Gå til innhold

Windows er best på Mac


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan også ha noe med at du får en BLOATFRI Windows. Som igjen peker til det -CerN sier. Mannen i gata installerer ikke Windows på nytt på en ny pc, ei heller windows på en mac.

 

Men er det noe Apple kan, så er det Hardware. Jeg er ikke noen fan av OS'ene deres, men de nyeste Macbook Pro er til å sikle etter med den oppløsningen, og generelt kvalitet igjennom hele maskinen. Om vi ser bort ifra at det gjerne koster mer, så er nok Macbook Pro's noe av det beste valget en kan ta når det gjelder bærbar pc idag.

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Typiske business modeller ?

Aspire og Vostro er vel konsumer ? Så da er det bare 1 modell i topp5 som er business og det er XPS, og jeg vet ikke om mange businesser som bruker Dell XPS maskiner.

 

Når det er sagt, så vet jeg ikke om mange businesser som bruker Soluto heller :)

Om jeg husker riktig, så installerte jeg programmet for en god stund siden for å teste... testet.... og konkluderte med: "ellers takk..."

 

5 stk Dell modeller, og 2 stk Acer Aspire modeller. Personlig så må jeg bare si at jeg har mine tvil på om denne listen representerer de mest stabile maskinene på markedet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan regner Soluto ut sin "Score", egentlig ?

"Boot time" og "Background processes" er i seg selv ikke så viktige for meg - ref. detaljinfo herfra: https://www.soluto.com/reports - men "Crashes/wk", "Hangs/wk" og "BSoDs/wk" er det i mye større grad. (Om det tar 4s lenger å boote, så mister jeg i hvert fall ikke data.)

 

Tallene for nummer 1 og nummer 2 på listen er:

MacBook Pro 13" : 0.88 , 1.06 , 0.01

Aspire E1-571 : 0.74 , 0.4 , 0.06

 

Mac'en opplever altså 1,95 "hendelser/uke", mens tallet for Acer'n er 1,20.

En annen vekting av datene ville ha gitt en helt annen liste enn den Soluto har kommet fram til. Det er nesten så en kan spørre seg om listen er verdt noe som helst.

 

(Jeg har selv ikke opplevd noen slike "crashes" med Win7 på MacBook Air, bare så det er nevnt.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan regner Soluto ut sin "Score", egentlig ?"Boot time" og "Background processes" er i seg selv ikke så viktige for meg - ref. detaljinfo herfra: https://www.soluto.com/reports - men "Crashes/wk", "Hangs/wk" og "BSoDs/wk" er det i mye større grad. (Om det tar 4s lenger å boote, så mister jeg i hvert fall ikke data.)Tallene for nummer 1 og nummer 2 på listen er:MacBook Pro 13" : 0.88 , 1.06 , 0.01Aspire E1-571 : 0.74 , 0.4 , 0.06Mac'en opplever altså 1,95 "hendelser/uke", mens tallet for Acer'n er 1,20.En annen vekting av datene ville ha gitt en helt annen liste enn den Soluto har kommet fram til. Det er nesten så en kan spørre seg om listen er verdt noe som helst.(Jeg har selv ikke opplevd noen slike "crashes" med Win7 på MacBook Air, bare så det er nevnt.)

 

Du er nok en litt bedre journalist enn Vegar Jansen. HW laget en tabloidoverskrift som er feil for å lage trafikk på siden. Fint for annonsører, trist for vi som kommer hit for å lese om IT nyheter på norsk. HW forlanger tydeligvis ikke at skribentene faktasjekker i det hele tatt. Kudos nebrewfoz

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, i denne saken kan de jo (med rette) hevde at overskriften er helt i tråd med Soluto's "Best Performing Windows Laptops"-liste ...

 

Det er sant. I så fall er det kun re-post av innhold laget av Soluto og totalt fravær av egen journalistikk. Jeg skrudde på ad-block på hw igjen etter denne, men artikkelen forsvant likevel ikke :hmm:

Endret av Kjellvez
Lenke til kommentar

Hvor lang er en strikk?

Installasjon av Windows på en Mac er svært forutsigbart. Apple har stålkontroll på alle komponenter, og hvordan disse fungerer. Det er velprøvde maskiner.

De øvrige produsenter tilnærmet samme teknologi, men "shopper" mer mellom forskjellige underleverandører . En spesifikk modell fra HP, Lenova eller Dell kan godt endre hardwareinnhold etter som tiden går. Noen ganger helt marginalt, men det skjer.

Går man å sjekker ut f.eks. Lenovo Thinkpad T430s, så får man trolig opp minst 5-6 modeller, derunder får man opp flere titalls undergrupper. Hva som ligger av variasjon her skal jeg ikke ramse opp. Den det er forskjeller. En T430s er ikke lik en annen T430s. Denne variasjon skaper den ustabilitet og den uønskede variasjon som skaper uforutsigbare situasjoner.

Dette ser jeg daglig i mitt virke.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke "bloatware" er det største problemet på en bedriftspc, men derimot finnes det rimelig mengder med elendig "kompilerte" Windows images rundt om kring som brukes av it teknikere som synes jobben med å lage ett ordentlig image er ett ork ... og som synes jevnlig oppdateringer av installasjons imager av både OS og programvare også er ett ork, og tar det heller "etter at maskinene er satt opp" ...

En annen faktor er også hvor lang tid det tar med testing av patcher mm. hos en del store bedrifter ... alt må gjennomtestes 3-4 ganger før man kan dytte ut nye oppdateringer ... og når da installasjonsimagene er av dårlig kvalitet så sier det seg selv at maskiner blir ustabile ... kombiner dette med kontorister eller ingeniører/tegnere/mekanikere/teknikere som har sin fagkunnskap på alt annet enn bruk av PC ... så har man nok en god forklaring på mye av dette ...

 

 

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke "bloatware" er det største problemet på en bedriftspc, men derimot finnes det rimelig mengder med elendig "kompilerte" Windows images rundt om kring som brukes av it teknikere som synes jobben med å lage ett ordentlig image er ett ork ... og som synes jevnlig oppdateringer av installasjons imager av både OS og programvare også er ett ork, og tar det heller "etter at maskinene er satt opp" ...En annen faktor er også hvor lang tid det tar med testing av patcher mm. hos en del store bedrifter ... alt må gjennomtestes 3-4 ganger før man kan dytte ut nye oppdateringer ... og når da installasjonsimagene er av dårlig kvalitet så sier det seg selv at maskiner blir ustabile ... kombiner dette med kontorister eller ingeniører/tegnere/mekanikere/teknikere som har sin fagkunnskap på alt annet enn bruk av PC ... så har man nok en god forklaring på mye av dette ...

 

edit: - og som b115242 skriver, det finnes i tillegg ett utall av variasjoner på de fleste PC'er, der chipset er oppdatert og krever forskjellige drivere (dette sammenen med det jeg skrev over lager enda en faktor til (u)frivillig ustabilitet i bedrifter).

Lenke til kommentar

Da burde det logiske være at osx er best på en billig bærbar :)

 

Nei, for hovedstyrken til OS X er at den er skreddersydd for et relativt snevert utvalg av hardware. Noe som gjør at man kan optimalisere og teste skikkelig for eksisterende hardware kombinasjoner. Støtte for eldre hardware blir fjernet fra OS X etterhvert. På den måten har man en minimalistisk kodebase for OS som kontinuerlig oppdateres. Man slipper også diverse crappy drivere fra mindre kunnskapsrike leverandører av hardware.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...