Gå til innhold

Bygger Sigma DP om til systemkamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette begynner å likne på noe. Helt opplagt behov for DP med utskiftbar optikk. Kommer sikkert med fatning fra de store japanske produsentene etterhvert. Ville jublet over Nikkorfatning uten håndgrep i trevirke. Det er forøvrig ingen ting i veien med Sigmaobjektivene i DP-serien. Spesielt 30mm skal visstnok være en perle. En vakker dag kjøper jeg Sigma. Jeg jobber i dagslys, jeg har tid på å vente på prosessering og jeg klarer å skifte batterier.

Lenke til kommentar

Er ikke dette litt misvisende?

Ene linken fører rett til DPMerill-kameraene,men er ikke dette ombygginger av original DPserien med 3 ganger lavere oppløsning?

DP2M slår forøvrig alle mine DSLRkameraer på iso 100 og 200, utrolig bra kamera. DP3M skal være like bra,minst sies det.

Lenke til kommentar

Litt misledende oppløsningstall for Sigma.

 

Sigma SD kameraer har 46MPx i brosjyrene. Men bildene blir 4800 x 3200 (15+ millioner piksler). Sensorene i Sigma-kameraer er litt spesielle med tre forskjellige fargelag oppå hverandre, ikke en slik syrete bayer mosaik (Kombinert med litt fancy utregning ) som "vanlige" kameraer har.

 

Så da burde man dele på tre om man vil sammenlikne med andre kameraer. Blir vel uansett aldri helt nøyaktig sammenlikning, siden bildesensorer er mer kompliserte greier enn x-antal piksler ganger y-antall piksler.

 

De har sine styrker og svakheter begge to. Så ingen klar vinner. Spørs hva DU ser etter i et kamera.

Lenke til kommentar

Litt misledende oppløsningstall for Sigma.

 

Sigma SD kameraer har 46MPx i brosjyrene. Men bildene blir 4800 x 3200 (15+ millioner piksler). Sensorene i Sigma-kameraer er litt spesielle med tre forskjellige fargelag oppå hverandre, ikke en slik syrete bayer mosaik (Kombinert med litt fancy utregning ) som "vanlige" kameraer har.

 

Så da burde man dele på tre om man vil sammenlikne med andre kameraer. Blir vel uansett aldri helt nøyaktig sammenlikning, siden bildesensorer er mer kompliserte greier enn x-antal piksler ganger y-antall piksler.

 

De har sine styrker og svakheter begge to. Så ingen klar vinner. Spørs hva DU ser etter i et kamera.

 

Det har nå Sigma endret på. Men som du selv sier er det ikke riktig og sammenligne 15MP fra en Foveon sensor med 15MP fra en konvensjonell sensor med Bayer-filter.

 

Sigmas DP kameraer (spesielt DP2) er det beste kamera som er å få kjøpt idag under ti tusen kroner, men med to unntak;

1. Batteritiden er altfor dårlig. Også med ekstra batteri er det ikke nok for en dag med fotografering.

2. Mangel på støtte hos Adobe for Sigma sine råfiler. Sigma Photo Pro er ikke godt nok.

 

Jeg overveier sterkt og sende en av mine DP inn for denne modifikasjon, men skal se om man kan kjøpe fronten løs og gjøre selve ombyttet selv, det burte bli rimeligere samt at man slipper sende vekk kamera.

Lenke til kommentar

Sigmas DP kameraer (spesielt DP2) er det beste kamera som er å få kjøpt idag under ti tusen kroner, .

 

Seriøst?

 

Da må du i så fall filtrere bort noen til, f.eks slik:

...under til tusen kroner og på ISO under 200.

...under til tusen kroner og som ikke er laget av Nikon, Ricoh eller Fujifilm.

...etc

...etc

Lenke til kommentar

Det har nå Sigma endret på. Men som du selv sier er det ikke riktig og sammenligne 15MP fra en Foveon sensor med 15MP fra en konvensjonell sensor med Bayer-filter.

 

Sigmas DP kameraer (spesielt DP2) er det beste kamera som er å få kjøpt idag under ti tusen kroner, men med to unntak;

1. Batteritiden er altfor dårlig. Også med ekstra batteri er det ikke nok for en dag med fotografering.

2. Mangel på støtte hos Adobe for Sigma sine råfiler. Sigma Photo Pro er ikke godt nok.

 

Jeg overveier sterkt og sende en av mine DP inn for denne modifikasjon, men skal se om man kan kjøpe fronten løs og gjøre selve ombyttet selv, det burte bli rimeligere samt at man slipper sende vekk kamera.

 

Det jeg mente er at jeg tror kineserne ombygger DP2 fra mange år tilbake og ikke DP2M, mens siden her linker til DPM kameraer som om de ble ombygget(hvilket jeg tror de ikke blir)

Lenke til kommentar

Seriøst?

 

Da må du i så fall filtrere bort noen til, f.eks slik:

...under til tusen kroner og på ISO under 200.

...under til tusen kroner og som ikke er laget av Nikon, Ricoh eller Fujifilm.

...etc

...etc

under iso 200 slår nok DP2M Nikon, Ricoh og Fujifilm pluss fex alle 16MPDSLR DSLR tilog med Pentax K5iis på oppløsning og renhet i pixler. Man tror nesten ikke sine egne øyne når man zoomer seg inn på DP2M

Mange sier den slår BAYER 24MP også.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...