Gå til innhold

Test: Ubuntu 13.04


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Driver å prøver å lære meg litt linux om dagen, vurderer å gå over til ubuntu server 13.04, så jeg tester dette litt i en virtuell pc om dagen :)

 

Installasjonen er jo relativt lett, men når man har minimalt med kunnskaper om terminalen, da sliter man litt.

Men har fått det delvis opp å gå!

Skal se om jeg ikke får satt sammen en test pc, så jeg får testet det litt mer skikkelig.

 

Hittil har jeg fått igang ubuntu server, lagt inn webmin og ps3 media server.

Dette er vel meste parten av tingene jeg trenger, så man skal ikke se bort ifra at det blir linux server her i huset.

Skal hovedsaklig brukes som filserver, torrent downloads og mediaserver.

Eneste jeg sliter litt med er å finne ut hvordan deling i ps3 media server skal settes opp.. sånn som det er nå, så har den skannet etter mapper og delt noe på egenhånd, og jeg finner ikke noe valg om å endre på dette i config filene.

Lenke til kommentar

Til Win-8 så får man programmer som gir tilbake den gode gamle startmenyen. Er det noe tilsvarende for Ubuntu? Jeg fikser ikke helt det nye opplegget som kom for noen år siden.

 

Jeg er en luditt som liker menyer med sirlig sorterte programmer og ikoner, ikke å måtte taste inn bokstavene i noe jeg uansett har glemt navnet på. Jeg husker mappe eller menyplasseringen, det er slik jeg tenker. Søking eller automatiske lister basert på bruksmønster får meg til å stritte imot. Jeg vil organisere og sortere ting selv!

 

Jeg vil bare ha et linux som er mest mulig likt windows XP.

Endret av BlueShroom
Lenke til kommentar

Jeg har brukt 13.04 en uke nå og er kjempe fornøyd, mine gamle treskerverk av noen pc er har blitt merkbart raskere med 13.04 enn 12.04 & 12.10 som var installert før. Så for alle som bare trenger pc til alt utenom spill og noen spesielle Microsofts løsninger er linux /ubuntu et gratis lettdrevent alternativ til Windows.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Til Win-8 så får man programmer som gir tilbake den gode gamle startmenyen. Er det noe tilsvarende for Ubuntu? Jeg fikser ikke helt det nye opplegget som kom for noen år siden.

Bedre. Det er flere alternative miljøer.

 

Jeg vil bare ha et linux som er mest mulig likt windows XP.

Lar seg også gjøre. Ta en kikk på LXDE. Her i med Ubuntu i bunn: http://lubuntu.net/

Enda bedre, om du er av den konservative typen, er å kjøre LXDE i Debian: http://wiki.lxde.org/en/Debian Der finner du også linker til install images.

 

Du har også KDE som kan konfigureres til å oppføre seg sånn. http://kde.org/ Dette er litt mer jobb og innsats, however, men desktopen du kan ende opp med er svært fleksibel og god.

Endret av Lycantrophe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hører Unity er "fikset" i alle Ubuntu slippende.. men er det egentlig fikset en gang for alle denne gangen?

 

Har brukt Xfce en god periode nå. Med Xfce er det nesten ikke synlige endringer fra versjon til versjon. Det gjør at jeg ikke føler så evig gnag etter å oppdatere til det siste.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...