Gå til innhold

Ønsker å reinstallere windows


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg ønsker meg en clean installasjon av win 7.

Greia er at jeg nå har en laptop med win 8 installert, med mye crapware, og liker heller ikke win8. Laptoppen min har ikke CD rom og win 8 kom ferdig installert med laptoppen.

 

Jeg har en win 7 oem cd liggende. Jeg har brukt denne på en annen pc tidligere. Jeg ønsker å installere win 7 på laptoppen min. Hvordan går jeg fram? Win 7 er jo på en cd og jeg har ikke noe cd rom. Er det mulig å laste ned win 7 fra et sted og skrive inn produktnøkkelen jeg har på den cden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vell om du har brukt din Windows 7 OEM på en annen PC tidliger, kan du teoretisk sett ikke bruke denne på din nye laptop. Men om du vil gjøre et forsøk, så er nok en ekstern DVD den enkleste løsingen. Disse koster rundt 250 til 350 kroner for DVD og 600-1200 for Blu-Ray. Når det gjelder crapware, så er disse søppelprogrammene enkle å fjerne. Ta en titt på programmet http://pcdecrapifier.com/ og http://www.iobit.com/advanceduninstaller.html

Lenke til kommentar

ok, men jeg har nok endelspyware og virus på pcen min som jeg bare ønsker å bli kvitt for godt, og windows firewallen min har blitt korrupt og har sluttet å virke. Så, kan jeg prøve med win 7 og hvis ikke det virker så kan jeg prøve å reinstallere win8?

 

Du kan jo for eksempel fortsette å bruke Windows 8 med Startisback eller Start8. Hvis du går i "settings" i Windows 8 og så på general mener jeg å huske du kan resette systemet helt uten noe DVD eller noe.

 

Vet du om jeg da får en clean installasjon eller en installasjon med crapware?

Lenke til kommentar

Funksjonen heter spesifikt: "Remove everything and reinstall Windows". "If you want to recycle your PC or start over completely, you can reset it to it's factory settings".

 

Med factory settings er det godt mulig det følger med drittvare fra produsenten, det er jeg ikke helt sikker på. Men det er ihvertfall en mye enklere måte å gjøre det, og det skalder vil ikke å prøve hvis du skal gjøre det uansett?

Lenke til kommentar

Funksjonen heter spesifikt: "Remove everything and reinstall Windows". "If you want to recycle your PC or start over completely, you can reset it to it's factory settings".

 

Med factory settings er det godt mulig det følger med drittvare fra produsenten, det er jeg ikke helt sikker på. Men det er ihvertfall en mye enklere måte å gjøre det, og det skalder vil ikke å prøve hvis du skal gjøre det uansett?

 

 

 

Er det en annen funkjon en "start over completely"? bare lurer. Hvis jeg bare velger å resette windows, uten å fjerne filene, så vil vel virus og spyware fortsatt være der?

Endret av ltdata
Lenke til kommentar

Det er den funksjonen jeg skrev om istad og en som heter "Refresh your PC without affecting your files". Etter hva jeg har lest, fjerner det første funksjonen alle filene og slikt og gjør det som at du skulle reinstallert fra ei ISO fil. oBare at du slipper det å faktisk bruke ei ISO fil :p

Lenke til kommentar

Det er den funksjonen jeg skrev om istad og en som heter "Refresh your PC without affecting your files". Etter hva jeg har lest, fjerner det første funksjonen alle filene og slikt og gjør det som at du skulle reinstallert fra ei ISO fil. oBare at du slipper det å faktisk bruke ei ISO fil :p

 

ok, men hva er ulempene med å "refresh your pc without affecting your files"? vil jeg kunne fjerne virus, spyware og andre problemer ved å velge dette alternativet?

Lenke til kommentar

Når du får den feilmeldingen så er det fordi du har brukt en usb3 port.

Du må bruke en usb2 port. På min Dell xps var det den usb'en som også var esata port.

Er bare å prøve å boote fra de forskjellige usb portene så vil du til slutt

finne en som kun er usb2.

Lenke til kommentar

ProduktID står under pc'en. Hvis du har lastet ned ei iso fil så bør du tar bort ei fil som heter ei.cfg.

Da vil du under installasjonen få spørsmål om hvilken versjon av windows du vil installere.

For at produktId nøkkelen skal bli gyldig må du velge å installere samme versjon av windows du hadde

fra før. f.eks windows home premium som det var i mitt tilfelle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...