Gå til innhold

Netflix vil endre opphavsbransjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet med torrenter er at 99.9% av det som er verdt å se på er opphavsberettiget. Du må også laste det ned og ha det på eget system før du kan se. Det er ganske kjipt å måtte laste over ting på f.eks pad også. Netflix og andre streaming tjenester tilbyr bedre fleksibilitet og andre muligheter. De gjør også at du ender opp med å se ting du ikke ellers ville ta bryet med å laste ned.

 

Hovedproblemet med dagens system er at streaming står bakerst i køen for TV-rettigheter og må forhandle med så mange forskjellige parter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Finnes det noe praktisk offline-alternativ for Android?

Jeg pleide å flytte filer fra pc til tlf for å se på serier på bussen/toget.

 

Men så fant jeg µTorrent® Beta, med mulighet for RSS.

Veldig lettvint å bare klikke det ned på wi-fien hjemme om morran for å ha på toget/bussen til eller fra jobb. Kan ta det over 3G og for den del, om det ikke er mer enn noen hundre MB.

 

Noen bugs er det imidlertid (det er en Beta): RSS-feed jeg la inn oppdaterte ikke seg selv, måtte "legge den inn på nytt" for at den skulle oppdateres. Slet og med at etter hvert ville ikke filene lastes ned, de bare stod der.

Men når denne appen blir fiksa, er den gull.

 

Bruker aTorrent midlertidig i stedet nå.

Endret av Finholt
Lenke til kommentar

Samme utvalg i alle land= Torrent.

Bra kvalitet=Torrent.

"Offline modus"=Torrent.

Egen profil til hele familien kan man også ha på torrent.

Filmer/serier kommer likt i alle land=Torrent.

Billigere/Gratis=Torrent.

Lovlig? Mange tilfeller JA, feks NRK legger ut torrents.

 

Jeg tror jeg fortsetter med torrent :)

NRKs torrents er vel antaglig bare lovlig å benytte seg av for norkse statsborgere.

Lenke til kommentar
Samme utvalg i alle land= Torrent.Bra kvalitet=Torrent."Offline modus"=Torrent.Egen profil til hele familien kan man også ha på torrent.Filmer/serier kommer likt i alle land=Torrent.Billigere/Gratis=Torrent.Lovlig? Mange tilfeller JA, feks NRK legger ut torrents.Jeg tror jeg fortsetter med torrent :)
NRKs torrents er vel antaglig bare lovlig å benytte seg av for norkse statsborgere.

 

Korrekt, og de legger bare ut det som ikke har musikkspor i seg som de ikke har rettigheter på. Så det blir veldig lite på den fronten...

Lenke til kommentar

Torrents diskusjonen blir vel litt feil uansett.

I Norge har man "lov" å laste ned, men ikke å dele. (var i alle fall slik når jeg sjekket sist).

Og siden du (stort sett) automagisk deler når du laster ned en torrent, gjør du noe fyfy.

 

Jeg har mye blu-ray men må innrømme at jeg laster ofte ned ting som jeg enten har kjøpt eller skal kjøpe.

1) Fordi jeg vil ha det i et fysisk format.

2) Mindre pes å laste ned en serie, en å bruke en evighet på å rippe den.

 

Er forøvrig Netflix bruker, og selv om jeg kan regnes som "støttebruker" bruker jeg det av og til mye :)

Lenke til kommentar

Mener jeg så en off-line funksjon i Viaplay, og regner med at på et eller annet tidspunkt kan man se Netflix (i HD) på flyet også.

 

Jeg ser på Netflix som et godt produkt som selvfølgelig kan bli bedre. Det sagt er minstens titting på "slitsomme" tegnefiler/serier og dertil forslag til flere slike, og mangelen på "dette skal jeg se, senere", det eneste jeg savner.

 

Ja, det er filmer som mangler - men det er så utrolig mye annet jeg vil se at det er ikke et stort problem. Jeg er litt ferdig med å være "early adopter" - altså jeg begynner å bli (for) voksen. 8o)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Torrent
Stort sett einig, men det skal og seiast at Netflix er det einaste som har fått meg til å ikkje laste ned filmar ulovleg på ein stund :)

 

Samme her, laster som oftest bare ned dersom filmen ikke er tilgjennelig på Netflix, noe som er et stort problem for meg, da jeg ikke gidder å vente på at det skal komme ut. Men film bransjen får pengene mine gjennom Netflix, så teoretisk sett er det jo ikke ulovlig..

Lenke til kommentar

Er jo greit at bransjen selv også skjønner problemene. Er på tide at Internett blir regulert som et marked, og ikke mange separate avhengig av hvor tilkoblingen kommer fra. Det vil jo selvsagt føre til at ting som er rimelig for nordmenn blir veldig dyrt for mennesker i land med mye lavere inntekt, men da får man heller markedsføre tjenester direkte til disse markedene.

 

Vi ser dessverre om igjen og om igjen at medieindustrien deler opp verden mellom seg og hva dette fører til i form av forskjeller i tilbud i ulike regioner. Internett knytter mennesker sammen på en måte som før var utenkelig, men ingenting har forandret seg når det gjelder hvordan distribusjonsrett kontrolleres. Selvsagt piratkopieres det når en filmutgivelse kommer en til to måned senere i Norge, selvsagt jukser folk seg til å streame "Amerikansk" Netflix når utvalget der er mye større enn i Norge, selvsagt jukser folk seg til å bruke en Amerikansk iTunes konto når de der kan kjøpe filmer og TV-serier som ikke er tilgjengelig i den norske versjonen. Når TV-serier kommer på norsk TV først etter at sesongen er ferdigstillt i USA så er det klart at de som ønsker å følge med piratkopierer.

 

Enten må norske distributører skjerpe seg og begynne å tilby nordmenn det vi ønsker, eller så må de bare finne seg i at nordmenn konsumerer innhold fra andre distributører vha. juksing, eller piratkopierer det. Dette gjelder selvsagt ikke bare norske distributører, men det er jo her vi kjenner trykket i Norge.

Lenke til kommentar

Jeg pleide å flytte filer fra pc til tlf for å se på serier på bussen/toget.

 

Men så fant jeg µTorrent® Beta, med mulighet for RSS.

Veldig lettvint å bare klikke det ned på wi-fien hjemme om morran for å ha på toget/bussen til eller fra jobb. Kan ta det over 3G og for den del, om det ikke er mer enn noen hundre MB.

 

Noen bugs er det imidlertid (det er en Beta): RSS-feed jeg la inn oppdaterte ikke seg selv, måtte "legge den inn på nytt" for at den skulle oppdateres. Slet og med at etter hvert ville ikke filene lastes ned, de bare stod der.

Men når denne appen blir fiksa, er den gull.

 

Bruker aTorrent midlertidig i stedet nå.

 

Aye, men dette er jo enten ulovlig eller tungvindt. Jeg tenkte mer i retning lovlig betaltjeneste. Netflix er ikke offline, og Google selger ikke filmer i Norge. iTunes er åpenbart ikke et alternativ. Amazon er vel heller ikke aktive her i landet ennå.

Lenke til kommentar

Men det er en ting jeg stusser på.

 

Den norske filmen "Hodejegerne" med Aksel Hennie i hovedrollen finnes ikke på den norske Netflix, men den er ute på den amerikanske Netflix, der heter den "Headhunters". Hva er grunnen til det mon tro ?

 

Det er jo akkurat det artikkelen handler om. Filmene kontrolleres av forskjellige distribusjonsnettverk, og for å kunne tilby en gitt film i et gitt område må man snakke med det relevante selskapet. Enkelte ganger vinner man ikke frem, av ulike årsaker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...