Gå til innhold

Morrowind la grunnlaget for Skyrims suksess (Windows)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

>The Elder Scrolls VI: SkyrimOh boy, I wish. Er ikke spesielt begeistret for ESO, frister mye mer med et TES VI.

 

Feilen er fiksa :)

 

Ellers: 100% enig. Det eneste positive med ESO er at Todd Howard sitt team ikke er bundet opp i det, men får holde på med sitt nye prosjekt (som jeg antar er Fallout 4 eller ES VI)

Lenke til kommentar
>The Elder Scrolls VI: SkyrimOh boy, I wish. Er ikke spesielt begeistret for ESO, frister mye mer med et TES VI.
Feilen er fiksa :)Ellers: 100% enig. Det eneste positive med ESO er at Todd Howard sitt team ikke er bundet opp i det, men får holde på med sitt nye prosjekt (som jeg antar er Fallout 4 eller ES VI)

 

Tipper de er i startfasen med TES VI, og kommer til å jobbe i det stille med dette de neste to årene før ryktene begynner å surre på overflaten. Fallout 4 derimot er vel det store prosjektet de har flagget med de siste mnd. "Det største spillet vårt hittill". Oh boy, det er vel en indikasjon på hva vi har i vente med TES VI.

 

For de som tenker at The Evil Within kommer til å sinke prosessen må jeg bare påpeke at det er et annet Bethesda-team som jobber med dette også. Som med TESO.. "Søster-selskap"? Er det det det heter?

 

 

 

Lenke til kommentar

Haha, Todd Howard undervurdert spilldesigner, ja.todd_bucket.gifKan vel være enig om det er salgstall som måles, fordi han jo har forstått at neddumming er det som skal til for å få suksess.*STØNN*

*snipp snipp*

 

Jeg er en av de som kom inn i TES 5. Hadde ikke hørt om serien før det. Har lurt på noe en stund.. Jeg syns Skyrim er helt fantastisk. Finnes det spill med så "avansert" gameplay som Morrowind hadde i dag? Eller har alle spill generelt blitt "dummet ned"/forenklet? Skrekken er vel om det ender opp med Fable-gamplay.

Lenke til kommentar

Må si jeg er sterkt uenig med kritikken av Skyrim som "fordummet" eller at Todd Howard ikke er en god spilldesigner.Jeg syns han er en av de aller største i bransjen nå, og han leverer fantastiske, ambisiøse spill. Jeg vil ikke hive meg på "the hate train" :)

 

Tusen takk! Jeg er 100% enig med deg! Har vel følt meg litt alene med disse oppfatningene i det siste.. Hører folk klager over TES-vendinga hele tiden. Jeg er litt interessert i om denne oppfatningen av at TES har blitt "dummet ned" handler om Skyrim alene, eller om det er en generell oppfatning av spillbransjen de siste årene. Jeg syns Skyrim er et helt fantastisk spill og gleder meg veldig til neste TES. Jeg syns også "dummet ned" er feil ord å bruke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Må si jeg er sterkt uenig med kritikken av Skyrim som "fordummet" eller at Todd Howard ikke er en god spilldesigner.Jeg syns han er en av de aller største i bransjen nå, og han leverer fantastiske, ambisiøse spill. Jeg vil ikke hive meg på "the hate train" :)
Tusen takk! Jeg er 100% enig med deg! Har vel følt meg litt alene med disse oppfatningene i det siste.. Hører folk klager over TES-vendinga hele tiden. Jeg er litt interessert i om denne oppfatningen av at TES har blitt "dummet ned" handler om Skyrim alene, eller om det er en generell oppfatning av spillbransjen de siste årene. Jeg syns Skyrim er et helt fantastisk spill og gleder meg veldig til neste TES. Jeg syns også "dummet ned" er feil ord å bruke.

 

Helt enig. De har strømlinjeformet Elder Scrolls-formelen men spillet er "smartere" enn Elder Scrolls noensinne har vært før.

 

Og jeg er kjempefan av Morrowind, men den typen spilldesign hadde nok ikke blitt så godt mottatt som Skyrim ble i 2011.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har spilt Morrowind, Oblivion og Skyrim. Jeg begynte med Morrowind i 2005, da jeg var 14.

 

Helt ærlig, så var det ikke så super-episk bra som man skal ha det til. Jeg var vel for ung. La fra meg sjangeren, og spilte ikke Oblivion før 2010. Fantastisk spill. Helt passe "dummet ned" som man kaller det. Jeg er faktisk ikke interessert i å bruke evigheter på å legge taktikker. I Skyrim og Oblvion er det tilstrekkelig at man har en generell plan når man begynner å spille, og tenker litt fremover. Det krever ingen geni, men man må vurdere kost/nytte hele veien, og hva slags avkastning man får for valgene sine. Jeg er helt sikker på at TES VI kommer til å bli kjempebra, om de klarer å fortsette på samme måte som i IV og V.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er bare nyskjerrig her nå.. =) Kan du forklare litt hvorfor du mener det? Hva er det som gjør menyene dumme? Hvordan ville en "smart" meny sett ut?

 

Ein smart meny er enkel, oversikteleg og effektiv. Listene i Skyrim er kanskje enkle nok, men det skortar på dei to andre. Dette gjeld ikkje berre inventory-listene, også "stjerneteikna" der du veljer skills kunne vore gjort på ein mykje meir oversikteleg måte.

 

Dette er naturleg nok mest irriterande om ein speler spelet på PC, og det er jo her problemet ligg i større grad. Eg likte Skyrim veldig godt, det var betrakteleg mindre generisk enn Oblivion, men at spelet eine og åleine var tilpassa konsoll skapte unødvendig irritasjon titt og ofte.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Jeg er bare nyskjerrig her nå.. =) Kan du forklare litt hvorfor du mener det? Hva er det som gjør menyene dumme? Hvordan ville en "smart" meny sett ut?
Ein smart meny er enkel, oversikteleg og effektiv. Listene i Skyrim er kanskje enkle nok, men det skortar på dei to andre. Dette gjeld ikkje berre inventory-listene, også "stjerneteikna" der du veljer skills kunne vore gjort på ein mykje meir oversikteleg måte.Dette er naturleg nok mest irriterande om ein speler spelet på PC, og det er jo her problemet ligg i større grad. Eg likte Skyrim veldig godt, det var betrakteleg mindre generisk enn Oblivion, men at spelet eine og åleine var tilpassa konsoll skapte unødvendig irritasjon titt og ofte.

 

Ok. Jeg har bare spilt på Xbox så jeg har nok ikke opplevd det samme som deg. Jeg kan se for meg at det kan bli litt knotete med lister på PC. Har veldig lyst til å spille Skyrim på PC likevel.. Hadde vært utrolig gøy å prøve den modden som heter Frostfall! (Håper forøvrig dette er noe Bethesda ser på som en mulighet å inkludere i gameplayet til neste TES. Eventuelt som en "hardcore"-innstilling for de som ønsker det. Eller en DLC..)

Lenke til kommentar

Det er forskjell på komplekst og komplisert, som Johan Andersson i Paradox Development Studio sier:

 

 

 

MMORPGITALIA: Is complexity or streamlining your motto for future titles?

 

Johan Andersson: Complex, but not complicated, as our project lead Thomas at Europa Universalis IV keeps saying! We try and keep the depth and complexity in the game, but we are streamlining, looking at whats most fun in the game and how to make that clear. Reworking interfaces, creating better tutorial and improving the hint systems. A big focus in for example Europa Universalis IV is to improve the usability. Our games are complex and the complexity is of course one thing that draws in many of our fans. But personally I've always been of the opinion that it feels more complicated than it is, complex and complicated is most definitely not the same thing!

 

There is so much information that you could use to make your decisions and action you could take, but there is a much more limited amount of information that you have to have to be able to play and enjoy the game. With this in mind, we have tried to improve the interface in Europa Universalis IV to allow us to keep the same level of complexity, while at the same time broadening the appeal. On several occasions we have told the team to make a certain mechanic understandable to the player, but with the addendum that if you can’t, modify the feature.

 

With a new a game and the freedom it offers we can start from square one with the interface. We are streamlining the interface to help new and old players alike. Also, I want to say that in spite of our best efforts I know the game can make gamers new to our games feel a bit overwhelmed by all the possibilities. But they really shouldn't. Because what makes this game and the whole grand strategy genre so special is that you as the player can choose what you want to do and what your goals are.

 

You need to know about the general tools and mechanics, but you don't have to focus on how to use them immediately. You take a look at your country, pick a direction of expansion and go for it, problems arise, and you figure out how to fix them. Depending on the starting point you picked and who you are you will find your own way into the game and your own strategies to master your particular empire.

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

*snip*

 

Dette svaret omhandler "fordummingen" av skills som du viser i det ene bildet. Det bildet viser en falsk sannhet da det ikke går an å sammenligne 2 spill som behandler skills på forskjellige måter. Morrowind ga deg en progresjon på spesifikke våpentyper (eks. økser), mens Skyrim har delt det inn i 1 hånds- og 2 håndsvåpen. Dog har Skyrim perks for å belønne bruk av spesifikke våpen.

Jeg kan ikke på noen som helst måte se hvordan Morrowind er bedre enn Skyrim når det gjelder skills (og perks) og hvordan det beriker spillopplevelsen.

 

 

 

Skyrim er kraftig fordummet sammenlignet med Morrowind.

Bare det at spillet holder deg i handa og viser veien hele tiden er plagsomt.

Mye morsommere slik det var i Morrowind der man fikk noen vage beskrivelser og faktisk måtte lete litt selv...

 

Har du noen andre eksempler enn å bli holdt i handa? For det slår begge veier. Har du noensinne kastet bort timer på å følge i beste fall vage eller fullstendig gale oppdragsdetaljer? Jeg husker nemmelig dette meget godt.

Morrowind sin tanke var god, men i praksis fungerte det ofte ikke. Skyrim på sin side er nok for forsiktig, men jeg vil heller ha det slik.

 

Om du ønsker å lete etter ting selv anbefaler jeg "Even Better Quest Objectives" og "iHUD", en kombinasjon som gir deg bedre beskrivelser og lar deg gjemme kompasset og oppdragsmarkører.

 

 

 

@Podcast

En liten bemerkning (med forbehold om rettelser etter de første 20 minuttene) angående Dark Brotherhood. Dette var ikke en fraksjon en kunne bli med i Morrowind. Hva dere antageligvis tenker på er Morag Tong som er en gruppe med en helt annen tankegang og posisjon.

 

 

-Deluze

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...