Gå til innhold

Dette landet får verdens raskeste Internett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men så er Tokyo et av verdens største byer, hvis ikke den aller største, med en stor befolkningstetthet :)

Og ikke minst er Japan et høyteknologisk samfunn, selv doene er fulle av tech.

Men at vi i Norge burde hatt bedre tilgang på fiber og bedre priser er det ingen tvil om, men det spørs om vi er villige til å betale det det koster for å få det til ;)

Endret av Uderzo
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jDflNq

Akkurat. Hos meg: 1\0.2 for 299. Tror ikkje det er noen bedre tilbud heller.

Kan mobilt bredbånd være et alternativ? Eller er det også dårlig utbygd?

 

 

Her koster det vel 329 kr for 70/10.

Endret av Slettet-jDflNq
Lenke til kommentar

Fordelene med nettet i Norge er tilbakestående ting som f.eks;

 

Få modem/ruter satt i bridge-mode. Sett opp en DHCP server for å dele ut adresser på iface1. Plugg WLAN i iface1. Se på at naboene mister nettet støtt å stadig. Funket på Loqal for 1år siden.

 

 

mv /eu/no/trondheim/hayer /as/jp/tokyo

Lenke til kommentar

....Det jeg synes er trist er at staten ikke gjør det obligatorisk å legge fibernett når man først graver opp eksisterende rør....

 

Hei, hallo? Du snakker om samme gjengen som tapte tier 0 senteret til CERN fordi de ikke klarte å finne ut hvem av de innavla svina som skulle svare på forespørselen, dermed ble det aldri svart før fristen gikk ut.

 

Det er ikke bare trist, det er helt som forventet fra den kanten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er mange i Norge som også har høyhastighetsnett til en helt grei pris. Betaler selv 499,- for 70/10 mbits, så skal ikke klage så mye. Get ligger på 575,- for 70/5, og Lyse 549,- for 60/60. At man bor et sted hvor man ikke har muligheten for annet enn ADSL betyr ikke at det representerer sånn alle har det. Regner ikke akkurat med at alle i Japan vil få tilbudet som presenteres i artikkelen.Det jeg synes er trist er at staten ikke gjør det obligatorisk å legge fibernett når man først graver opp eksisterende rør rundt omkring. Det er oppgravingen som koster, og ikke selve fiberkabelen. Hadde det vært lovpålagt å legge fiber hver gang noe skulle graves opp, så ville man over tid fått mye mer fiber uten at det ble altfor dyrt. Nå graver man gjerne opp samme gata 3 ganger i løpet av et år fordi tre forskjellige firmaer skal legge forskjellige kabler. Så vidt jeg vet, så finnes det ingen plan fra det offentlige for hvordan man skal møte fremtiden med tanke på stadig økende krav til internetthastighet.

 

So-net inkluderer en optisk nettverksenhet i pakken, og den er lagd for å håndtere de høye hastighetene så godt det lar seg gjøre. Det er med andre ord ingen fare for at det går tregt, til syvende og sist.

 

Også er det bare å smelle sammen 2x gbit porter. Alle har vel 2x gbit porter på PCen sin nå fortiden uansett.

 

 

Lenke til kommentar
Norge: 499 for 20/6Japan: 300 for 2000/1000Vel....
Spørs helt på hvor du bor. På noen steder i Norge får du 60/60 for 549 kr.
Akkurat. Hos meg: 1\0.2 for 299. Tror ikkje det er noen bedre tilbud heller.

 

Kan du ikke gå sammen med naboene å bygge eget fibernett da? Hva med LTE? Jeg surfer med over 30mbit (3mb/s når jeg laster ned) gennom mobilen akkurat nå.. I korea da, men norge har vel LTE tillgjengelig? Leste at ikke langt fra 100% av Svenskene har tilgang til LTE.

Lenke til kommentar

Jeg må si jeg støtter forslaget lenger oppe, om å påby legging av fiberrør i alle grøfter som graves, dersom gjeldende strekning står som utilknyttet. Jeg mener å huske at tre blåserør ligger på noen og femti kroner meteren, hvilket er nesten gratis i sammenhengen, og kan gi kommunen/forsvar osv ett løp, samt to løp i det åpne markedet, så har man potensiale for konkurranse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du ikke gå sammen med naboene å bygge eget fibernett da? Hva med LTE? Jeg surfer med over 30mbit (3mb/s når jeg laster ned) gennom mobilen akkurat nå.. I korea da, men norge har vel LTE tillgjengelig? Leste at ikke langt fra 100% av Svenskene har tilgang til LTE.

 

Nærmeste 4G er i Mandal, her jeg jobber. Men jeg bor nærmere 7 mil unna (pappas gamle hus ftw), der det er bare EDGE. Telenor har da planer om å bygge ut til 3G snart. Netcom har ikke dekning i det hele tatt der.

 

Naboene er alle sammen 50+ som aldri bruker internett, så lost cause det.

Endret av Lauen
Lenke til kommentar

Er mange i Norge som også har høyhastighetsnett til en helt grei pris. Betaler selv 499,- for 70/10 mbits, så skal ikke klage så mye. Get ligger på 575,- for 70/5, og Lyse 549,- for 60/60. At man bor et sted hvor man ikke har muligheten for annet enn ADSL betyr ikke at det representerer sånn alle har det. Regner ikke akkurat med at alle i Japan vil få tilbudet som presenteres i artikkelen.Det jeg synes er trist er at staten ikke gjør det obligatorisk å legge fibernett når man først graver opp eksisterende rør rundt omkring. Det er oppgravingen som koster, og ikke selve fiberkabelen. Hadde det vært lovpålagt å legge fiber hver gang noe skulle graves opp, så ville man over tid fått mye mer fiber uten at det ble altfor dyrt. Nå graver man gjerne opp samme gata 3 ganger i løpet av et år fordi tre forskjellige firmaer skal legge forskjellige kabler. Så vidt jeg vet, så finnes det ingen plan fra det offentlige for hvordan man skal møte fremtiden med tanke på stadig økende krav til internetthastighet.

 

Hvis du oppretter ett politisk parti en gang, med dette på todo-lista, skal jeg bruke min stemmerett for første gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...