Gå til innhold

Del 14 ? Klargjøre bilder for utskrift


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er vel ikke helt enig i anbefalingen her. Å velge en sRGB profil for utskrift gjør jo at man jobber med et mindre fargerom. De som kjøper et bildebehandlingsprogramm til 8000,- har sikkert ikke kjøpt skriveren sin på Elkjøp som det antydes i videoen. Ergo har de en skriver som man kan Adobe RGB fargeromet som gir mer korrekte farger ved utskrift

Lenke til kommentar

Hvis man ikke har en skjerm som også viser Adobe RGB, så får man ikke "riktigere" farger av å velge Adobe RGB - så kan man ende opp med andre farger enn det de ser på skjermen.

Adobe RGB er for spesielt interesserte som har steinkontroll på fargerommet hele veien i prosessen, med korrekt valg av fargestyring i hvert eneste trinn i prosessen. For de fleste andre er det å velge et annet fargerom enn sRGB først og fremst å komplisere prosessen enda mer, med enda en ting som kan gå feil. Og deler man bilder på web gir det enda mindre mening å bruke Adobe RGB - det er ganske få som både har skjerm som kan vise det større fargerommet og har innstilt operativsystemet riktig og bruker en nettleser med korrekt fargestyring.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

@Trondster

Her snakker vi om å skrive ut, ikke dele på web. Jeg er enig i at konvertering fra en profil til en annen kan føre til problemer. Jeg har ikke like god oversikt som deg over hvilke skjermer som støtter Adobe RGB noe jeg trodde var vanlig selv på billige modeller. Mitt poeng er at "de fleste andre" som har råd til å kjøpe en programvare til 8000,- ikke kjøper en 1000 printer på Elkjøp som det blir sagt i videoen.

 

Altså er videoen rettet mot de som velger å putte relativt mye penger i å få bedre bildekvalitet. Jeg regner med at disse spanderer litt mer penger i en god skjerm og printer også. Som støtter Adobe RGB fargerommet

Lenke til kommentar

Altså er videoen rettet mot de som velger å putte relativt mye penger i å få bedre bildekvalitet. Jeg regner med at disse spanderer litt mer penger i en god skjerm og printer også.

Jeg er ikke enig i alt som sies i disse videoene, men når jeg ser mengden av spørsmål rundt printing, fargerom, kalibrering osv både på Akams forum og andre steder tror jeg rådet om sRGB er fornuftig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke så veldig mye å hente på adobe rgb kontra srgb i min oppfatning. Lyset man ser bilde i for eksempel har svært mye mer å si på oppfattelsen av om fargene er gode/riktige eller dårlige. Det er stort sett bare når du sammenligner rett ved siden av hverandre at du kan se forskjell - og da skal du ikke være for sikker på at du liker adobe rgb-varianten best engang..

 

Det jeg derimot for tredje gang irriterer meg over, er at det i videoen spres feilinformasjon rundt bruken og forståelsen av dpi/ppi. Det han gjøre i første steg i videoen har ingenting for seg. Som han selv sier "han vil ikke endre oppløsningnen" på bildet engang. Dette er et verktøy for å finne ut hvor stort han kan printe bilde sitt GITT et visst krav til oppløsning per lengeenhet.

Lenke til kommentar

Det jeg derimot for tredje gang irriterer meg over, er at det i videoen spres feilinformasjon rundt bruken og forståelsen av dpi/ppi. Det han gjøre i første steg i videoen har ingenting for seg. Som han selv sier "han vil ikke endre oppløsningnen" på bildet engang. Dette er et verktøy for å finne ut hvor stort han kan printe bilde sitt GITT et visst krav til oppløsning per lengeenhet.

Helt klart - det er totalt poengløst å sette en PPI uten i kontekst at du skal skalere et bilde - det er helt til slutt, i det du skal printe, at du velger PPI og størrelse i cm (eller tommer), og selv det er bare en mellomregning for å finne den faktiske skaleringen i piksler. Fjas.

Lenke til kommentar

Altså er videoen rettet mot de som velger å putte relativt mye penger i å få bedre bildekvalitet. Jeg regner med at disse spanderer litt mer penger i en god skjerm og printer også. Som støtter Adobe RGB fargerommet

Det hjelper ikke sette Adobe RGB og "magisk" få "bedre" farger uten å jobbe for det. Du skal sette riktig fargeprofil på skjermen, du skal velge riktig fargeprofil og riktig papirtype på printeren, du skal passe på at fargeprofiler i printer og redigeringsprogram ikke slår hverandre i hodet og lager krøll - og det er hvis du i det hele tatt har valgt riktig fargeprofil både i skjerminnstillingene i operativsystemet og redigeringsprogram. Hvis ikke får du andre farger på print enn det du får på skjerm - og så får de ikke - som du skrev i første posten din - "korrekte farger".

For de aller, aller fleste vil sRGB være et bedre valg - Adobe RGB er kun for spesielt interesserte som er så inne i det at de vet utmerket godt hvilket fargerom de helst bør bruke. Og dermed er jeg helt enig i å gi det generelle rådet om å bruke sRGB.

 

Adobe RGB? Gjerne, så lenge du er sikker på at printeren din, skjermen din, operativsystemet ditt, redigeringsprogrammet, printerfargestyring, redigeringsprogramfargestyring og alt annet er satt helt korrekt opp til å bruke korrekt fargerom hele veien igjennom. Og dette er i kategorien "for spesielt interesserte".

Lenke til kommentar

Videoen var mer forvirrende enn lærende, og legger opp til at man skal prøve seg frem med enten Photoshop Mangage Colors eller Printer Manage Colors hvor man så bruker mase blekk og papir. Har man en fotoskriver til 3-4.000 kroner så er sRGB fargerommet definitivt for lite når man skal skrive ut på Luster, Semigloss elle Glossy fotopapir. Og dette gjelder særlig i grønn og blå nyansene hvor en helt normal fotoskriver går lenger ut enn Adobe RGB til og med.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mitt poeng er at "de fleste andre" som har råd til å kjøpe en programvare til 8000,- ikke kjøper en 1000 printer på Elkjøp som det blir sagt i videoen.

 

Altså er videoen rettet mot de som velger å putte relativt mye penger i å få bedre bildekvalitet. Jeg regner med at disse spanderer litt mer penger i en god skjerm og printer også. Som støtter Adobe RGB fargerommet

 

Jeg er ikke så sikker på at en slik "lettvint" konklusjon er rett.

 

Personlig så tror jeg at de fleste, som har kjøp en slik programvare til 8000 og som har spandert en del penger i gode skjermer og skrivere, faktisk allerede har lært seg det meste av det som kommer frem i disse videoene.

Derfor så synes jeg at videoleksjoner på et nettsted som akam, som vel er mye besøkt av "amatører" som undertegnede, faktisk bør ha i tankene at mange av de som bruker slike kurs ikke har det beste innen software og hardware.

 

Slike videoer er ikke bare for de som har nyeste CS, eller CS i det hele tatt. Jeg har ikke tenkt å kommenterer svakheter i videoen, men jeg tror at det er mange som gjerne bruker beslektede programmer som kan ha nytte av slike kurs. Ikke minst gjelder det personer som bruker CS sin lillebror Elements. Selv om mye er forskjellig overfladisk, så er prinsippene i hovedsak like gjeldende hos lillebror som hos storebror.

 

Jeg er amatør, har lang fartstid som Akam-leser, bruker LR og CS (dog gammel CS-versjon), er i hovedsak selvlært (ved hjelp av nettet og bøker). Jeg har ikke det dyreste utstyret, samtidig så har jeg en bra skjerm og en skriver som ligger godt over "elkjøp-printeren". Skjermen, som har et godt panel og er kalibrert (med ekstern kalibrator), tar ikke AdobeRGB. Hvorfor skal ikke "kursleder" ta hensyn til slike som meg?

Endret av polljen
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...