Gå til innhold

Canon forbedrer 5D Mark III


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skulle vel bare mangle at et så dyrt kamera, som er favorisert av så mange indy filmmakers, kan gi ut rent og ukomprimert HDMI signal.

 

Hadde Canon bare vært litt bedre på oppdateringer, kundeservice og lytte til brukerne sine ville det vært mye greiere å være en Canon bruker. Men godt at det endelig skjedde noe.

Lenke til kommentar

Skulle vel bare mangle at et så dyrt kamera, som er favorisert av så mange indy filmmakers, kan gi ut rent og ukomprimert HDMI signal.

 

Hadde Canon bare vært litt bedre på oppdateringer, kundeservice og lytte til brukerne sine ville det vært mye greiere å være en Canon bruker. Men godt at det endelig skjedde noe.

Er det noen av produsentene som lytter til brukerne sine?
Lenke til kommentar

Ehh ja, Panasonic og Olympus blant annet...

 

Ergo, de litt mindre produsentene som tar kundemassene sine så seriøst som de kan ;)

hmm fint det da. På hvilken måte egentlig? Altså, på hvilken måte har de en dialog med brukerne sine? Proffer som uttaler seg? Menigmann? Sikkert sant, men jeg ser ikke helt hvordan det foregår. Kanskje gjennom "spørreskjema"?
Lenke til kommentar

Jeg kan jo også nevne at Canon faktisk lyttet til brukere når de utviklet 7D, er vel den eneste "seriøse" produsenten som har gjort det.

 

Hånei, ikke på langt nær. De fleste produsenter lytter til brukerne i større eller mindre grad - noe annet ville være dumt av dem. De som etter min erfaring lytter aller mest er Fujifilm.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Treffer/hører jeg ikke om en som har de kameraene og som kan si at "jo de spurte!" så tror jeg nok mest at IceBlitz lever i en "ideell verden" som nok ikke fins andre steder enn i hans hode.

 

Det var en ganske så respektløs måte å kommentere noe på. Men, noe annet ville jeg aldri forventet av deg :)

 

Det at jeg må forklare min påstandi detalj viser hvertfall hvor lite erfaring du har med slikt utstyr og hvor lite du følger med på utviklingen.

 

Av fotograf bloggere (photographyblog, phoblographer etc), filmskapere (eoshd etc), fotonettsteder (dpreview, dxomark) har samtlige skrytt av Panasonic og Olympus's evne til å lytte til kundene. Det som klages på på forumer, og det som ønskes av ny funksjonalitet blir raskt og gjennomført utviklet.

 

Eksempelvis, siden GH2 slo så godt an hos independent filmskapere og mange av disse ønsket mye endringer redesignet Panny hele kameraet og utførte et lass av endringer på GH3. Brukerne fikk absolutt alt de hadde bedt om utenom focus peaking og high speed capabilities. Noe som Panasonic mente de skulle klare å supplere med firmware oppgraderinger etter at kameraet begynner å shippe. Panasonic inviterte til og med eoshd på et møte der han kunne foreslå endringer for GH3 før det skulle lanseres i tilfelle det var noe en filmskaper ønsket som ikke var der fra før.

 

Et annet eksempel er hvor raskt Olympus har hørt på brukere om ting og tang med feks E-M5. De har lansert firmwares på firmwares med nye funksjoner som brukere har bedt om, titt og ofte.

 

Ser man på feks Canon, med de få endringene som ble gjort fra 5D MK2 til 5D MK3 mens prisen ble godt over doblet og med de fortsatt fundamentale feilene som brukere hadde klaget på, spesielt filmskapere, så ser man tydeligvis kontrastene mellom store og små produsenter som jeg tidligere nevnte. Nå kan du godt si at 5D ikke er et kamera for film men foto. Men det skader ikke å gjøre det bedre på video enn 5D2 var. 5D2 som fikk et kraftig spark oppover i salgstallene da det ble kjent hvor godt det var til filming (på den tiden da alt av dslr var dårlig på video) er det faktisk helt utrolig at Canon ikke gav 5D3 ordentlig 1080p oppløsning. Det er 720p oppskalert til 1080p og er ikke i nærheten av ytelsen til feks GH2 som koster 3-4000kr. Det sier litt om hvordan produsentene lytter til sine kunder jo. Sier ikke at Canon ikke lytter til kundene, for det må de for å overleve, men de kunne gjort en langt bedre jobb.

 

Hvis du fortsatt mener jeg lever i min egen lille verden får du bevise dette. Bevise at ingen produsenter lytter til kundene sine og at de som tror dette lever i en boble. For det er det dummeste jeg har sett her på en stund nå.

Endret av IceBlitz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det var en ganske så respektløs måte å kommentere noe på. Men, noe annet ville jeg aldri forventet av deg :)

 

Det at jeg må forklare min påstandi detalj viser hvertfall hvor lite erfaring du har med slikt utstyr og hvor lite du følger med på utviklingen.

 

....

Hvis du fortsatt mener jeg lever i min egen lille verden får du bevise dette. Bevise at ingen produsenter lytter til kundene sine og at de som tror dette lever i en boble. For det er det dummeste jeg har sett her på en stund nå.

Huff.. beklager det. At jeg oppfattes som ufin/respektløs i mine uttalelser, og at jeg ser at "det er forventet oppførsel" fra meg. Skal tenke litt i fremtiden på hvordan man skriver.
Lenke til kommentar

Eller så kan andre tenke seg litt om, når de får slik respons på postene sine ...

 

Tom Simonsen, dette egner seg ikke i denne tråden og var en sleip måte å bruke mot meg på. Jeg responderte på den uendelige og fæle klagingen og kjeftingen Tek alltid får av enkelte forumbrukere her inne. Noe jeg tror flere innser er unødvendig og ødeleggende. Det er en helt annen sak enn hva denne gjaldt og som jeg skrev til pybalto at saken er glemt for min del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe av grunner er sikkert at Canon ikke vil kannibalisere sine mer spesifikke kameraer for video "1Dx og 1Dc".

 

Det kannibaliserte de allerede ved prissettingen av 1D C om man tar vanlige forbrukere med i tankene :)

 

Tror det har lite med kanibalisering å gjøre i det hele tatt. Panasonic lagde et kjempebillig kamera som raskt ble kjent som verdens beste systemkamera og de har da ikke kannibalisert sine litt dyrere dedikerte videokameraer :)

 

Men, hva motivet til Canon er vet jeg ikke. Men tror det har mer med å lytte til forbrukere å gjøre enn kannibalisering.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Det kannibaliserte de allerede ved prissettingen av 1D C om man tar vanlige forbrukere med i tankene :)

 

Tror det har lite med kanibalisering å gjøre i det hele tatt. Panasonic lagde et kjempebillig kamera som raskt ble kjent som verdens beste systemkamera og de har da ikke kannibalisert sine litt dyrere dedikerte videokameraer :)

 

Men, hva motivet til Canon er vet jeg ikke. Men tror det har mer med å lytte til forbrukere å gjøre enn kannibalisering.

 

Det er ikke så enkelt som og lytte til forbrukerne, det at en bedrifter som Panasonic laget et ikke-nøkkel-produkt med gode spesifikasjoner til en rimelig pris er nok eneste mulighet til å få solgt i større kvanta, Canon selger nok 97% mer spesifikke kamera en Panasonic uten å behøve og dytte det fullt av spesifikasjoner samt kunne holde en høy pris, profitt er fortsatt det viktigste i en bedrift.

Tror nok begge bedriftene har gode utviklingsavdelinger som "leser" markedet riktig og vet nøyaktig når de skal lansere et nytt produkt eller en oppdatering, og vi kan synse så mye vi vil uten og vite en døyt om hva som foregår bak lukkede dører i nevnte bedrifter.

 

Kan jo ta meg som en sammenligning, det jeg produserer av båt i løpe av et år produserer en konkurrent i løpe av en time, for og kunne opprettholde en produksjon må jeg være innovativ, lytte til kundene, gi med relativ mye ekstrautstyr og selge produktet billigere, for og tjene penger må jeg selge veldig spesifikt produkt som innehar kvaliteter konkurrentene ikke har.

 

Hvis nevnte konkurrent skal matche mitt tilbud vil han ikke tjene nok penger til og forsvare en så stor produksjonsprosess med hundrevis av millioner i investeringer, men hvis foreksempel et av mine "spesialdesign" får gjennombrudd må nok konkurrenten finne på en tilsvarende løsning og de kan fortsette å holde en høy pris og selge i bøtter og spann siden de er et meget kjent merke og jeg må finne på nye tiltak for å opprettholde salget.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...