavt støynivå og er kjempeirriterende, mens andre bråker ganske mye uten at en reagerer noe særlig.

Jeg putter det på vann når jeg først bruker vann, men det blir jo selvsagt opp til hver enkelt.

Gikk fra Noctua NH-D14 til NZXT Kraken X60 fordi Noctua'en ikke hang med i svingene ved høy overklokking med dertil høyere spenning. Lydnivået er (subjektivt) omtrent det samme, men temperaturene har falt med ca 15 grader.

Jepp, dersom overklokking alene er målet holder det jo med å kjøle kun det som skal overklokkes.

 

Personlig drar jeg det sjelden langt nok med 24/7 klokk til at det blir noen kjempeforskjell (alt er relativt) mellom vann og luftkjøling. Det er bare under testinga (sweet spot search) jeg drar det langt nok til at jeg har "bruk for" vann sånn sett. Jeg foretrekker f.eks. "lydløst" på 4.4 istedenfor summing på 4.8 (siden forskjellen i ytelse knapt er merkbar).

Lenke til kommentar

 

Smått underlig bruk av ordet "realistisk". Dere kunne bytta ut viftene med noen Delta'er også dersom lavere temp's var målet, men det blir ikke mer realistisk av den grunn. Jeg tror vel "ønskelig" hadde vært et bedre ord å benytte.

 

Tror utrykket som passer best, er "ærligere"...

 

Ellers synes jeg det er merkelig at de ikke tester med samme kjølepasta, da det er å luke ut feilkilder. Dette blir på nivå med å benytte et standard testoppsett med samme CPU, GPU, HK Minnebrikker og kabinett.

 

Samtidig forventer jeg at de fleste her på HW.no tørker av original kjølepasta for så å benytte favorittpastaen sin ved montering av cpukjøler.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Cooler Master har i alle fall brukt tyske Alphacool som samarbeidspartner, så alt av deres 11/8-utstyr kan brukes; det samme gjelder da alt annet som passer med dette.

Jeg synes, etter å tenkt meg litt om, at hw.no absolutt skulle teste dette. Dvs. koble på et skjermkort i loop'en til Eisberg 240L Prestige.

 

Beskriv både det praktiske rundt en slik oppgradering, pris (evt alternativer), støyreduksjon samt kjøleytelsen. Ganske sikker på at det hadde resultert i en original, interessant og klikkbar artikkel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...