Gå til innhold

? Windows 8 har kommet for å bli


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes det kommenteres selvfølgeligheter her jeg da.

W8 er kommet for å bli - det jeg savner er mer frihet til å velge så man kan tilpasse det til sitt bruksmønster på sin maskin.

Manglende evnet til tilpassing til maskinvare er et problem også. Skulle gjerne installert den på en noen år gammel Laptop, men 1200x800 er under kravet, ellers er den jo ok.

Lenke til kommentar

Selvsagt har det nye grensesnittet kommer for å bli! Er best for alle om det er samme grensesnitt på PC, mobil, tablet og xbox.

 

Alternativet er Apple, men selv der ser det ut til at grensesnittene smelter sammen til en uniform touch-løsning. Ubuntu er allerede "touchifisert" :)

 

ChromeOS kanskje? Men jeg tipper det smelter sammen med Android, eller dør.

Lenke til kommentar

Nei, nei, nei. Windows 8 er som Windows 95, 98, ME, 2000, XP, Vista og 7. Windows 8 er kommet for å være en kort eller litt lengre periode.... 100% sikkert ikke for å bli !

 

Vil tippe at når det blir sagt "Windows 8 er kommet for å bli" så så retter han blikket mot grensesnittet som W8 har

Lenke til kommentar

Noe annet ville vell vært en megaflause? Men at det kommer til å bli gjort store overhalinger av "Modern UI" biten og at de kanskje vurderer å gjøre noe med hele Windows RT satsingen skal vi nok ikke se bort ifra.

 

Tanken bak det å ha et lett gjenkjennelig brukergrensesnitt på tvers av enheter og plattformer er ikke noe nytt fenomen, og ei heller ikke noen halvdårlig idé i utgangspunktet. Problemet med Modern UI foreløpig er gjennomføringen, som er langt under middels og det faktum at Microsoft ser ut til å kanskje han snudd totalt om på flisa når det gjelder desktop og mobil UI, før hadde vi Windows Mobile så var veldig kronglete fordi de nærmest implementerte Windows desktop UI på en liten mobilskjerm, nå har vi plutselig andre veien hvor de på død og liv skal gi deg den mobile og touchinspirerte grensesnittet på desktop systemer.

 

 

Akkurat for øyeblikket er det alt, alt for dårlig med tilpasningsmuligheter for sluttbruker, og når standardoppsette er såpass halvveis for eventuelle brukere uten touchskjerm, og spesielt da for brukere med store skjermen som ikke vil ha en startmeny som strekker seg utover hele skjermen så burde det hvertfall vært noen muligheter for å endre litt på hvordan ting fungerer.

 

Dette kombinert med at "Modern UI" integrerer ytterst dårlig med "desktop" biten av samme operativsystemet får det hele til å føle ut som et pre-BETA produkt som aldri burde vært i noen endelig versjon før de faktisk hadde fått på plass helt elementer integrasjon i eget system. Nå føles det litt som å kjøre to separate systemer i samme operativsystemet, to systemer som ikke egentlig har lyst til å snakke med hverandre, det blir noe ulogisk og kronglete.

 

 

Også kan man spørre seg hva tanken bak Windows RT faktisk er, per dags dato så må jo en utvikler utvikle til tre separate plattformer:

 

- Windows RT (Modern UI / Nettbrett)

- Windows 8 (Desktop)

- Windows Phone 8 (Mobil)

 

Var ikke litt av tanken bak det å få liv i utviklingen av tredjepartsapplikasjoner til hele sulamitten? Greit å ha et lett gjenkjennelig brukergrensesnitt, men hva med å gjøre sånn at utviklere faktisk kunne ha utviklet samme applikasjon til mobil og nettbrett? Nå ender man opp med å ha Modern UI på desktop og bærbare, hvor 90% av applikasjonene er designet med tanke på nettbrett og er bleke og utrolig begrensede varianter av sine desktop alternativer, som 99% av oss vil kjøre om man først har Windows 8 uansett. Samtidig så må det utvikles en egen versjon til Windows Phone 8 itillegg til dette.

 

 

Må da gi mye mer mening å gjøre sånn at Windows Phone 8, som de sikkert bare kunne kalt Windows RT om de ønsker det hadde dekket både mobil og nettbrett. Skjønner meg ikke helt på satsingen til Microsoft her, og tror de virkelig brukere blir overbevist når de som investerte i Windows Phone 7 plutselig ser Windows Phone 8 kommer like etterpå og bryter med all tilbakekompatibilitet og gjør sånn at systemet ditt ikke lenger vi ha støtte for nye applikasjoner, samtidig som de lager en helt separat greie for nettbrett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det kommenteres selvfølgeligheter her jeg da.W8 er kommet for å bli - det jeg savner er mer frihet til å velge så man kan tilpasse det til sitt bruksmønster på sin maskin.Manglende evnet til tilpassing til maskinvare er et problem også. Skulle gjerne installert den på en noen år gammel Laptop, men 1200x800 er under kravet, ellers er den jo ok.

 

1200x800 fungerer fint. Har det på en W8 maskin selv. Du mister bare den funksjonen hvor du kan ha 2 apps på samme skjerm, ikke en big deal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For hybrid PC'er passer win8 bra, da kan man være i desktop mode når maskinen står i tastaturdokken og man ønsker å jobbe med regneark, word dokumenter, bildebehandling, videoredigering etc, mens man bruker touch interfacet når man bruker PC'n som et nettbrett. Det er kanskje hybrid PC'er som er fremtiden, hvem vet.

 

Jeg har selv akkurat installert Win8 på min "gamle" stasjonære PC og bruker maskinen kun i desktop modus

Lenke til kommentar

Dette har ingenting med nostalgi og konservatisme å gjøre. Ikke pokker om jeg sitter og jobber foran PC-en i time etter time med armene strukket rett ut foran meg for å klå på skjermen. Da er jeg sykemeldt før en uke har gått. Det finnes ikke et Microsoft som kan tvinge meg til det, og det fantastiske Metro-grensesnittet er rett og slett klønete å bruke uten berøringsskjerm. De digre, barnslige flisene er skapt nettopp for å berøres og tar opp hele skjermen og ønsker å dominere maskinen og brukeropplevelsen, men jeg vil bare ha jobben gjort raskt og enkelt uten unødvendige gimmicker.

 

Derfor bruker jeg Start8. Det har null med nostalgi å gjøre. Du finner ikke en mindre nostalgisk person enn meg. Metro er bra for dem som bare skal sjekke Facebook og lese avisen på et nettbrett, men verden er større enn som så. Hva i helvete skal jeg med fullskjermapper på en 27-tommers jobbskjerm? Helt ufattelig at folk mener jeg bare må tilpasse meg det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Nei, nei, nei. Windows 8 er som Windows 95, 98, ME, 2000, XP, Vista og 7. Windows 8 er kommet for å være en kort eller litt lengre periode.... 100% sikkert ikke for å bli !
Vil tippe at når det blir sagt "Windows 8 er kommet for å bli" så så retter han blikket mot grensesnittet som W8 har

 

Da kalles det tiles som er hva grensesnittet til windows 8 heter.

Lenke til kommentar
Også kan man spørre seg hva tanken bak Windows RT faktisk er, per dags dato så må jo en utvikler utvikle til tre separate plattformer:- Windows RT (Modern UI / Nettbrett)- Windows 8 (Desktop)- Windows Phone 8 (Mobil)Var ikke litt av tanken bak det å få liv i utviklingen av tredjepartsapplikasjoner til hele sulamitten?

 

WinRT (ikke Windows RT) er rammeverket som brukes for å skrive applikasjoner på tvers av Windows-versjonene. Hvis appen er skrevet i C#/VB.NET kan den også brukes i Windows Phone RT uten porting. Man har også muligheten til å bruke C++/CX og DirectX i Phone RT.

 

HTML5/JavaScript er ikke støttet enda, slik det er i Windows 8 /Windows RT.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...