Gå til innhold

Ny utgave av Ubuntu lanseres i kveld


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ein viktig ting å nevne er at Ubuntu endrar på support tida til "non-LTS" (LTS = Long time support) versjonar, frå og med 13.04 vil dei halvere support tida frå 18 til 9månadar support...

Og at wubi installeren vert droppa pga. inkompatibilitet til Windows 8. og dårleg generell support og utvikling.

Endret av WhatWorld
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kunne tenkt meg å prøve dette, vil jeg påløpe noen risiko ved å legge opp dual booting med Windows-laptopen min?

Nei, når du startar innstallasjonen, så får du opp alternativ om du vil installere Ubuntu ved siden av windows, og den vil då ikkje overskrive filer som allerede er på disken, og lagar til partisjonar automatisk. Ellers har du alternativ til å bruke avansert installasjon til å lage til og partisjonere partisjonar for Ubuntu manuellt om ein ynskjer det. :)

For å summere opp, så lenge du ikkje installerer ubuntu på samme partisjon som windows, så skal det ikkje væra noko risiko å ha dual boot.

Lenke til kommentar

Er det noen ulemper med å bruke Linux? Kan man fortsatt dele data med kona som bruker Windows (hjemmenettverk)? Får man fortsatt tilgeng til nettverksharddisk, blue-ray-spiller (eller mediesenter for de som har det)? Jeg kjenner at jeg ikke tør å forlate Windows sjøl om jeg elsker konseptet omkring åpen kilde.

Lenke til kommentar

Ikke hatt annet enn problemer med 12.10, håper de forsvinner.

 

Samme her. Får ikke låst opp PC-en etter å ha låst det mange ganger. Ved flere anledninger har mus eller tastatur sluttet å fungere. Kunne ikke trykke på noe med musa, som gjorde at jeg måtte restarte hele skiten. Kunne på et tidspunkt heller ikke skrive noe, det eneste som funket var "Win"-knappen.

 

Det er også en bug i 3.5 kernelen som jeg er påvirket av.

Lenke til kommentar

Er det noen ulemper med å bruke Linux? Kan man fortsatt dele data med kona som bruker Windows (hjemmenettverk)? Får man fortsatt tilgeng til nettverksharddisk, blue-ray-spiller (eller mediesenter for de som har det)? Jeg kjenner at jeg ikke tør å forlate Windows sjøl om jeg elsker konseptet omkring åpen kilde.

 

Ulempen er først og fremst at du ikke kan kjøre Windows programmer eller spill. En kan likevel kjøre en del under Wine, men da mest brukerprogrammer som ikke er for spesielle.

Du kan like enkelt dele filer til Windows maskiner (med Samba) og du får tilgang til alle enheter i nettverket ditt også.

 

Uansett kan du laste ned Ubuntu, brenne og kjøre fra DVD og teste det uten å installere noe på PCen din, eller du kan laste ned dette programmet http://www.pendrivel...-easy-as-1-2-3/ og lage deg en bootbar minnepenn.

Endret av morten_b
Lenke til kommentar

Kunne tenkt meg å prøve dette, vil jeg påløpe noen risiko ved å legge opp dual booting med Windows-laptopen min?

 

Vis du ikke vil instalere på disken som du har windows på er det fult mulig og instalere på et sd kort. de fleste laptopper har leser for sd kort. Under instalasjonen velger du å instalere på dette. Du bør bruke et raskt klasse 10 kort. oppstart og lasting av store programmer tar litt lenger tid. ellers funker det helt greit. for uttesting av linux er det helt greit. Fordelen her er at du kan ta kortet ut av maskinen å bruke det i en annen maskin hvis ønskelig.

Lenke til kommentar
Ikke hatt annet enn problemer med 12.10, håper de forsvinner.
Samme her. Får ikke låst opp PC-en etter å ha låst det mange ganger. Ved flere anledninger har mus eller tastatur sluttet å fungere. Kunne ikke trykke på noe med musa, som gjorde at jeg måtte restarte hele skiten. Kunne på et tidspunkt heller ikke skrive noe, det eneste som funket var "Win"-knappen.Det er også en bug i 3.5 kernelen som jeg er påvirket av.

 

Da skal det bli bedre med oppgradering til 13.04 som bruker kernel 3.8 :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...