Gå til innhold

De kurvede OLED-TV-ene kommer faktisk i butikken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilke fordeler gir kurven annet enn å se "fancy" ut jeg vil jo tro at det reduserer innsynvinkelen betraktelig, og fremhever baksiden som sjeldent er noe man vil vise frem...

 

"Hensikten med de kurvede OLED-TV-ene er å gi seerne en mer involverende TV-opplevelse, og apparatene skal også gi bredere synsvinkler enn vanlige OLED-TV-er."

Lenke til kommentar

Buede skjermer hjelper kun på de som sitter ekstemt nærme skjermen. Det funker bra når lerretet blir såpass stort som i Colosseum kino.

 

En 55" på 3-4 meters avstand så vil det hjelpe absolutt ingenting for de som sitter i sweetspotten, og de som sitter på sidene vil se bedre på den ene siden av skjermen, og enda dårligere på den andre, da innsynsvinkelen blir enda verre der (på den siden man sitter).

 

Det hadde vært bedre om LG hadde brukt penger og tid på å få OLED 4K ned i pris, fremfor dette gimmicket her.

 

Hadde det vært PC monitorer, og man hadde muligheten til å tilpasse bøyningen selv, så hadde jeg vært med på det. Kunne vært perfekt i 3 skjermsoppsett med 3x27" med 2560x1440 eller 2560x1600 oppløsning (eller mer).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ideelt sett burde skjermene vært sfærisk buet med seeren i fokuspunktet. Altså radie = sitteavstand.

 

Har man senter av en 55" 4 meter unna seeren så vil hjørnene på skjermen være 61 mm lengre unna enn senter.

 

Skalerer vi opp til mer "inkluderende" størrelser, f.eks 80" på 3 meters avstand vil hjørnene være hele 177 mm lengre unna seeren enn senter på skjermen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ideelt sett burde skjermene vært sfærisk buet med seeren i fokuspunktet. Altså radie = sitteavstand.

 

Har man senter av en 55" 4 meter unna seeren så vil hjørnene på skjermen være 61 mm lengre unna enn senter.

 

Skalerer vi opp til mer "inkluderende" størrelser, f.eks 80" på 3 meters avstand vil hjørnene være hele 177 mm lengre unna seeren enn senter på skjermen.

 

Ja, det ville jo vært ideelt (spesiellt for spill og 3D og annet "immersive" type bruk). Hovedproblemet er vel gjerne det at dette låser fast den optimale avstanden du bør bruke skjermen på, men en lett kurving ville vel sansynligvis være bedre enn ingenting - for bak skjermen sitter jo tross alt ingen.

 

Jeg ser også for meg at det fort vil være mulig å kunne bygge en monitor/TV med nok fleksibilitet til å justere kurvingen med et par grader - spesiellt med OLED pga. det er så tynnt. Det burde ikke kreve så veldig mye ekstra når teknologien først er på plass. Jeg ser for meg at kunstige motoriserte sener bakpå skjermen hadde vært det man trengte for å gjøre slike justeringen. Da blir det plutselig mye mer interessant når du med et tastetrykk kan gå fra "immersive mode" til "family mode" eller noe i den dur :) Det kan vel fort automatiseres også med noe ansiktgjenkjenning. Kameraer for denslags koster jo "ingenting" lenger.

 

Vet noen foressten hvordan utviklingen går med tanke på OLED tilgjengelighet for "PC monitor" type skjermer? Er det langt unna i disse dager?

 

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gaming slik som vises på bilde? Jatakk :D

 

Indeed. Om noe så må vel gaming-skjermer være det som dette passet best på. Slike skjermer er nesten alltid ment for å brukes av èn person om gangen og det ville gi flott synergi med innlevelsen som mange spill allerede streber etter å oppnå. Det ville også være genialt for mye mer smooth multi-monitor oppsett.

 

Jeg håper at vi vil se rammeløse kurvede OLED gaming skjermer når denne teknologien kommer ned på vanlig forbrukernivå. OLED burde være ganske ideelt for å oppnå begge disse tingene så det kan bli en drøm for multi-monitor oppsett. Kanskje til og med vi vil se noen kurvede 3-i-1 monitorer med sømløs overgang fra skjerm til skjerm? Det ville jo være den ultimate gaming monitoren :) (og nyttig for vanlig multitasking også naturligvis).

 

-Stigma

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg venter til teknologien har modnes litt, da jeg er usikker hvor mye jeg trenger en slik med det første.

 

Håper at man snart får muligheten til noe som rendrer 3d i løse luften. Det er slutt på stor og rask teknologisk utvikling og innovasjon, slik vi så på 80-90. tallet. Nå går det meste i bedagelig tempo, der alle parter sammarbeider om å melke forbrukerene lengst mulig.

Lenke til kommentar

 

Vet noen foressten hvordan utviklingen går med tanke på OLED tilgjengelighet for "PC monitor" type skjermer? Er det langt unna i disse dager?

 

-Stigma

 

Sony har flere dem, med 2K oppløsning: http://pro.sony.com/bbsc/ssr/cat-monitors/cat-oledmonitors/

Regner med at de ikke er helt optimalisert for PC bruk, men takler de normale formatene. er $26.000 litt mye, så har de en billigere 1080p skjerm :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...