Gå til innhold

Sonic på tredemølle


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Egentlig er dette et helt genialt konsept, bortsett fra at dette er som de første arkadespillene som ikke helt hadde funnet formen for suksess. Treningssenter + moderne spill med godt gameplay = $$$$$$$$

 

Mange syns det er gøy å spille og mange føler at de må trene. Noen liker å trene men for mange er det et ork. Kroppsfokuset blir nok ikke borte med det første og friluftsaktiviteter er ikke aktuelt som en daglig aktivitet for mange som bor i store byer. Hvorfor springe som et stakkars marsvin som ikke har muligheten til å velge noe bedre om man kan spille et spennede spill samtidig som man trener? Om bare noen tør satse penger på å utvikle gode spille\treningsmaskiner er nok dette noe som kan ta helt av en gang i den ikke så fjerne framtid. Hadde jeg vært en driftig grunder med mye penger på bok så tror jeg at jeg hadde satset på dette.

 

Det jeg mener er et trenings\spillesenter med mange forskjellige spill hvor forskjellige fysiske aktiviteter som overnevnte tredemølle er integrerte deler av spillene. Disse spillene bør helst ha like avansert og godt gameplay som det du finner på konsoller i dag. Det burde være både en og flerspiller spill man kan velge fra. Den store utfordringen vil være å lage treningsapparater der folk ikke skader seg mens de er oppslukt av spillet. De bør egentlig være ganske så idiotsikre så man ikke risikerer å bli saksøkt. En annen er at når det gjelder trening så er det jo ideelt å variere typen trening, mens et oppslukende spill er noe man gjerne vil holde på med over lengre tid. Man kunne selvsagt lage spillsystemer der man kan eller må fortsette spillet på en annen treningsmaskin, men det krever at man har det samme spillsystemet over hele treningssenteret og det ville jo gi mye større økonomisk risiko for eier av treningssenteret. Et annet alternativ kunne være å lage enklere spill litt som de du hadde i arakadespillenes gullalder som ikke er ment å vare så lenge. Man kunne ha en felles konto for alle spillene der man hadde bakt inn ting som foreksempel achivements, topplister, og fanden selv, rollespillelementer. Når jeg bruker arkadespill som sammenligning så mener jeg ikke at man skulle trenge å pakke på mynter. Siden trening skal være godt for kroppen og ikke gi belastningsskader så måtte det nok være et slags system som begrenser bruken til den enkelte av de forskjellige apparatene.

 

Noen typer spill jeg forestiller meg: FPS lignende Multiplayer (og Singleplayer spill) der man styrer hvor fort man springer med å jogge på en tredemølle. Alt det andre i spillet styrer man enten med en trådløs gamepad eller med hansker med bevegelsesensorer. Multiplayer kunne vært både coop og spiller mot spiller. Tenk så fett det er når man får tak i en powerup gjenstand som gjør at man kan springe dobbelt så fort eller bedre. Det blir litt som når man på Gardemoen går over fra å gå til å gå på den rulletingen som er plassert i avgangshallen.

Treningssykler hadde selvsagt vært en naturlig del av en slik spille\treningshall. De kunne hatt flere programmer man kunne velge fra. Et ganske realistisk sykkelkappløp der den virtuelle sykkelen foreksempel beveger seg i dobbel hastighet av man gir i omdreininger til treningssykkelen kunne sikkert vært ganske populært, særlig om man kunne gjøre ting man ikke pleier å gjøre i virkeligheten, som å kjøre midt i veibanen :) Mer spennende hadde det vært med et Mario Kart lignende spill hvor man hadde forskjellige sprøe powerups og våpen. Fortsatt på sykkel men med mulighet for å gjøre mye som er helt umulig i virkeligheten. En stor fordel med et slikt spill med våpen ville være at det i et kappløp ikke ville være like store fordeler for den som kan trø raskest. Og så måtte man selvsagt ha med "Battle Mode"! Med briller istedet for skjerm, powerups som øker hastigheten på syklingen og mange kreative våpen kunne et slikt spill blitt veldig heftig.

 

"Sykkelhelikopter" kamp tror jeg også kunne vært meget morsomt, men da måtte treningsyklene hatt noe mer input enn pedalene, rattet og et par knapper. Kanskje litt for spesielt for folk flest også.

 

Den store bøygen er selvsagt at noen må tørre å satse penger på et slikt prosjekt. Det ville jo være ganske risikofylt for både de som skulle utvikle spillene, de som skulle bygge maskinene og de som skulle bygge og drive treningssentrene. Med mindre samme investor bekostet alt. Men jeg vil tippe at det store inntjeningspotensiale vil kunne lure fram noen driftige hoder.

Endret av Mithridates VI
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...