Gå til innhold

Her er verdens første 3D-printede våpen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser ikke helt problemet. Det er da lettere å få tak i et vanlig våpen enn det er å få tak i en 3D-printer. Spesielt i USA. Videre ser ikke pistolen ut til å være særlig praktisk ettersom den er både stor og klumpete, og jeg tviler på at den skyter flere kuler (uten at jeg har lest det noe sted).

 

Hvis man på død og liv vil ha noe som skyter en kule uten å anskaffe seg et våpen på normale måter, så er det vel uansett enklere å lage noe i metall i garasjen fremfor å skaffe seg en 3D-printer, laste ned tegningene og printe ut denne saken her. At det en gang i fremtiden kanskje vil bli annerledes, tviler jeg ikke på, men akkurat denne pistolen skremmer meg ikke mye.

 

EDIT:

 

Ja, jeg ser poenget med at den kan være vanskeligere å oppdage med en metalldetektor enn et normalt våpen, men det er da lettere å lage en pistol av plast med en fres og en drill enn det er med en 3D-printer.

Endret av LordErik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ville man ikke uansett oppdage kulene av bly, stål og kobber? Eller har noen lagd komposittkuler også?

Tennstemplet vil også detekteres av en metalldetektor, da det er av metall.

Hva mener du? Formålet er ikke å lage et våpen som ikke kan oppdages.

Formålet er nok som du sier ikke å lage et våpen som ikke kan oppdages av en metalldetektor. Formålet er å gjøre våpen mer tilgjengelig. Dog har det jo en annen bieffekt, det er at våpenet ikke har serienummer lengre, og ikke er registrert i eierskap av noen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg printet ut en klubbe i forrige uke, så jeg har "verdens første 3D-printede våpen". Men amerikanerne har laget det skytevåpenet.

Vås, jeg har printet ut en katapullt for en stund tilbake.. var lenge før deg! :tease:

-

 

Nei, ser ikke problem i dette "3d printede våpnet". De fleste kan lage et form for våpen med ting de har hjemme fra før av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problem 1, plastik expanderer under trykk, UANSETT hvor tykk han dekker med plast runt vil uansett det exspandere runt trykkpunkte.. treffsikkerheten uten riller er usansynelig dårlig.. du kan bare kjøpe deg et metall rør som passer 9mm og lage den en skytemekanisme å få bedre resultat. enklere og koster ikke 12000... DU kan jo lure på hvordan folk laga helautomatisk maskingevær i andre verdenskrig uten å eie en 3d printer hjemme!?.. eller kansje dem eide en metal 3d printer :o

  • Liker 4
Lenke til kommentar

For dem som er redd for eierskap, så blir serienummerne i dag registrert på løpene til pistolen ikke på selve våpenet. dette er fordi løpene MÅ lages.. du kan ikke printe et løp som holder.. du kan lage engangs våpen.. men dem har somregel langt værre utgangs hastighet.. og vil ikke være brukelig til drive by.. siden kula vil være like nøyaktig om du brukte en pen til å skyte 22.lr.. og mesteparten av energien forsvinner i våpnet.... Derfor må løpet være av metal.. du kan printe resten selv.. men om du skal lage et engangs våpen er det billigere og kjøpe et løp og teipe seg et håndtak og lage en lett mekanisme for avfyring.. somsakt

Lenke til kommentar

Kult som et proof of concept, men ganske deprimerende at det er våpen som er førsteprioriteten her.

Det sier vel kanskje noe om mennesker generelt, viktigere å finne opp nye måter å skade folk på enn å bruke det til å lage noe nytteverdig for samfunnet.

 

Fordi 3D-printing har ikke blitt brukt til noe annet av nytte før dette våpnet ble lagd?

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kult som et proof of concept, men ganske deprimerende at det er våpen som er førsteprioriteten her.Det sier vel kanskje noe om mennesker generelt, viktigere å finne opp nye måter å skade folk på enn å bruke det til å lage noe nytteverdig for samfunnet.

 

Veldig enig med deg der. At våpen skal være første prioritet på lista når ny teknologi kommer inn i bildet, er ganske deprimerende. Fins da langt bedre ting å bruke 3D-printing på... Legevitenskapen ble jo nevnt, men allikevel er det for dumt å ha så mye fokus på å gjøre våpen lett tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Å lage det våpenet er minst like mye styr som å fyre opp dreiebenken. Og det våpenet du lager på dreiebenken vil være langt bedre. Begge deler er like enkelt å lage, spesiellt om du allerede har oppskriften (Enten i form av en CAD-fil eller papirtegninger). Har du ikke dreiebenk så funker det med søylebormaskin også. Den får du for under tusenlappen på Biltema.

 

Begynner nesten å tro at disse "Defcad"-folkene er betalt av interesser som helst ser at 3D-printing blir kraftig regulert. De er bare troll som skriker til politikerne "Dere må forby 3D-printing! Kom igjen da, gjør noe. Feiginger! *hønselyder*". Kan jo ikke ha at folk lager ting selv, når selskaper kan tjene penger på å lage de samme tingene...

Lenke til kommentar

Blir det trøbbel av dette slik som at 3D-printere blir registreringspliktige etc. Da burde man legge ut detaljerte fremgangsmåter for å lage et våpen med vanlig verktøy. Bare for å vise hvor idiotisk refleksreaksjonen (Forby! Reguler!) hos politikere er hver gang de blir konfrontert med noe litt skummelt som de ikke har helt greie på.

 

Får nesten lyst til å dra på jernvarebutikken og se på "våpendeler". En stiftepistol blir fort en fiks ferdig avtrekkermekanisme med litt modifikasjoner.

 

 

..............................................................................

 

Egentlig rart vi lar folk helt uten kompetanse bestemme over ulike fagfelt. En politiker uten noe som helst utdannelse på området skal være utdanning og forskningsminister? Har oljeministeren noen som helst utdannelse innen geologi eller petroleumsutvinning? Har forsvarsministeren i det hele tatt gått Befalslinja eller tatt Krigsskolen? Jeg har ikke fagbrev innen rørleggerfag, vil du virkelig da at jeg skal "fikse" badet ditt? Men lage lovene som griper direkte inn i daglivet ditt, det er jeg plutselig kvalifisert til?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet er vel ikke bare at våpenet man nå kan lage med 3D-printer er urimelig kostbart og ineffektivt, men at denne teknologien kan bli ekstremt mye bedre og mye billigere i overkommelig framtid. Må innrømme at jeg får endetidsgys når jeg tenker på det. Teknologien har kanskje kommet lenger enn vi primater er moden for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...