Gå til innhold

Den norske piratloven kan bli vedtatt denne uka


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor stor kjangs er det for at piratloven blir vedtatt?

99%. Den har blitt vedtatt én gang, sjansen for at de samme menneskene kommer til å stemme i mot neste votering er minimal, selv om det vel er en debatt til.

 

Argoniel: Politiet trenger ikke involveres, man kan fint gå til erstatningssøksmål. Loven gjør bevissikring i den anledning enklere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er litt interessant. Er det noen som har finlest loven? Jeg skulle gjerne samlet inn informasjon om alle beboerne i borettslaget jeg bor i, så jeg kan finne ut hvordan jeg best kan skape målrettet reklame mot enkeltleiligheter. Er dette innenfor det jeg kan samle inn info om, og hvis ikke, hvordan må jeg endre fremgangsmåten for å likevel kunne samle?

Endret av Zlatzman
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Hvor stor sjangse er det for at noen faktisk hadde brukt denne loven i virkeligheten? Sånn jeg tenker det vil ikke mannen i gata som laster ned bli sett på. Her er det vel storaktørene?

 

 

Overhodet ikke. Storaktørene har man allerede andre lovhjemler for. Erfaringer fra resten av verden har vist at dette er lovverk for å skremme vanlige folk, ikke storaktørene. De som blir saksøkt er bestemødre og barn.

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Hvor stor sjangse er det for at noen faktisk hadde brukt denne loven i virkeligheten? Sånn jeg tenker det vil ikke mannen i gata som laster ned bli sett på. Her er det vel storaktørene? Politiet har vel ikke resusjer nok heller..

De foreslåtte endringene i åndsverkloven som vil åpne for at private aktører kan samle inn IP-adresser i sin etterforskning

 

Nok sagt

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor stor sjangse er det for at noen faktisk hadde brukt denne loven i virkeligheten? Sånn jeg tenker det vil ikke mannen i gata som laster ned bli sett på. Her er det vel storaktørene? Politiet har vel ikke resusjer nok heller..

 

Feil, det er mannen i gata som skal tas, og de private aktørene skal fungere som politi, så det blir ikke noe problem. Det er ingen tvil overhodet om at dette kommer til å bli gjort i praksis, som allerede gjøres i andre land.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg for piratkopiering, men jeg er fortsatt ikke for en slik lov. Men dersom den kommer, og mannen i gata er i skuddsiktet. Kan ikke bare mannen i gata bruke en tjeneste som gjør at IP'en hans er i indre Bangladesh?

 

Så da blir det evnt som sagt over, bestemødre og unger som ikke kan komme seg unna, som blir saksøkt. Ogg det blir jo bare dumt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

- Privatisering av overvåkning

- Massiv overvåkning av vanlige borgere utenfor mistanke om ulovlig virksomhet

- Privatisering av etterforskning

- Legalisering av tidligere ulovlig innhenting av persondata

- Støtteordninger som gir private interesseaktører statlig støtte til å gjøre tidligere ulovlig virksomhet

 

Bare for å nevne noe. Dette innenfor én Stortingsperiode, og denne type lobbyvirksomhet har jeg sett gi resultater hele veien fra jeg ble oppmerksom på problemstillingen ved Giske/Ipod-loven rundt årtusenskiftet. Det er massive endringer vi står ovenfor på en tjueårs periode, og det er først og fremst styrt av nye muligheter til å overvåke, og lover som må fjernes for å tillate slik overvåkning.

 

Prinsippene faller som døde fluer i vårt moderne lobbykrati.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Skeptisk. Jeg er ingen fan av pirater, og ser overhodet ingen problemer med å sperre eller stenge TPB og lignende sider som har som mål å (indirekte) spre piratkopiert materiale, men alt som har med overvåking å gjøre er jeg veldig imot. Det går an å gjøre det vanskeligere for piratene og samtidig beholde personvernet i samme grad som nå.

Endret av Dellers
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...