Gå til innhold

Nå kan du dele filmer lovlig på nett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Piratkopiering vil aldri bli tatt av dage, med mindre man kan kjøpe en fullverdig DTS-HD/1080p blu-ray remux til eks. 12 kroner etc.

 

Streaming er greit, men streaming vil ALDRI ta over for lokalt lagret media, grunnet den kvaliteten som man kan få lokalt kontra streaming.

 

Jeg er jo litt sjokkert generelt sett, ta f.eks Steam, 60 euro for ett spill, altså lik pris omtrent og da slipper man dvd, frakt og hylleplass konstnadene? Markedet for digitalt kjøp er kunstig høyt.

 

Blu-Ray 3D til 299 ,- er jo bare latterlig...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Piratkopiering vil aldri bli tatt av dage, med mindre man kan kjøpe en fullverdig DTS-HD/1080p blu-ray remux til eks. 12 kroner etc.

 

Markedet for digitalt kjøp er kunstig høyt.Blu-Ray 3D til 299 ,- er jo bare latterlig...

 

Så det du sier er at ved digitale kjøp er kostnadene ca 299-12 = 287 kr mindre pr kopi av en film?

 

Hvem sier det er billigere å gi ut filmer/spill digitalt enn fysisk? For oss som driver med server-farmer til daglig vil jeg vel fort si det koster mer å drive digitalt. Men, det er mye mer praktisk å ha filmer/spill tilgjengelig over alt. Har jeg kjøpt et spill på Steam så kan jeg fort legge det inn på en ny maskin på hytta, selv om jeg skulle ha glemt DVD-en hjemme.

 

Digitalt er billigere for produsenten? Neppe.

Lenke til kommentar

Så det du sier er at ved digitale kjøp er kostnadene ca 299-12 = 287 kr mindre pr kopi av en film?

 

Hvem sier det er billigere å gi ut filmer/spill digitalt enn fysisk? For oss som driver med server-farmer til daglig vil jeg vel fort si det koster mer å drive digitalt. Men, det er mye mer praktisk å ha filmer/spill tilgjengelig over alt. Har jeg kjøpt et spill på Steam så kan jeg fort legge det inn på en ny maskin på hytta, selv om jeg skulle ha glemt DVD-en hjemme.

 

Digitalt er billigere for produsenten? Neppe.

 

Ok, har du noen regnestykker som underbygger at det koster mer å serve ting over nett enn det koster med produksjon, lager og transport av plater og cover? (og nå tar jeg ikke engang med mellomledds inntjening som garantert er mere kostandskrevende)

 

AtW

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Så det du sier er at ved digitale kjøp er kostnadene ca 299-12 = 287 kr mindre pr kopi av en film?

 

 

Helt feil, jeg mener man bør selge en film til småpenger (12 ,- var et eksempel), er da det blir kvantum av det. Muligheten til re-download om man får harddisk krasj, billig å skaffe seg filmene, kontra å knote med plater som kan få riper og bli ødelagte.

 

Hva det koster å drive en serverpark har jeg ingen formening om, men jeg vil tro det er MYE billigere enn å drive masseproduksjon av plater i f.eks Kina -> Transport -> Butikk (god hylleplass) -> Salg (selgeren/butikken må tjene vettu).

Lenke til kommentar
Så det du sier er at ved digitale kjøp er kostnadene ca 299-12 = 287 kr mindre pr kopi av en film?
Helt feil, jeg mener man bør selge en film til småpenger (12 ,- var et eksempel), er da det blir kvantum av det. Muligheten til re-download om man får harddisk krasj, billig å skaffe seg filmene, kontra å knote med plater som kan få riper og bli ødelagte.Hva det koster å drive en serverpark har jeg ingen formening om, men jeg vil tro det er MYE billigere enn å drive masseproduksjon av plater i f.eks Kina -> Transport -> Butikk (god hylleplass) -> Salg (selgeren/butikken må tjene vettu).

 

Da må man selge 25 ganger mer hvis prisen er 300 og tjene det samme, pluss penger for distribusjon. Tror heller abonnering/streaming vil vinne i det lange løp. Men det er egentlig umulig å vite...

 

Uansett synes jeg dette er en god idè! :=)

Lenke til kommentar

Så det du sier er at ved digitale kjøp er kostnadene ca 299-12 = 287 kr mindre pr kopi av en film?

 

Hvem sier det er billigere å gi ut filmer/spill digitalt enn fysisk? For oss som driver med server-farmer til daglig vil jeg vel fort si det koster mer å drive digitalt. Men, det er mye mer praktisk å ha filmer/spill tilgjengelig over alt. Har jeg kjøpt et spill på Steam så kan jeg fort legge det inn på en ny maskin på hytta, selv om jeg skulle ha glemt DVD-en hjemme.

 

Digitalt er billigere for produsenten? Neppe.

 

Nekter plent og absolutt å tro at drifting av serverpark koster mer enn å produsere, pakke, distributere, videreselge osv osv en fysisk plate.

Lenke til kommentar

Fun fact: Billigste måte å distribuere film ut til kinoer er åååå... er du spent nå?.... lagre filmen på en harddisk å sende i posten! Dette er utrolig mye billigere enn å lage en fil og distribuere over nett :)

 

Har ikke link som bygger opp under dette, men med litt googling kan jeg love deg at du finner samme informasjon.

Lenke til kommentar

Det er kanskje billigere om man ikke har infrastruktur, samt lavt antall kunder.

 

En Bluray-kvalitet 1080p film tar ganske mange ganger mindre plass enn en film for kinoer, og vil også ha langt flere kunder, som igjen gjør det langt mer effektivt å investere i infrastruktur.

 

Men jeg nekter også å tro at det er noe i nærheten billigere å sende HDD'er i posten enn å sende det via nettet.

For det første så må du ha en serverpark uansett, da filmene må oppbevares et sted, og deretter må du ha infrastruktur for å kopieres de til HDD'ene du sender i posten. Og sistnevnte er ikke bare bare, for det krever minst like høy båndbredde på dataene som ved å sende over nettet.

Om dette skjer til mange HDD'er samtidig, eller til andre siden av planeten har nok ikke mye å si her. Dermed er forskjellen i pris på drifting av serverpark tvilsomt betydelig stor i denne sammenhengen. (men infrastrukturen må endres, som jo koster en del)

 

Derimot så trenger de en solid nettilkobling. Det koster nok raskt noen millioner i å sette opp fiberlinjer, men abonnementet i seg selv trenger ikke koste all verdens. Selv i dyre norge så får du en 200 Mbps-linje for 850kr. (Altibox)

Så for den nette sum av 850kr så klarer du å sende 64,8 TB med data i løpet av måneden. Som nok fint tilsvarer 100 filmer, og dermed 8,5kr pr film i båndbredde.

Dette betyr minst 25 harddisker (om du skal sende de som er mest kost-effektive). Med lave norske priser så sitter du raskt med 600kr for 2 TB HDD og 250kr for transport. En slik disk klarer 2-3 filmer i vårt tankeeksperiment, og er uansett hvor gode priser du har på innkjøp og fraktavtaler, 10-100 ganger dyrere enn via nettet.

 

Selv om vi antar at båndbredden ikke skalerer likt med kapasiteten på linja, så kan jeg aldri tro at det slår noe så ekstremt effektivt som å transportere digitale data.

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men jeg nekter også å tro at det er noe i nærheten billigere å sende HDD'er i posten enn å sende det via nettet.

 

Jøss, det var da en meget bastant holdning? Har hatt diverse fag på NTNU der vi gikk innom dette, og det var i en forelesning her vi så på hvor kost-effektivt de forskjellige distribueringsmetodene er (HDD kom ut klart billigst slik teknologien er i dag.) Prøvde å grave frem noen referanser til deg, så det er bare å kose seg med litt lesing:

 

"Movies are supplied to the theatre as a digital file called a "Digital Cinema Package"(DCP)[16]. For a typical feature film this file will be of the order of 200-300GB and may arrive as a physical delivery on a conventional computer hard-drive or via satellite or fibre-optic broadband.[17] Currently (Feb 2013) physical deliveries are most common, but this may well change in the near future." https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_cinema#cite_note-17

http://www.wirefresh.com/how-are-digital-movies-distributed-and-screened-every-question-answered/

Lenke til kommentar

Fun fact: Billigste måte å distribuere film ut til kinoer er åååå... er du spent nå?.... lagre filmen på en harddisk å sende i posten! Dette er utrolig mye billigere enn å lage en fil og distribuere over nett :)

 

Selvsagt, 4000 kunder eller litt mer, skal ha en fil på rundt 800GB, kanskje enda mer, blir idiotisk å streame da :) Er også en forskjell mtp. kvantum her, jeg snakker om kanskje en million, to? Battlefield 3 har jo blitt solgt i 18 millioner eksemplarer f.eks (dette er spill, men steam og priser der bygger på det samme)....

Lenke til kommentar

Jøss, det var da en meget bastant holdning? Har hatt diverse fag på NTNU der vi gikk innom dette, og det var i en forelesning her vi så på hvor kost-effektivt de forskjellige distribueringsmetodene er (HDD kom ut klart billigst slik teknologien er i dag.) Prøvde å grave frem noen referanser til deg, så det er bare å kose seg med litt lesing:

Var ikke så bastant som det kan virke som. Var mer det at det høres særdeles rart ut.

Lenke til kommentar

Jøss, det var da en meget bastant holdning? Har hatt diverse fag på NTNU der vi gikk innom dette, og det var i en forelesning her vi så på hvor kost-effektivt de forskjellige distribueringsmetodene er (HDD kom ut klart billigst slik teknologien er i dag.) Prøvde å grave frem noen referanser til deg, så det er bare å kose seg med litt lesing:

 

"Movies are supplied to the theatre as a digital file called a "Digital Cinema Package"(DCP)[16]. For a typical feature film this file will be of the order of 200-300GB and may arrive as a physical delivery on a conventional computer hard-drive or via satellite or fibre-optic broadband.[17] Currently (Feb 2013) physical deliveries are most common, but this may well change in the near future." https://en.wikipedia...ma#cite_note-17

http://www.wirefresh...stion-answered/

 

Morsomt, learn something every day!

Lenke til kommentar

Fun fact: Billigste måte å distribuere film ut til kinoer er åååå... er du spent nå?.... lagre filmen på en harddisk å sende i posten! Dette er utrolig mye billigere enn å lage en fil og distribuere over nett :) Har ikke link som bygger opp under dette, men med litt googling kan jeg love deg at du finner samme informasjon.

 

Når de sender x-antall harddisker som skal deles blant kinoene er det ikke rart til at det blir billig. En harddisk blir vel delt på av rundt 10 kinoer (spørs helt på hvor mange av kinoene som har valgt å gå over til digital løsning).

Lenke til kommentar

Piratkopiering vil aldri bli tatt av dage, med mindre man kan kjøpe en fullverdig DTS-HD/1080p blu-ray remux til eks. 12 kroner etc.Streaming er greit, men streaming vil ALDRI ta over for lokalt lagret media, grunnet den kvaliteten som man kan få lokalt kontra streaming.Jeg er jo litt sjokkert generelt sett, ta f.eks Steam, 60 euro for ett spill, altså lik pris omtrent og da slipper man dvd, frakt og hylleplass konstnadene? Markedet for digitalt kjøp er kunstig høyt.Blu-Ray 3D til 299 ,- er jo bare latterlig...

 

DVD og Blu-Ray er alt for dyre i butikkene. Skjønner jo at de ikke koster 20 kroner, for er plate koster penger, men når du kan se masse filmer på internett for 79 kr/mnd så er det mye bedre enn å kjøpe en eneste til 200 kroner. Overtaket til DVD/Blu-Ray er kvaliteten og det at du har den til odel og eie, men uansett svindyrt.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
Gjest medlem-329093

Jeg lurer på, skiftes filmene som ligger på strømmetjenester (viaplay, netflix osv.) ut, etter hvert som tiden går, eller kan man virkelig endelig "skrote" BluRay samlingen sin?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...