Gå til innhold

Denne går i strupen på Apples Retina-MacBook


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sikkert ikke dum denne her :)

Etter å nylig ha blitt frelst av Mac OSX på bærbar hadde jeg nok fortsatt kjøpt retina mac-en hvis jeg skulle ha ny maskin. Men retina to the people!

 

Utifra disse bildene synes jeg likevel Toshiba er farlig nær plagiat i forhold til designet. Vet ikke hvordan den ser ut i levende live, men det ser ut som det kan være grunnlag for søksmål ut i fra bildene i denne artikkelen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Utifra disse bildene synes jeg likevel Toshiba er farlig nær plagiat i forhold til designet. Vet ikke hvordan den ser ut i levende live, men det ser ut som det kan være grunnlag for søksmål ut i fra bildene i denne artikkelen.

 

Eh?

 

Annet enn at det er en bærbar med island-tastatur, hva er det som er så plagierende likt Apple sine bærbare?

 

Eller var det et annet selskap du mente de plagierte?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herlig å se at fler og fler produsenter hiver seg på bølgen med å implementere bedre og bedre skjermer på bærbare maskiner. Spesielt når vi ser hvor stort fokus det er på gode skjermer på nettbrett, så er det jaggu på tide at vi får noe bedre på bærbare maskiner også.

 

Men hva gjør de med skalering i Windows på disse? Så fort jeg kjører opp Windows 8 på min MacBook Pro 15" Retina så kommer det jo tydelig frem at ting skalerer helt elendig med tanke på såpass høy oppløsning, selve Metro / Modern UI biten skalerer godt, men desktopbiten lider abnormt av manglende skalering for såpass høye oppløsninger hvor tekst havner utenfor rammene sine, og god del applikasjoner ender opp med blurry og direkte uleselig tekst osv så fort man skrur opp DPIen til et forsvarlig nivå.

 

 

EDIT:

 

Kunne ikke lese noe om hva slags paneltype det er snakk om her. Høy oppløsning er jo på ingen måte alt, det er like viktig med godt panel av type IPS, PLS eller PVA med god kalibrering.

 

Følger vi den vanlige "amerikanskpris x 10" så priser jo disse seg litt høyt, men så finnes det jo knapt noe alternativ for de som ikke ønsker seg en MacBook Pro Retina og eventuelt Windows via BootCamp eller EFI installasjon.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Men hva gjør de med skalering i Windows på disse? Så fort jeg kjører opp Windows 8 på min MacBook Pro 15" Retina så kommer det jo tydelig frem at ting skalerer helt elendig med tanke på såpass høy oppløsning, selve Metro / Modern UI biten skalerer godt, men desktopbiten lider abnormt av manglende skalering for såpass høye oppløsninger hvor tekst havner utenfor rammene sine, og god del applikasjoner ender opp med blurry og direkte uleselig tekst osv så fort man skrur opp DPIen til et forsvarlig nivå.

Jeg lurer også på dette, jeg har samme erfaringer som deg, at skaleringen i Windows 8 er ganske elendig utenfor Metro.

Lenke til kommentar

Annet enn at det er en bærbar med island-tastatur, hva er det som er så plagierende likt Apple sine bærbare?

Eller var det et annet selskap du mente de plagierte?

Det eneste som er forksjellig er forskjell i radius oppe og nede på selve maskinen, og musflaten. Ellers er det en blåkopi.

 

Ganske fantasiløst:P

 

post-49061-0-37017100-1366279277_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Artig å se hvor kraftig Apple har klart å påvirke design av laptopper de siste årene. Alt fra stor bruk av lettmetall, høyoppløste skjermer og chiclet tastatur. Si hva man vil om selskapet og produktene deres, men jeg er glad for at de er der.

 

Det eneste er høyoppløste skjermer, selv om faktisk det heller ikke har bare pluss. Lettmetall er ikke noe overlegent byggemateriale, faktisk er mange nyere komposittmaterialer bedre, lettere og tåler langt mer. Chiclet tastatur er heller ikke et ubetinget pluss - etter min mening er de faktisk langt dårligere å skrive på en f.eks tastaturene på en Thinkpad. Touchpadden er hvor Apple virkelig har gjort det bra.

 

Så selv om Apple sine valg på noen områder kanskje presser konkurrentene, tar jeg meg fort i å tenke at det er en mulighet for at de faktisk demper innovasjon mot ennå bedre produkter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva er vitsen? For folk flest så er vell høy oppløsning faktisk en større forbedring i praksis enn dedikert skjermkort, alt fra tekst, til bilder, ja alt blir jo skapere og bedre, og hvis de samtidig har implementert et skikkelig IPS panel istedenfor det vanlige TN skvipet så får du jo faktisk relativt gode farger og god innsynsvinkel i tillegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...