Gå til innhold

NV40 settes sammen med GDDR2?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er litt morsomt at det fremdeles er minnebåndbredde som er den største flaskehalsen, ettersom denne ble over doblet fra tidligere modeller når 9700pro og fx5900u kom.

 

Hvis NVidia sine planer er GDDR2, hva er da ATi sine planer? Kan ikke huske å ha hørt noe annet enn at de ihvertfall satser på DDR2. Men samtidig har de vært med på å utvikle GDDR3, selv om det neppe er modent ennå... Jeg håper ihvertfall det stemmer at noen vil bruke noe mer enn DDR2, som ærlig talt ikke har enormt mye større potensiale enn DDR i dette markedet. På tide med enda en sensasjonschip a la R9700 :D

Lenke til kommentar
Ati sier sikkert at de ikke kommer til å lasere R420 før, for så å lansere den når det har gått 1 år siden 9700 dvs. ganske snart...

 

Er faktisk over 14mnd siden 9700pro kom (http://www.tomshardware.com/graphic/20020718/index.html), og siden ATi har sagt noe sånt som "ikke behov for ny teknologi før etter jul" så tror jeg dessverre det lar vente på seg. Men forhåpentligvis har de noe veldig bra på lager. Når syklusen for nye chipper blir på 18mnd+ så burde vi forvente heftige nye løsninger, dvs noe betraktelig raskere enn ddr1/2 med 256bit minne.

Lenke til kommentar

NV40 vil representere noe helt nytt både arkitekts- og ytelsesmessig sammenlignet med eksempelvis dagens GeForce FX 5900. Den skal visstnok ha en klokkefrekvens på 1600 MHz og 256-bits minnebuss, noe som igjen vil gi en teoretisk båndbredde på svimlende 51,2 GB/s.

 

:o Kan bli spennende dette :)

 

ja, vi så jo hvordan det gikk sist gang nvidia lanserte noe med dobbelt så mye mhz enn sine konkurrenter, og ikke minst med langt "mye" mer båndbredde. :lol: (jo, alle fikk seg en stor latter av årets største flopp :wink: )

 

go nVidia :woot:

Lenke til kommentar

NV40 vil representere noe helt nytt både arkitekts- og ytelsesmessig sammenlignet med eksempelvis dagens GeForce FX 5900. Den skal visstnok ha en klokkefrekvens på 1600 MHz og 256-bits minnebuss, noe som igjen vil gi en teoretisk båndbredde på svimlende 51,2 GB/s.

 

:o Kan bli spennende dette :)

 

ja, vi så jo hvordan det gikk sist gang nvidia lanserte noe med dobbelt så mye mhz enn sine konkurrenter, og ikke minst med langt "mye" mer båndbredde. :lol: (jo, alle fikk seg en stor latter av årets største flopp :wink: )

 

go nVidia :woot:

 

Ja, men denne gangen er det ikke noen direkte "feil" på kortet.

256-bits minnebus, 1600mhz og 51,2 GB/s båndbredde i motsettning til nv30 som hadde 16GB/s og 128-bits båndbredde.

Så et dårlig kort blir det nok ikke, men vi har enda ikke sett helt konkret hva ATI har å tilby.

Bare å vente :)

Lenke til kommentar

Gidder ikke la meg imponere av hva slags spesifikasjoner dette kortet skal ha. Radeon 9800 Pro har litt dårligere enn FX5900U, men allikevel er det best. (jeg har gf4 så dette er ikke noe pro-ati prat)

Problemet er at nvidia har kommet ut med hva som virker som et rått kort, men så er det noe som er totalt feil, bildekvaliteten er jo latterlig. Nå venter jeg heller å ser hva slags reviews kortet får rundt om kring, mest sannsynlig kjøper jeg heller ATI neste gang fordi jeg vil ha litt bildekvalitet også..

Lenke til kommentar
Uansett har de ikke råd til flere flopper, det er vel begrenset hvor lenge de kan leve på navnet.

Nei. De kan leve ganske lenge. Bare se på bil industrien. :p

 

Men jeg mener det at når NV30 floppa, at de burde hivet seg på NV40 i stedet for å desperat prøve å redde en arkitektur som rett og slett ikke kunne levere varene.

Lenke til kommentar
Det er litt morsomt at det fremdeles er minnebåndbredde som er den største flaskehalsen, ettersom denne ble over doblet fra tidligere modeller når 9700pro og fx5900u kom.

 

Det er situasjoner der dagens high-end kort er ganske fillrate/shader begrenset. Jeg syns det er litt merkelig at dem vil øke minnehastigheten med såpass mye denne gangen. Nå som man virkelig begynner å gå fra fixed-function spill til programmable shaders så vil fort fillrate/shader ytelse bli den begrensende faktoren. Men på en annen side så vil nok float-point percision øke minnetrafikken en god del og etter det jeg har hørt vil farge kompresjon (noe som virkelig har gjordt FSAA akseptabelt) etterhvert bli mindre nyttig slik at man igjen må stole på rå minnebåndbredde, det eller en form for edge AA som Matrox sin FAA teknikk

 

Hvis NVidia sine planer er GDDR2, hva er da ATi sine planer? Kan ikke huske å ha hørt noe annet enn at de  

 

ihvertfall satser på DDR2. Men samtidig har de vært med på å utvikle GDDR3, selv om det neppe er modent ennå... Jeg håper ihvertfall det stemmer at noen vil bruke noe mer enn DDR2, som ærlig talt ikke har enormt mye større potensiale enn DDR i dette markedet.

 

ATI vil nok sannsynligvis bruke enten GDDR2 eller GDDR3 på R420, en del rykter sier GDDR3.

 

På tide med enda en sensasjonschip a la R9700

 

Jeg er ikke så sikker på om det ennå er nødvendig, spill bransjen henger nok etter som det er. Det vil nok ta lang tid før noe overgår Half-Life 2 i noe særlig grad. Men jeg har litt høye forhåpninger til NV40 :)

 

Er faktisk over 14mnd siden 9700pro kom (http://www.tomshardware.com/graphic/20020718/index.html), og siden  

 

ATi har sagt noe sånt som "ikke behov for ny teknologi før etter jul" så tror jeg dessverre det lar vente på seg. Men forhåpentligvis har de noe veldig bra på lager. Når syklusen for nye chipper blir på 18mnd+ så burde vi forvente heftige nye løsninger, dvs noe betraktelig raskere enn ddr1/2 med 256bit minne.

 

Det vil nok være en ganske stor forbedring fra R300 ytelsemessig, men jeg forventer ikke noe R200->R300 hakeslep forbedring. Det som orginalt var R400 er nå R500, R420 er "kun" en videreutvikling av R300.

 

Bra spesifikasjoner. Men jeg lukter en ny NV30/35.

 

Det gjør ikke jeg. Imotsettning til NV3x skal NV40 være en "clean sheet design" med bl.a helt ny FSAA konfigrasjon.

Lenke til kommentar
Bra spesifikasjoner. Men jeg lukter en ny NV30/35.

 

Det gjør ikke jeg. Imotsettning til NV3x skal NV40 være en "clean sheet design" med bl.a helt ny FSAA konfigrasjon.

Vel, nVidia TRENGER jo en helt ny design, med tanke på hvor dårlig DX9 delen på NV3X har vært. ATI kan jo leve på R3xx designen en stund ennå, bare ved å øke klokkefrekvens, feitere minnebåndbredde, og små forbedringer til kjernen. Men ser jo helst at R420 hadde blitt en helt ny design også :)

Lenke til kommentar
Det gjør ikke jeg. Imotsettning til NV3x skal NV40 være en "clean sheet design" med bl.a helt ny FSAA konfigrasjon.

Det vet jeg. Men jeg er ikke overbevist lenger. NV3x imponerer ikke akkurat da. Joda, det er rask på gårsdagens applikasjoner, men i dagens og morgendagens så sliter de fryktelig. Da tenker jeg spesielt på ytelse relatert til DX9.0.

 

Men jeg håper selvsagt de kan snu ting rundt å lansere et skikkelig killer kort. Men det blir vel dyrt. 5000-6000 kr vil jeg tippe.

For med hver lansering stiger prisen på de nye korta med røffelig 500kr. og det er ingen god trend for oss forbrukere. Så hvis bare disse idiotene som kjøper dem til 5000+kr bare kunne la være, så ville vi fått billigere grafikk kort. :p

Lenke til kommentar

du har rett Cappo kortene blir dyrene og dyrere får hver modell som kommer ut.slenger man ca 2000,- på boret i dag får og kjøpe grafikkort,hva får man da...ca samme ytelse som man hadde med sitt

gamle kort.nå må man jo slenge ut med 3000,- eller mere får bra ytelse på kortene,eller vente 6-9 mnd får og få kortene billigere..

 

2000-3000,- pr år bare på grafikkort,koster og spille pc i dag... :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...