Gå til innhold

Foto

Stramme eiker, how?

5 svar i denne tråden

#1 Bjørnli

Bjørnli

Bruker

• Medlemmer
  • 3 032 innlegg
  •   11. november 2002

Skrevet 8. mai 2013 - 07:20

Heisann, kjøpte nye felger i 2012 og nå vingler framhjulet litt og har fått høre jeg må stramme/løsne på eikene, har kjøpt eikeverktøy fra biltema og nå lurer jeg egentlig på; vet jeg kan bruke bremseklossene istedenfor ett eget stand til å "kalibrere" med, men hvilken vei skal eikene strammes ettersom hvilken side klossen subber inntil på?

Sorry hvis dårlig formulert spm, men er ny på sykkelmekking og har lyst til å slippe betale ett sykkelverksted masse penger for å fikse dette.
  • 0

#2 johome

johome

Bruker

• Medlemmer
  • 4 999 innlegg
  •   2. mars 2006

Skrevet 8. mai 2013 - 10:42

Hvis f.eks klossene subber borti på høyre side , så skal du stramme til fra motsatt side.

Jeg bruker å stramme til ca 1/4 eller en 1/2 omdreining om gangen , i det området som ikke er rett ( strammer gjerne 3 -4 eiker )
Sjekker så hvor rett hjulet er , og gjentar dette til jeg er fornøyd ( bruker hjulrettestativ )

Edit:
Kan ikke du ta av hjulet , holde det med to hender og la det snurre rundt. Så ser du hvor skjeivt det er.

Det kan også være snakk om at felgen har sprukket ( noe det gjerne gjør med v bremser )

Dette innlegget har blitt redigert av johome: 8. mai 2013 - 16:44

• 0

#3 Bjørnli

Bjørnli

Bruker

• Medlemmer
  • 3 032 innlegg
  •   11. november 2002

Skrevet 8. mai 2013 - 12:19

Sykkelen er lite og pent brukt etter jeg fikk nye felger, og har sjekka over felgene, og de er fortsatt i strøken stand.

Men skal prøve å få justert eikene og se om det hjelper :)

Dette innlegget har blitt redigert av Bjørnli: 8. mai 2013 - 12:19

• 0

#4 FOf

FOf

Bruker

• Medlemmer
  • 6 361 innlegg
  •   17. oktober 2001

Skrevet 8. mai 2013 - 14:08

Vi hadde en gammel mann i bygda vår som kunne rette opp felger. Dessverre orsvant kunnskapen om det, da han døde.

Vet at det er et delikat og vanskelig operasjon det å rette opp en skjev felg.
Dessverre er ikke halve jobben rett verktøy i dette tilfelle, men du må nok ha en bokk også og et mikrometer for å måle kastet i felgen.
  • 0

#5 johome

johome

Bruker

• Medlemmer
  • 4 999 innlegg
  •   2. mars 2006

Skrevet 8. mai 2013 - 16:44

Å rette opp felg er noe av det værste jeg vet om.
Har tilbrakt uttallige timer med microjustering før jeg ble fornøyd.

Her er en video som går gjennom litt basic .

• 0

#6 Bjørnli

Bjørnli

Bruker

• Medlemmer
  • 3 032 innlegg
  •   11. november 2002

Skrevet 8. mai 2013 - 19:34

fant ut lokale sykkelsjappa tar 200kr for det, kanskje like greit å få fiksa det der? så jeg ikke gjør noe galt.
  • 0

0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere