Gå til innhold

Haswell kan være for effektiv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

DC-DC omforming er synonymt med at man istedenfor å ha en tung jerntrafo som oppererer på nettfrekvens (50Hz) først likeretter nettstrømmen (Første DC) og så bruker transistorer for å lage høyfrekvent AC som kjøres gjennom en liten trafo (eller spole) laget for høyfrekvens, denne nedtransformerte AC strømmen likrettes så igjen (Andre DC). Forkortet kalles dette for DC-DC.

 

Og NEI DC-DC er ikke synonymt med at strømtrekket ikke trenger ha en minimumsverdi. De fleste DC-DC produkter har nemlig et minimums strømmtrekk.

 

Den enkleste måten å omgå problemet er å ha noe som trekker strøm, for de av oss som har stasjonære PC-er vil en kabinettvifte som står å går være mer enn nok til å holde minstebelastning. Ellers er det ikke verre enn at hovedkortprodusentene kan sette på en motstand som brenner av de 0,05 A som trengs for minstebelastning og så kan bruker skru denne av eller på med en bryter, ettersom om strømforsyningen behøver minstebelastning eller ikke.

 

Ekstra info:

Det finnes minst et 10-talls forskjellige DC-DC topologier (hvordan du bygger dem opp med transistorer osv), og alle har forskjellige egenskaper når det kommer til ting som minste belastningsstrøm, største belastningsstrøm, reguleringsegenskaper, rippelbegrensing, osv osv. Noen produsenter kan faktisk finne på å legge inn en motstand internt i strømforsyningen som sikrer minimumsbelastning, og så selge denne som "no minimum load". Effektivitetsgraden regnes jo ved full effekt uansett, og da har de 0,6 W du brenner vekk på denne måten lite å si.

Endret av Thorsen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er DC-DC virkelig en teknologi?

Det er strengt tatt en samlebetegnelse på ganske mange mer og mindre forskjellige teknologier. Men å si at det er noe spesielt er nå å dra det litt langt. Transistorbaserte DC-DC-omformere er ikke akkurat revolusjonerende teknologi, og brukes overalt i dag.

 

Og de fleste topologiene som er i aktiv bruk i dag burde prestere å holde stabil utgangsspenning ved null last.

Lenke til kommentar

Det er hvilemodus det er snakk om her ikke ordinær drift. Derfor blir det merkelig å snakke om effektiv, i hvilemodus blir ingen ting utført. Det blir litt som å si han er veldig effektiv på å gjøre ingenting ;-)

 

I hvilemodus må man fortsatt holde liv i blant annet minnet, så noe arbeid utføres jo. Dvalemodus/avslått betyr null arbeid.

Lenke til kommentar
DC-DC omforming er synonymt med at man istedenfor å ha en tung jerntrafo som oppererer på nettfrekvens (50Hz) først likeretter nettstrømmen (Første DC) og så bruker transistorer for å lage høyfrekvent AC som kjøres gjennom en liten trafo laget for høyfrekvens, denne nedtransformerte AC strømmen likrettes så igjen (Andre DC). Forkortet kalles dette for DC-DC.
Ikke helt riktig. Flyback-omformere har en høyfrekvenstrafo. Vanlig buck-omformer har bare en induktans. Nå er jeg ikke den mest ivrige leseren av strømforsyningstester, men de fleste jeg har sett ligner på buck-omformere. Ikke noen spesiell grunn til at man skal ha noe annet, heller, siden det ikke er noe behov for heving av spenningsnivået eller for å føre effekt tilbake på nettet.

 

Og NEI DC-DC er ikke synonymt med at strømtrekket ikke trenger ha en minimumsverdi. De fleste DC-DC produkter har nemlig et minimums strømmtrekk.
Tror ikke det er så veldig vanlig nå lenger. Det går helt greit å styre en buck-omformer i diskontinuerlig modus og få stabil utgangsspenning. Det er ikke funksjonalitet som er spesielt kostbart å legge til heller. Omformerstyring i dag gjøres hovedsakelig med programmerbare kontrollere.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke helt riktig. Flyback-omformere har en høyfrekvenstrafo. Vanlig buck-omformer har bare en induktans. Nå er jeg ikke den mest ivrige leseren av strømforsyningstester, men de fleste jeg har sett ligner på buck-omformere. Ikke noen spesiell grunn til at man skal ha noe annet, heller, siden det ikke er noe behov for heving av spenningsnivået eller for å føre effekt tilbake på nettet.

 

Så vidt jeg vet har ALLE strømforsyninger som selges til PC forbruker høyfrekvent trafo (Fullbro, halvbro, flyback, eller liknende topologier), dette for å sikre galvanisk skille og isolasjon mellom nettspenning og utgangsspenninger, men de kan gjerne ha en felles HF trafo og individuelle buck omformere til å lage de forskjellige spenningsnivåene etterpå. Men du har rett i at det ikke gjelder DC-DC generelt, og jeg har oppdatert posten for å ta med dette.

 

 

Jeg skal ikke uttale meg om nyere strømforsyninger, men jeg har flere eldre som trenger minimumsbelastning for å starte. Dette er hva standarden sa i 2008:

 

No-load Situation

No damage or hazardous condition should occur with all the DC output connectors

disconnected from the load. The power supply may latch into the shutdown state.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

DC-DC er DC Transformert ned til en (i dette tilfelle) lavere spenning.

Virker som om flere har misforstått, spørsmålet var om man kan kalle DC-DC-transformering for en teknologi, jeg mener det blir feil ordbruk ettersom det ikke sier noe om hvilken metode man bruker for å gjøre transformasjonen.

Lenke til kommentar

Nå er det vel flere detaljgrader når det kommer til teknologi. Det er en veldig snever definisjon hvis bare de mest detaljerte tilfellene kan klassifiseres som teknologi. Det vil også kreve en del redefinisjon av begreper som er i bruk, eks:

Datateknologi (denne er stor)

Romteknologi

Kommunikasjonsteknologi

 

Men jeg ville heller sett at hardware.no brukte et høyere detaljnivå enn DC-DC, alle forsyninger bruker jo det, det er så og si ingen som bruker lineære forsyninger til en PC.

Lenke til kommentar

Dette er bare bullshit. Alle strømforsyninger bruker DC/DC convertere, disse finnes også over alt i batteridrevne applikasjoner. Det er stort sett kun i hobbysammenheng eller ekstremt billige produkter av spesielt lav kvalitet at dette ikke brukes. HW.no burde holde seg for god til å bli eid av markedsføring på denne måten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...