Gå til innhold

Hvor stor er en harddisk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som nevnt i artikkelen;

 

"Microsoft, Linux, RAM-produsenter og CD-produsenter mener at dette er 1024 byte, fordi 2^10 = 1024. Harddiskprodusenter synes derimot det er langt mer korrekt å si at en kilobyte er 1000 byte, fordi kilo betyr tusen. Begge har derfor for så vidt rett."

 

Begge har på en måte rett... Hmmm...

Lenke til kommentar
Akkurat d der er jeg oxo drit lei av, synes at produsentene burde fixe d der på nye modeller, slik at vi får d vi betaler for ffs!

 

Hvorfor gir alle (nesten alle, i hvert fall) skylda til harddiskprodusentene? Når de sier at en harddisk er 120GB, så har jeg fremdeles tilgode å se en slik disk som ikke er over 120.000.000.000 bytes. Vanligvis får du til og med masse ekstra plass gratis. Min 120GB disk er faktisk 122.935.001.088 bytes. Altså fikk jeg nesten 3GB gratis :)

Det at Microsoft skriver at den kun er 114GB, det er en feil hos Microsoft. Det burde, som flere har sagt før meg, stå at den er 114GiB.

Det burde være hevet over enhver tvil at giga faktisk betyr milliard, mega betyr million og kilo betyr tusen.

Lenke til kommentar
Akkurat dette har irritert meg ganske mye også..... Særlig når diskene blir veldig store utgjør det faktisk en forholdsvis stor forskjell.

 

Helt enig !!!

 

Har en Maxtor 300 GB disk som i det totale bare utgjør 279 GB. Det er faktisk 21 GB mindre enn de annonserer med

 

-z00l-

Lenke til kommentar
Akkurat dette har irritert meg ganske mye også..... Særlig når diskene blir veldig store utgjør det faktisk en forholdsvis stor forskjell.

 

Helt enig !!!

 

Har en Maxtor 300 GB disk som i det totale bare utgjør 279 GB. Det er faktisk 21 GB mindre enn de annonserer med

 

-z00l-

 

Feil. Du har en disk som er 300GB, som utgjør 279GiB. Altså ikke mindre enn Maxtor annonserer med.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt vitsen med å klage over dette.

 

Det er snart 10 år siden jeg ble klar over problemet, men det har aldri plaget meg. Om det er så at Windows sier at 120GB-disken kun er 114 GB, så veit du jo uansett at den har plass til 120 milliarder Bytes. Det kan hende du må bruke hodet littegrann mer for å finne ut om du har akkurat plass til alle filmene dine på den nye disken, men det er langt mindre plagsomt enn en del andre ting i dataverdenen.

 

Det med cluster-størrelser har i grunnen vært et langt større problem. Med dagens enorme disker har det så lite å si om det går litt plass bort, men da en 120 MB disk var det eneste vi hadde, var det vondt å se at enhver liten fil på 0,5 kB uansett tok opp minst 4 kB. Men det var altså før ... for lenge siden ...

Lenke til kommentar

Hardisk produsentene er ikke helt enig med seg selv.

Har selv 2 SCSI harddisker som er oppgitt som 9.1 og 18.2GB! Og de gir meg akkurat den kapasiteten de er oppgitt til.

Hadde de samme harddiskene hatt IDE grensesnitt hadde de garantert vært oppgitt til 10 og 20GB. Dette er vel rett og slett et salgstriks!

 

Nå må produsentene bestemme seg! :evil:

Lenke til kommentar

It is also worth pointing out that for measuring memory sizes, in common industry practice, the units have a slight different meanings. There Kilo means 1^10 (1024) rather than 10^3 (1000) because memories are always a power of two. Thus a 1-KB memory contains 1024 byte, not 1000 bytes. Simalary, a 1-MB memory contains 2^20 (1048576). bytes and a 1-GB memory contains 2^30 (1073741824) bytes. However, a 1-kbps communication line transmit 1000 bits per second and a 10-Mbps LAN runs 10000000 bits/sec because these speeds are not powers of two. Unfortunately, many people tend to mix up these two systems, especially for disk sizes.

 

Dette er ordrett (sikkert et par skrivefeil, gikk litt fort) av Andrew S. Tanenbaum sin bok "Modern Operating Systems". Tanenbaum er sikkert kjent for mange av dere som mannen bak Mimix, som var Linux sin "forgjenger". Gutten er vel også professer i datateknikk eller noe slik i Nederland og forfatter av en mengde databøker.

Lenke til kommentar

It is also worth pointing out that for measuring memory sizes, in common industry practice, the units have a slight different meanings. There Kilo means 1^10 (1024) rather than 10^3 (1000) because memories are always a power of two. Thus a 1-KB memory contains 1024 byte, not 1000 bytes. Simalary, a 1-MB memory contains 2^20 (1048576). bytes and a 1-GB memory contains 2^30 (1073741824) bytes. However, a 1-kbps communication line transmit 1000 bits per second and a 10-Mbps LAN runs 10000000 bits/sec because these speeds are not powers of two. Unfortunately, many people tend to mix up these two systems, especially for disk sizes.

 

Dette er ordrett (sikkert et par skrivefeil, gikk litt fort) av Andrew S. Tanenbaum sin bok "Modern Operating Systems". Tanenbaum er sikkert kjent for mange av dere som mannen bak Mimix, som var Linux sin "forgjenger". Gutten er vel også professer i datateknikk eller noe slik i Nederland og forfatter av en mengde databøker.

 

At de som lager operativsystem og minne på død og liv skal gjøre det annerledes en hele resten av verdens industri, og fysikken, synes jeg ikke hardiskprodusentene skal saksøkes for, kilo er eksakt lik 1000, slik er det bare.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...