Gå til innhold

Fra i dag får du ikke lov til å røre denne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg fatter ikke disse idiotiske reglene. Det burde være generelle regler for alt som tar konsentrasjonen vekk fra veien.

 

Avislesing, sminkepåføring, sex, skifte klær, spising er alle ting som tar vekk oppmerksomheten fra bilkjøringen. Slikt oppfattes vel av folket som greit siden det ikke spesifike regler for hver greie.

 

Her er det noen byrokrater som tydeligvis har for lite fornuftige ting å drive med.

Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke disse idiotiske reglene. Det burde være generelle regler for alt som tar konsentrasjonen vekk fra veien.Avislesing, sminkepåføring, sex, skifte klær, spising er alle ting som tar vekk oppmerksomheten fra bilkjøringen. Slikt oppfattes vel av folket som greit siden det ikke spesifike regler for hver greie.Her er det noen byrokrater som tydeligvis har for lite fornuftige ting å drive med.

 

Veitrafikkloven § 3 stiller et generellt varsomhetskrav til enhver som ferdes på veien. Det meste du nevner der kan straffes med hjemmel i § 3.

 

Grunnen til regulering av mobiltelefon er vel pga. behov for en klar regel på grunn av mengden mobilbruk. Det er jo tross alt ikke like mange som har sex mens de kjører!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Veitrafikkloven §3 stiller et generellt varsomhetskrav til enhver som ferdes på veien. Det meste du nevner der kan straffes med hjemmel i §3.

§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

 

Er "aktpågivende" for vanskelig å forstå for folk ?

 

 

Grunnen til regulering av mobiltelefon er vel pga. behov for en klar regel på grunn av mengden mobilbruk. Det er jo tross alt ikke like mange som har sex mens de kjører!

Problemet er at en slik konkret regel får det til å virke som alle andre ting er helt greit for folk flest, f.eks. sex (mye artigere enn mobilbruk, men jeg stopper først) siden det ikke finnes egne regler for alt mulig.

 

Det jeg imidlertid forstår er at det kan være vanskelig og skjønnsberegne størrelsen på bøter for konsentrasjonsvikt i alle mulige tilfeller. Dette kunne trafikketaten ha løst med å utarbeide en "prisliste", uten noe mer regelrytteri.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Det er helt idiotisk å detaljstyre hva man skal holde på med mens man kjører, da det meste er dekket av det eksisterende lovverket. Du skaper også absurde situasjoner, for eksempel:

Det er lovlig å bruke en dedikert GPS for navigasjon i bil, og gjøre enkle operasjoner som å skru opp/ned lysstyrken eller volumet mens du kjører, mens det er ulovlig å gjøre det samme med mobilen som har GPS og navigasjonsprogramvare.

Et lignende eksempel er at du har lov til å skifte sang, kanal og endre volumet på radio/mediespilleren som er integrert i bilen, men ikke dersom du benytter mobilen til det samme. Benytter du derimot en MP3-spiller eller et nettbrett i stedet er det helt greit.

 

I fremtiden vil du også få flere vanskelige situasjoner, da nettbrett og mobil blir stadig mer like hverandre. Er et nettbrett med SIM-kort en mobil? Er en mobil uten SIM-kort et nettbrett? Det blir bare tåpelig...

Endret av -=PRO=-
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser ufattelig mye "hodeløs kjøring" i Oslo der sjåføren sitter med en telefon opp til øret og skravler i vei. Det burde vært slått mye hardere ned på, spesielt siden de svært ofte bryter en annen trafikkregel samtidig - og gjør seg fortjent til et par forelegg på rappen.

Når det er sagt, så er det skremmende mange i dyre fine biler som jeg ville trodd det var STANDARD med handsfree, hvor man ser vedkommende sitte med telefonen til øret og jabbe i vei. More money than brains?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er "aktpågivende" for vanskelig å forstå for folk ?

 

Det skulle ikke være så vanskelig, nei. Dette er jo faktsik tilstrekkelig hjemmel for alle trafikkbrudd som kan skape fare på noen måte.

 

Problemet er at en slik konkret regel får det til å virke som alle andre ting er helt greit for folk flest, f.eks. sex (mye artigere enn mobilbruk, men jeg stopper først) siden det ikke finnes egne regler for alt mulig.

 

Ja, dette er et eldgammel problem innenfor lovgivning. Skal man ha vide og generelle bestemmelser som rammer alt (mindre tilgjengelig for folk flest). Eller skal man ha veldig spesifikke common law bestemmelser, hvor presedensen kan variere på detaljene (mindre dynamikk, fort litt knotete).

 

Personlig synes jeg egentlig at denne ekstra reguleringen kan være greit, da det bidrar til å sette økt fokus på problemet. Men man kunne nok muligens oppnådd det samme med hyppigere sanksjoner mot overtredere med hjemmel i § 3. Det er jo tross alt bare å øke fokus i en viss periode, slik at informasjonen går "viral".

 

Det jeg imidlertid forstår er at det kan være vanskelig og skjønnsberegne størrelsen på bøter for konsentrasjonsvikt i alle mulige tilfeller. Dette kunne trafikketaten ha løst med å utarbeide en "prisliste", uten noe mer regelrytteri.

 

Ja, om ikke en spesifikk prisliste, så kan det jo være et alternativ å sette en sats for konsentrasjonssvikt uten videre følger, og en for konsentrasjonssvikt med videre følger, som kan kumuleres med andre sanksjoner.

Lenke til kommentar

Eg forstår godt at dei vil legge meir fokus på mobiltelefonbruk, som sannsynlegvis er der dei fleste syndar. Å ete mat i bilen kan vere trafikkfarleg, men det kan ikkje samanliknast med å trykke på ein mobiltelefon.

 

Forskriften har ikkje blitt redigert endå, så det gjenstår å sjå korleis ordlyden blir. Å forby GPS-bruk ville blitt for teit.

 

Edit:

Forskriften skal lyde:

 

§ 1. Definisjoner

I denne forskrift forstås med: a) Mobiltelefon: radioutstyr for kommunikasjon over offentlig nett.

b) Bruk av mobiltelefon: enhver betjening av mobiltelefonens funksjoner.

 

§ 2. Førers bruk av mobiltelefon under kjøring med motorvogn

Fører av en motorvogn må ikke bruke mobiltelefon under kjøring.

Fører kan likevel bruke mobiltelefonen til å starte opp, gjennomføre og avslutte en samtale når mobiltelefonen under kjøringen er håndfri eller er plassert i en holder.

Holderen skal være montert i umiddelbar nærhet av rattet og så nært førers ordinære synsfelt under kjøring som praktisk mulig, med mindre holderen er en integrert del av kjøretøyets orginalinnredning.

Veit ikkje heilt kva eg synest om den der. Det står at det gjeld kvar ein betjening av mobilens funksjonar, som vil inkludere GPS.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Eg forstår godt at dei vil legge meir fokus på mobiltelefonbruk, som sannsynlegvis er der dei fleste syndar. Å ete mat i bilen kan vere trafikkfarleg, men det kan ikkje samanliknast med å trykke på ein mobiltelefon.

Spørs vel hva du spiser. Nå tror vel alle at spising av honnikorn & melk fra dyp tallerken mens en styrer med knærne er greit siden det ikke finnes noen forskrift mot det.

 

Det er problemet med slike forskrifter, det danner et bilde av at andre ting er greit.

 

Jeg er forøvrig også imot fokuset på fartsgrenser. Du skal kjøre slik omstendighetene tillater, en eller annen statisk fartsgrense kan være langt over det fornuftige. All reklamen får det til å virke som alt er greit bare du holder det trafikketaten har satt opp som maks hastighet.

 

Slike idiotiske reklamer og regler som dette fører bare til at folk slutter å bruke hodet.

Forskriften har ikkje blitt redigert endå, så det gjenstår å sjå korleis ordlyden blir. Å forby GPS-bruk ville blitt for teit.

Aæh... det er liksom greit å forårsake kollisjon når en fingrer med GPS'en, mens det er ulovlig å kjøre på noen mens en taster en sms ?

 

Hele forskriften er tullete. Punktum.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Spørs vel hva du spiser. Nå tror vel alle at spising av honnikorn & melk fra dyp tallerken mens en styrer med knærne er greit siden det ikke finnes noen forskrift mot det.

 

Det er problemet med slike forskrifter, det danner et bilde av at andre ting er greit.

Eg trur du undervurderer folk flest. Eg ser ikkje korleis denne forskrifta kan få folk til å tenke på den måten. Fokuset i ein debatt vil ligge på at du ikkje får lov til å bruke mobiltelefonen. Alle burde vite at all aktivitet i bilen som kan føre til farlege situasjonar ikkje er lov. Det er ingen som et honnikorn i bilen medan dei kjører. Det blir fokusert på mobiltelefon fordi det er eit stort problem. Ulykker som følgje av eting i bilen er ikkje like stort, sjølv om det sikkert skjer ulykke på grunn av det og.

 

Aæh... det er liksom greit å forårsake kollisjon når en fingrer med GPS'en, mens det er ulovlig å kjøre på noen mens en taster en sms ?

 

Hele forskriften er tullete. Punktum.

Nei. Dersom trykking på GPS-en kan forårsake ei ulykke så skal du stoppe. Det er nok eit langt mindre problem at sjåførar trykker på ein GPS enn at dei skriv tekstmelding. Mobiltelefonane blir stadig meir avansert og får fleire funksjonar. Difor er sjansen for at folk brukar den i bilen òg større. Det er grenser for kor mykje spanande du kan finne ved å trykke på ein GPS eller bilstereo.

 

Enkelte nyare bilar har fått Facebook og internett integrert i mediesenteret i bilen. Det er sikkert sperre mot å bruke det under kjøring, men det er ei uheldig utvikling at bilen får fleire funksjonar som kan ta vekk merksemda frå vegen og trafikken.

Lenke til kommentar

Hadde jeg trodd det ville resultert i bøter hadde jeg montert lumia 920 på dashbordet hver gang jeg kjørte, på kontinuerlig videoopptak og sendt inn til politiet hver kveld.

 

Er så sykt mange violations fra mobilbruk til blinklys til unødig bruk av lyd- og lyshorn, folk stopper oppå gangfelt i stedet for bak gangfeltene, osv.

 

Og hvis folk bare hadde fulgt reglene som droner hadde trafikken generelt gått sykt smooth =p. Men så lenge bare en liiiiten prosent av bilister ikke kan bruke blinklys må man unngå å anta at feks en bil som ikke blinker ikke blir å svinge. To be on the safe side. Som ødelegger hele greia.

Lenke til kommentar

Huff, må skaffe meg skikkelig holder da.Noen som vet om HTC One X, eller Android generelt, kan konfigureres til å skru på Bluetooth kun så lenge den er i kontakt med en NFC tag? Hadde vært greit å skru på Bluetooth når jeg setter den i holderen i bilen, og skru den av når jeg tar den ut.

 

Denne kan brukes til mye rart, blant annet til ditt bruk:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.sonyericsson.extras.liveware&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwxLDEsImNvbS5zb255ZXJpY3Nzb24uZXh0cmFzLmxpdmV3YXJlIl0.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...